Skatter, pension och ny regering.

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa
Nu har vi alltså en ny regering som börjar att formas. Vad vi alla tycker om det kan ju reflekteras här, men jag är väldigt intresserad på hur ni ser det från en ekonomisk synpunkt.

Skatterna kommer nu alltså att höjas, och hur blir det till exempel med vårat pensionssparande? Kommer många av oss nu få det svårare att spara ihop till vår pension?

Jag är medlem på en sida som heter www.dinapensioner.se som jag tycker är bra, den är gratis och den ger en överblick på vad man bör få ut när det väl är dags. Nu har de inte gått ut med något än, men jag misstänker att det kommer bli ändringar i min pension här snart.

Jag vet inte vad jag tycker om allt just nu om jag ska vara ärlig, men jag kan även tipsa er om sidan: www.stockholmsskatten.se, gå in där och fyll i så kan ni se hur mycket mer ni kan behöva att betala i skatt med denna nya regering.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Förlorar ungefär vad jag lägger på kläder, utrustning och kosttillskott (energi innan man hinner hem) samt för medlemskap/kort både på gymet, BJJ-/MMA- och thai-klubben..

Kanske ska sluta träna och bli tjock och sjuk istället. Vården ska ju tydligen bli bättre nu?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tror och hoppas att vänstern inser att de inte kan höja skatter särskilt mycket utan att det drabbar sverige. Högre arbetsgivaravgift för ungdomar och höjd restaurangmoms kombinerat med slopad ROT och RUT höjer arbetslösheten igen, speciellt i de grupper som är mest aktiva inom de jobben nämligen unga och invandrare.

Då är jag mer orolig för att de får för sig att det är fult att tjäna mycket, höjer skatten för höginkomsttagare, inför förmögenhetsskatt och driver ut folk med mycket pengar (som ju bidrar mest till statskassan). Så sitter vi där som ett U-land med lågavlönad arbetskraft, ägd av rika personer som skattar i andra länder.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
nu bor jag inte i Sthlm, men om man tar någon generell kranskommun, och inte äger något hus så blir det 35 000 för mig i extra skatt. Alltså, vad i helvete.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, jag är skeptisk till att de höjer skatterna till samma nivå som de var före sänkning... Då blir det nyval fortare än
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Fast en sak jag tycker är lurt av de tidigare är att de sänkt skatten som man ser, men sedan höjt den där man inte ser. Arbetsgivaravgiften består till en del socialförsäkring och en del skatt. Man har fördubblat skatten och sänkt motsvarande för den sociala försäkringen, den som gäller pension, sjukförsäkring, arbetsskadeförsäkring m.m.

Det har inte direkt framkommit. Så på sätt och vis har vi finasierat delar vår skattesänkning själva men med pengar som vi ska få vid olycka, sjukdom eller på äldre dar. Den fulingen gillar inte jag i alla fall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast en sak jag tycker är lurt av de tidigare är att de sänkt skatten som man ser, men sedan höjt den där man inte ser. Arbetsgivaravgiften består till en del socialförsäkring och en del skatt. Man har fördubblat skatten och sänkt motsvarande för den sociala försäkringen, den som gäller pension, sjukförsäkring, arbetsskadeförsäkring m.m.

Det har inte direkt framkommit. Så på sätt och vis har vi finasierat delar vår skattesänkning själva men med pengar som vi ska få vid olycka, sjukdom eller på äldre dar. Den fulingen gillar inte jag i alla fall.

Samtidigt har ju vården fått en höjning av tillgängliga ekonomiska resurser.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om alliansen lägger sitt budgetförslag ser jag det som rätt så osannolikt att SD skulle gå emot deras och ställa sig på sossarnas sida (det gjorde de inte sist) så det blir som om det inte varit val. :fyllisar
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Rött,blått eller brunt i maktens korridorer , jag har iaf inte märkt någon nämnvärd skillnad i mitt liv och leverne när det byts ut politiker
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Får se om det blir något svar från politiskt håll.

Vidare skulle jag vilja ställa en fråga:
Är det inte så att jobbskatteavdraget är en rätt finurligt utformad skattesänkning, så till vida att det nya styret i Stockholm t.ex. måste höja min skatt väldigt mycket för att kompensera för de jobbskatteavdrag som inte kan tas bort utan ett riksdagsbeslut (som inte kommer gå)?

Jag tror inte ens sossarna kommer hitta en väg runt detta. :)
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Nu kan jag iaf hoppas att jag kommer ha ett jobb om 5år. Känns ju sisådär att ha moderaterna som styrande som tycker att man kan klara sig på 25kr timmen och vara borta 16 timmar hemifrån och få betalt för 4.
Lite medmänsklighet måste finnas med i bilden när man ska driva ett land, inte bara fylla sin egen plånbok och utnyttja en jävla massa människor.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Själv sitter jag och undrar hur det länge det dröjer innan bensinpriset spränger 20 kr/l-vallen....
:arsele
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top