Skräppost till unik Sporthoj-mailadress - kopierad/såld användarlista?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Jag har fått skräppost samma som ni nämner på min e-post. Registrerad på sporthoj, det är inte den adress jag använder i dagligt bruk.Min ordinarie postadress är fri från dessa utskick . :confused: :confused: Ronnie
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu har jag också fått mail från Blocket! :banana

Och jag fick en skum flik i Internet Exploder där en ruta påstod att Microsofts virusskydd hade hittat trojaner och bös på min dator och att jag skulle klicka OK för att ta bort dem. Självklart gjorde jag det. NOOOT!!! Jag scannade datorn med AVG istället och det hittade inget.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag kommer också få tillbaka på skatten och 900kr från Blocket :)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Både blocket och skatteverket vill ge mig pengar, vilket sammanträffande
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Jag är miljonär om jag får ut alla mina innestående kulor hos diverse instanser jag aldrig har haft nåt att göra med.:banana
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Det borde inte vara speciellt svårt att skapa ett script som skickar mail till (mer eller mindre intelligent) slumpade mailadresser till en domän och kommer det ett mail tillbaka från domänen som säger att mailadressen inte kan hittas på domänen så finns inte adressen, kommer det däremot INTE ett sånt mail tillbaka så hamnar den mailadressen i adresslistan "mailadresser som vi ska skräpa ner med en massa skitmail och dela med oss till våra kompisar som är lika jävla pantade i huvet som vi".
Finns väl också diverse leveransstatusflaggor för mail som de kan använda sig av för att få reda på om mailet har nått fram till en riktig mailadress eller om det inte fanns någon.
Efter ett tag har de byggt upp en skaplig lista med mailadresser och kan därför dra slutsatser vilka mailadresser på de olika domänerna som de ska prova först.
De kan säkert också korrelera mailadresser, typ se att rätt många mailadresser på teilas domäner är samma som på bahnhof. Får de då träff på en ny adress på bahnhof, ja då testar de samma på telia. Detta görs inte manuellt utan helt automatiskt. Maillistorna säljs sedan vidare till skojare.
Finns egentligen bara ett säkert (nåja) sätt som jag kan tänka mig och det är om mitt mailprogram bara accepterar mail från mailadresser som jag i förväg har satt som "trusted", resten går till skräppost. Stora nackdelen är att det innebär att man måste godkänna en avsändare för att kunna ta emot deras mail men fan vet om det inte är värt det. Har funderat på att snickra ihop ett sånt filter men orkar inte. Spamfiltret i macens mailprogram fungerar trots allt rätt bra.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Det borde inte vara speciellt svårt att skapa ett script som skickar mail till
Det är inte i närheten så enkelt. Som avsändare blir man ganska snabbt svartlistad om man börjar skicka en massa randommail. Sitter du på en större IP-range klarar du dig längre. Finns inte så många sådana kvar numera dock :)

I detta fall verkar ju SH.com helt klart vara den gemensamma nämnaren om alla har fått utskicket vid ungefär samma tidpunkt. Kanske är någon som har lyckats komma åt användardatabasen. Eller Egmonts arkiv om de för något sådant.
 

hbdykab

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Jag har oxå fått massa intressanta mail;) fick faktiskt ett från FN om att banki- moon ( stavning) ville ge mig 250 000 dollar. Då kommer en fråga eftersom de envisas med att skicka ut diverse suspekta mail, så måste de ju vara lönsamt. Men är de verkligen någon som går på de?
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Det är inte i närheten så enkelt. Som avsändare blir man ganska snabbt svartlistad om man börjar skicka en massa randommail. Sitter du på en större IP-range klarar du dig längre. Finns inte så många sådana kvar numera dock :)

I detta fall verkar ju SH.com helt klart vara den gemensamma nämnaren om alla har fått utskicket vid ungefär samma tidpunkt. Kanske är någon som har lyckats komma åt användardatabasen. Eller Egmonts arkiv om de för något sådant.

Nä, riktigt så enkelt är det väl inte i praktiken men de är finurliga di där rackarna och som jag sa så är det nog inte allt för svårt att lista ut vilka mailadresser som är vanligast i Sverige, typ, så gissningarna kan nog bli ganska kvalificerade.
Sen de där mailen som nämns, flera av dem har jag fått titt som tätt under det senaste halvåret så de har cirkulerat ett tag.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
och som jag sa så är det nog inte allt för svårt att lista ut vilka mailadresser som är vanligast i Sverige, typ, så gissningarna kan nog bli ganska kvalificerade.

Min gissar man inte.. alls.. :hihi

Meeen, den är reggad mot en domän, fler som har domäner kopplade mot emailen?
Enda träffen på gooogle
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast i det här fallet så är det samma, relativt bra och trovärdiga spam, som hamnar bara hos användare från SH.
Jag har så pass många olika mailadresser hos mina olika leverantörer, samt sitter på diverse mailservrar så att jag rent statistiskt borde ha fått dylika mail på min andra adresser. Men icke, bara på SH mailen.
Detta är ej heller den helt vanliga nigeria-aktiga mailen. Mera avancerade klicka på mig och skrivet på svenska.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Även jag kan bekräfta att min mail jag endast använder på SH har fått spammet och även mailen till mitt gamla SH-konto har fått skiten.
 

moddlaren

Guest
skyddar ni er inte när när ni ligger med en okänd kvinna/man heller?? det dräller ju av möjligheter att slippa sådan skit för bara några 100 lappar om året:fakta.

Men vill man inte byta en kärvande gaswire för det är för dyrt eller kedja eller däck eller???? Aa det mesta är nog för dyrt för dom flesta:rolleyes:

jag får inga mail iallafall o har bara en mail sedan 10 år tillbaka.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top