R1 2013 startar inte, HJÄLP!!!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
R1 2013 startar inte, HJÄLP!!! *SOLVED*

Skulle iväg på en liten tur ikväll men kom inte speciellt långt.
Körde för 2 dagar sedan och det var inga som helst problem med något.

Ska köra sista bankörningen i Sturup på söndag så känner mig lite stressad med att få igång den, så då tänkte jag att jag kan ju ta hjälp av all samlad hjärnkapacitet här på forumet :)

Symptom: Startar ej.

Mil: 700

Kollat: säkringar, startknapp, dödarknapp, batteri

Testat: koppla på ett batteri till

Ovanlig tillvägagångssätt: hittade inte min nyckel när jag skulle iväg förut så jag tog den röda reservnyckeln, efter att den inte startade så letade kag upp den nyckel jag brukar använda och testade med den men det var fortfarande samma symptom.
Tänkte ifall det har nåt med chipet att göra i nycklarna.

Batteriet är bra, har mätt styrkan, allting fuar fint nät man vrider på nyckel också, inga lampor som sjunker i styrka när man trycker på startknappen eller det bekanta trt trt trt trt trt trt som det brukarlåta när batteriet är urkasst.

När dödarknappen är av så händer inget.

När dödarknappen är på så är det enda som händer att det klickar under sadeln, det är ett ganska kraftigt klick och kommer från startrelät tror jag.
Befinner sig precis framför batteriet vid minuspolen.

Har testat med växel i och stödet uppfällt,
med friläge i och stödet uppfällt,
med friläge i och stödet nerfällt.

Inget funkar.

Tips emottages gärna.

Mvh Rejvis
 
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Det enda som händer när man trycker in startknappen är att motorlampan lyser gult.
Man hör också ett svagt högfrekvent ljud som är konstant och går ner i ton ca 1 ggn per 1.5 sek, typ wiiiiiiiiiie-wiiiiiiiiiiiiie-wiiiiiiiiiiiiie

Har inga backar att rullaigång den i. Testade lite på garageuppfarten med 2:ans o 3:ans växel men det orkade inte ens dra runt motorn, för mycket komp.
Ska jag ha ännu högre växel!nstartar den ens medtanke på hur tändföljden är, går ju typ knappt att köa den om man har för låg fart för att motorn bara bluppar
 

mike89

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa zx10r -08
Kolla så du inte har några felkoder!(tänkte i och med att motorlampan lyser) Brukar gå att få fram genom att hålla in nån knapp i några sekunder!
I alla fall på min zx10 2008.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det enda som händer när man trycker in startknappen är att motorlampan lyser gult.
Man hör också ett svagt högfrekvent ljud som är konstant och går ner i ton ca 1 ggn per 1.5 sek, typ wiiiiiiiiiie-wiiiiiiiiiiiiie-wiiiiiiiiiiiiie

Det där tycker jag låter som om startmotorn går helt fritt.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Jag har alla 3 nycklar ja.
Startmotorn är det inte, det är ett elektroniskt högfrekvent ljud alltså, inget mekaniskt, typ kanske som elektroniska trottelspjäll kan låta påbilar.
Inga felkoder, vet dock inte ommanska ha nånknapp nertryckt för att läsa av. Kollar upp det.

Fler ideer?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Gör som sportbike säger, med tillägget att om Boris dyker in - gör även som han säger. Funkar inte det? Ring närmaste yamahahandlare, be dem komma o fixa. Det är ju fasen en ny cykel!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Kan det vara nyckeln som strulade? Kolla på detta.
Körde ju ner den röda igår ju.
r1nyckel.jpg
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nääää, missade det helt, tack :)
Hår ut o testar nu då, återkommer snart med besked.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Det är ca 3 sek mellan att man slår på tändningen och soppapumpen slutar pumpa.
Testade det utan framgång.

Lyckades en gång med en saknoch detvar att mellan den röda nyckeln och den första svarta så lös startspäärlampan konstant, kanske var det rätt mellanrum mellan nycklarna justvdå menmlyckades intebatt hålla det under hela proceduren.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Kollar nu, fick startspäärslampan att blinka fort och då är registreringsläg i, så nu ska jag försöka fixa båda nycklarna. Hoppas det funkar
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena, jag har för mig att man aldrig ska fysiskt sätta i den röda nyckeln i hojen då den ställer om kodningen för startspärren till noll, vilket gör att systemet inte känner av dina orginal nycklar som rätt! Har för mig det va så dom sa när jag köpte min xt660 som har samma startspärrssystem, tror du måste in med alla nycklar till yamaha tyvärr, och även hojen alternativt startspärrsystemet :/ OBS!! Inte helt hundra det stämmer, vart påtok för glad och ivrig när jag hämta min cykel så kan ha missförståt säljaren!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Tjena, jag har för mig att man aldrig ska fysiskt sätta i den röda nyckeln i hojen då den ställer om kodningen för startspärren till noll, vilket gör att systemet inte känner av dina orginal nycklar som rätt! Har för mig det va så dom sa när jag köpte min xt660 som har samma startspärrssystem, tror du måste in med alla nycklar till yamaha tyvärr, och även hojen alternativt startspärrsystemet :/ OBS!! Inte helt hundra det stämmer, vart påtok för glad och ivrig när jag hämta min cykel så kan ha missförståt säljaren!
Men isåfall ska det väl funka att starta med den röda iaf? :va
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Testa o håll inne båda knapparna på instrument panelen, sedan vrider du på tändningen och ser ifall du kommer in i Diag mode. De funkar så på R1 fram till 2008 i alla fall vad jag kan se på Youtube, även Felkoderna verkar motsvara de samma som min min FZ6 - 2006

När jag gick in där så kunde jag läsa att jag hade 2 felkoder som inte syntes som blinkande koder, inte ens när jag hade gul motorlampa (hade glömt o koppla i en kontakt).

De kan vara värt ett försök i alla fall.

EDIT: Håll inne knapparna hela tiden i ca 10 sekunder tills Diag mode startar
SYSTEMS that can be Verified:
**************************
To activate, turn Engine Run switch from OFF to ON while mode is selected.
01: Throttle position sensor (throttle angle)
30: Ignition coil #1, #4
31: Ignition coil #2, #3
36: Injector #1, #4
37: Injector #2, #3
48: AI system solenoid
51: Radiator fan motor relay is activated every 5 seconds.
52: Headlight relay is activated every 5 seconds (2 seconds ON, 3 seconds OFF) - 2003+ model only.


**************************
Diagnostic code table
**************************
NOTE: Where the following "•" is present, this data may not apply to all vehicles. In fact it looks like it applies to the R6 as it has 4 coils and coil ID. FI

Here's many of the Yamaha Fault Codes:

11 • No normal signals are received from the cylinder identification sensor when the engine is started or while the vehicle is being driven.
12 - No normal signals are received from the crankshaft position sensor.
13 - Intake air pressure sensor: open or short circuit detected.
14 - Intake air pressure sensor: hose system malfunction (clogged or detached hose.)
15 - Throttle position sensor: open or short circuit detected. Throttle position sensor (for throttle valves) coupler connection is loose.
19 - Open circuit is detected in the input lead from the sidestand switch to the ECU.
20 • When the main switch is turned to "ON", the atmospheric pressure sensor voltage and intake air pressure sensor voltage differ greatly.
21 - Coolant temperature sensor: open or short circuit detected.
22 - Air temperature sensor: open or short circuit detected.
23 • Atmospheric pressure sensor: open or short circuit detected.
24 - No normal signal is received from the o2 sensor.
30 - Latch up detected. No normal signal is received from the lean angle sensor.
33 - Malfunction detected in the primary wire of the ignition coil (#1 and #4). FZ6
34 - Malfunction detected in the primary wire of the ignition coil (#2 and #3). FZ6
35 • Open circuit detected in the primary lead of the cylinder #3 ignition coil. R6
36 • Open circuit detected in the primary lead of the cylinder #4 ignition coil. R6
39 • Open ciruit detected in a primary injector. R6
40 • Open circuit detected in a secondary injector. R6
41 - Lean angle sensor: open or short circuit detected.
42 - No normal signals are received from the speed sensor. Open or short circuit detected in the Neutral switch.
43 - The ECU is unable to monitor the battery voltage (an open circuit in the line to the ECU). Power supply to the injectors and the fuel pump is not normal.
44 - An error is detected while reading or writing on EEPROM (C0 adjustment value).
46 - Power supply to the fuel injection system is not normal.
50 • Faulty ECU memory. (When this malfunction is detected in the ECU, the fault code number might not appear on the meter.)
59 • Throttle position sensor (for throttle cable pulley): open or short circuit detected. Throttle position sensor (for throttle cable pulley) coupler connection is loose.
60 • Throttle servo motor: open or short circuit detected. Defective throttle servo motor. Malfunction in ECU (servo motor driving system).

Er-1 - No signals are received from the ECU.
Er-2 - No signals are received from the ECU within the specified duration.
Er-3 - Data from the ECU cannot be received correctly.
Er-4 - Non-registered data has been received from the meter.

Sensor operation table:
01 : Throttle angle Fully closed position 15–17, Throttle fully opened position 97-100
02 • Atmospheric pressure given in mmHg (normal is 760 - average weather)
03 : Differential pressure between air and intake pipe
05 : Air intake temperature (in Celcius)
06 : Cooling liquid temperature (in Celcius)
07 : Absolute speed (must be 000 in wheel stopped). Check with rear wheel (0-999).
08 : Lean angle safety switch control - must be from 0.4-1.4 (upright) to 3.8-4.2 (horizontal). DISMOUT THE SWITCH FOR CHECKING !!!
09 : Battery voltage - should track actual battery voltage, use a DMM to verify.
20 : Side stand switch - displays ON or OFF. Retracted = ON, Extended = OFF
21 : Neutral gear switch - displays ON or OFF. Neutral = ON, In Gear = OFF


ECU memory check:
60: EEPROM fault code display. No Fault = 00, 01 - 02 Fault detection cylinder. (01: #1 and #4 // 02: #2 and #3)
61 : Error Code memory log - Displays 00 if no error code in memory, displays the Error Code if any (11 to 50). Display changes every two seconds if more than one Error Code in memory, then starting at the LOWEST CODE FIRST and goes up if others exist .
62 : Malfunction history code erasure. 00 = No history, 01- 17 = History exists. To clear the memory, switch the Engine Run Switch to ON position (no backup).
70 : Control number, display from 0 to 255

Following ERROR codes DO NOT allow engine to run:
12-19-30-41-50 and Er-1 to Er-4
Error code 11 allow engine to continue running only if fault appears after engine start.

Following ERROR codes DO allow engine to run but need immediate check because
default values are taken by the ECU: 13-14-15-16-21-22-24-33-34-42-43-44-46
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Men isåfall ska det väl funka att starta med den röda iaf? :va
Man ska aldrig använda den röda nyckeln i tändningslåset överhuvudtaget! Den röda är endast till för att koda om de svarta nycklarna om dom på något sätt inte fungerar. Alltså ska ALDRIG den röda användas. Står t.o.m i instruktionsboken
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Det funkade att komma in i Diag och CO.
Kunde byta mellan dessa 2, vet inte omkoderna ska synas direkt där men det stod bara Diag och sen var det inget annat i displayen, bytte till CO vilket kanske betyder Codes? Men det var allt som visades, inga kder alls.
Testade resetknappen men den verkar inte hanån funktion.

Trodde den skulle gå igenom massa diagnostik genom att varvräknaren skuttar fram och tillbaka, men det var kanske så endast på de gamla rettorna.

Hr som helst, inga felkoder.
Hmmmm

OBS!!!! Om man misslyckas med första ggn att regga båda så verkar det som att man måste vänta nån minut innan man testar igen.
Gör man om proceduren direkt så går inte startspärrslampan in regläge.

Här är procesuren för att regga nycklarn.
Man ska inte avsluta med den röda nyckeln verkar det som iaf.


4. Insert the red key into the ignition and turn it to "ON", then "OFF" and then remove the key within 5 seconds.
5. Insert the black key into the ignition and turn it to "ON" within 5 seconds.
6. While the immobilizer indicator light is flashing, turn the black key to "OFF" and then remove the key.
7. Wait for the immobilizer indicator light to stop flashing. It should stop 5 seconds after you remove the black key.
8. If everything went OK, then you can use the black key to start the engine.


litet tillägg för programeringen: as mentioned by Halo, if you have 2 black keys you need to reprogram them together.... but here's the trick... if you have 2 black keys, one that currently works and the other is currently un-coded, you need to program the un-coded key first, then followed by the previously coded one. It wont work the other way round.

Min hoj startar inte helt enkelt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top