REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41
  1. #1
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237

    Exclamation R1 2013 startar inte, HJÄLP!!! *SOLVED*

    Skulle iväg på en liten tur ikväll men kom inte speciellt långt.
    Körde för 2 dagar sedan och det var inga som helst problem med något.

    Ska köra sista bankörningen i Sturup på söndag så känner mig lite stressad med att få igång den, så då tänkte jag att jag kan ju ta hjälp av all samlad hjärnkapacitet här på forumet

    Symptom: Startar ej.

    Mil: 700

    Kollat: säkringar, startknapp, dödarknapp, batteri

    Testat: koppla på ett batteri till

    Ovanlig tillvägagångssätt: hittade inte min nyckel när jag skulle iväg förut så jag tog den röda reservnyckeln, efter att den inte startade så letade kag upp den nyckel jag brukar använda och testade med den men det var fortfarande samma symptom.
    Tänkte ifall det har nåt med chipet att göra i nycklarna.

    Batteriet är bra, har mätt styrkan, allting fuar fint nät man vrider på nyckel också, inga lampor som sjunker i styrka när man trycker på startknappen eller det bekanta trt trt trt trt trt trt som det brukarlåta när batteriet är urkasst.

    När dödarknappen är av så händer inget.

    När dödarknappen är på så är det enda som händer att det klickar under sadeln, det är ett ganska kraftigt klick och kommer från startrelät tror jag.
    Befinner sig precis framför batteriet vid minuspolen.

    Har testat med växel i och stödet uppfällt,
    med friläge i och stödet uppfällt,
    med friläge i och stödet nerfällt.

    Inget funkar.

    Tips emottages gärna.

    Mvh Rejvis
    Senast redigerat av Ravetrancer den 2019-08-10 klockan 16:26.
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  2. #2
    No Free ride, gas or ass 87patriks avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    ÅKERSBERGA
    Hoj
    KTM RC8
    Inlägg
    119
    Kolla om startrelät är helt, prövat att rulla igång cykeln?
    Är du redan dum så ska du fan inte knarka 😤

  3. #3
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Det enda som händer när man trycker in startknappen är att motorlampan lyser gult.
    Man hör också ett svagt högfrekvent ljud som är konstant och går ner i ton ca 1 ggn per 1.5 sek, typ wiiiiiiiiiie-wiiiiiiiiiiiiie-wiiiiiiiiiiiiie

    Har inga backar att rullaigång den i. Testade lite på garageuppfarten med 2:ans o 3:ans växel men det orkade inte ens dra runt motorn, för mycket komp.
    Ska jag ha ännu högre växel!nstartar den ens medtanke på hur tändföljden är, går ju typ knappt att köa den om man har för låg fart för att motorn bara bluppar
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  4. 2014-09-12, 06:23

  5. #4
    Medlem mike89s avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kawa zx10r -08
    Inlägg
    25
    Kolla så du inte har några felkoder!(tänkte i och med att motorlampan lyser) Brukar gå att få fram genom att hålla in nån knapp i några sekunder!
    I alla fall på min zx10 2008.

  6. #5
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 613
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Ravetrancer Visa inlägg
    Det enda som händer när man trycker in startknappen är att motorlampan lyser gult.
    Man hör också ett svagt högfrekvent ljud som är konstant och går ner i ton ca 1 ggn per 1.5 sek, typ wiiiiiiiiiie-wiiiiiiiiiiiiie-wiiiiiiiiiiiiie
    Det där tycker jag låter som om startmotorn går helt fritt.

  7. #6
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Jag har alla 3 nycklar ja.
    Startmotorn är det inte, det är ett elektroniskt högfrekvent ljud alltså, inget mekaniskt, typ kanske som elektroniska trottelspjäll kan låta påbilar.
    Inga felkoder, vet dock inte ommanska ha nånknapp nertryckt för att läsa av. Kollar upp det.

    Fler ideer?
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  8. 2014-09-12, 07:12

  9. #7
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Finns inget omfelkoder i manualen iaf.
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  10. #8
    Medlem enrosabils avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    zx6r -09 Banhoj, Dorsoduro 1200 -11, vfr400 -87
    Inlägg
    2 177
    Gör som sportbike säger, med tillägget att om Boris dyker in - gör även som han säger. Funkar inte det? Ring närmaste yamahahandlare, be dem komma o fixa. Det är ju fasen en ny cykel!
    Hur svårt kan det va?

    #9 Rookie 600

    Tack MotoStop, NP-däck, Wellco Welding CO och Etikettdoktorn för att ni gör min satsning i roadracing möjlig!

  11. #9
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Kan det vara nyckeln som strulade? Kolla på detta.
    Körde ju ner den röda igår ju.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	r1nyckel.jpg
Visningar:	156
Storlek:	85,8 KB
Id:	411015
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  12. 2014-09-12, 07:28

  13. #10
    Medlem mike89s avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kawa zx10r -08
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Ravetrancer Visa inlägg
    Finns inget omfelkoder i manualen iaf.
    Man måste nog ha verkstadsmanualen!

  14. #11
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Nääää, missade det helt, tack
    Hår ut o testar nu då, återkommer snart med besked.
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  15. #12
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Fråga.

    Täkna 3 sekunder?
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  16. 2014-09-12, 08:13

  17. #13
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Det är ca 3 sek mellan att man slår på tändningen och soppapumpen slutar pumpa.
    Testade det utan framgång.

    Lyckades en gång med en saknoch detvar att mellan den röda nyckeln och den första svarta så lös startspäärlampan konstant, kanske var det rätt mellanrum mellan nycklarna justvdå menmlyckades intebatt hålla det under hela proceduren.
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  18. #14
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Kollar nu, fick startspäärslampan att blinka fort och då är registreringsläg i, så nu ska jag försöka fixa båda nycklarna. Hoppas det funkar
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  19. 2014-09-12, 08:28

  20. #15
    Medlem Wheelieboy90s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    XT660X - 06
    Inlägg
    395
    Tjena, jag har för mig att man aldrig ska fysiskt sätta i den röda nyckeln i hojen då den ställer om kodningen för startspärren till noll, vilket gör att systemet inte känner av dina orginal nycklar som rätt! Har för mig det va så dom sa när jag köpte min xt660 som har samma startspärrssystem, tror du måste in med alla nycklar till yamaha tyvärr, och även hojen alternativt startspärrsystemet :/ OBS!! Inte helt hundra det stämmer, vart påtok för glad och ivrig när jag hämta min cykel så kan ha missförståt säljaren!
    ~En Wheelie om dagen är bra för magen!~

    Citat:
    Inskickat av Wheelieboy90
    trodde aldrig jag skulle få upp min gamla ninja i tvåan (reserverar mig för misstolkning )

  21. #16
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Lyckas fan inte komma i regläge igen
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

  22. 2014-09-12, 08:42

  23. #17
    same same but same ulfljs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    oxelösund
    Hoj
    cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
    Inlägg
    2 483
    Citat Ursprungligen postat av Wheelieboy90 Visa inlägg
    Tjena, jag har för mig att man aldrig ska fysiskt sätta i den röda nyckeln i hojen då den ställer om kodningen för startspärren till noll, vilket gör att systemet inte känner av dina orginal nycklar som rätt! Har för mig det va så dom sa när jag köpte min xt660 som har samma startspärrssystem, tror du måste in med alla nycklar till yamaha tyvärr, och även hojen alternativt startspärrsystemet :/ OBS!! Inte helt hundra det stämmer, vart påtok för glad och ivrig när jag hämta min cykel så kan ha missförståt säljaren!
    Men isåfall ska det väl funka att starta med den röda iaf?
    Problem med ACn i bilen? PMa mig.

  24. #18
    Medlem mkiis avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Gdansk, polen och Kungälv
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 2008
    Inlägg
    2 094
    Testa o håll inne båda knapparna på instrument panelen, sedan vrider du på tändningen och ser ifall du kommer in i Diag mode. De funkar så på R1 fram till 2008 i alla fall vad jag kan se på Youtube, även Felkoderna verkar motsvara de samma som min min FZ6 - 2006

    När jag gick in där så kunde jag läsa att jag hade 2 felkoder som inte syntes som blinkande koder, inte ens när jag hade gul motorlampa (hade glömt o koppla i en kontakt).

    De kan vara värt ett försök i alla fall.

    EDIT: Håll inne knapparna hela tiden i ca 10 sekunder tills Diag mode startar
    SYSTEMS that can be Verified:
    **************************
    To activate, turn Engine Run switch from OFF to ON while mode is selected.
    01: Throttle position sensor (throttle angle)
    30: Ignition coil #1, #4
    31: Ignition coil #2, #3
    36: Injector #1, #4
    37: Injector #2, #3
    48: AI system solenoid
    51: Radiator fan motor relay is activated every 5 seconds.
    52: Headlight relay is activated every 5 seconds (2 seconds ON, 3 seconds OFF) - 2003+ model only.


    **************************
    Diagnostic code table
    **************************
    NOTE: Where the following "•" is present, this data may not apply to all vehicles. In fact it looks like it applies to the R6 as it has 4 coils and coil ID. FI

    Here's many of the Yamaha Fault Codes:

    11 • No normal signals are received from the cylinder identification sensor when the engine is started or while the vehicle is being driven.
    12 - No normal signals are received from the crankshaft position sensor.
    13 - Intake air pressure sensor: open or short circuit detected.
    14 - Intake air pressure sensor: hose system malfunction (clogged or detached hose.)
    15 - Throttle position sensor: open or short circuit detected. Throttle position sensor (for throttle valves) coupler connection is loose.
    19 - Open circuit is detected in the input lead from the sidestand switch to the ECU.
    20 • When the main switch is turned to "ON", the atmospheric pressure sensor voltage and intake air pressure sensor voltage differ greatly.
    21 - Coolant temperature sensor: open or short circuit detected.
    22 - Air temperature sensor: open or short circuit detected.
    23 • Atmospheric pressure sensor: open or short circuit detected.
    24 - No normal signal is received from the o2 sensor.
    30 - Latch up detected. No normal signal is received from the lean angle sensor.
    33 - Malfunction detected in the primary wire of the ignition coil (#1 and #4). FZ6
    34 - Malfunction detected in the primary wire of the ignition coil (#2 and #3). FZ6
    35 • Open circuit detected in the primary lead of the cylinder #3 ignition coil. R6
    36 • Open circuit detected in the primary lead of the cylinder #4 ignition coil. R6
    39 • Open ciruit detected in a primary injector. R6
    40 • Open circuit detected in a secondary injector. R6
    41 - Lean angle sensor: open or short circuit detected.
    42 - No normal signals are received from the speed sensor. Open or short circuit detected in the Neutral switch.
    43 - The ECU is unable to monitor the battery voltage (an open circuit in the line to the ECU). Power supply to the injectors and the fuel pump is not normal.
    44 - An error is detected while reading or writing on EEPROM (C0 adjustment value).
    46 - Power supply to the fuel injection system is not normal.
    50 • Faulty ECU memory. (When this malfunction is detected in the ECU, the fault code number might not appear on the meter.)
    59 • Throttle position sensor (for throttle cable pulley): open or short circuit detected. Throttle position sensor (for throttle cable pulley) coupler connection is loose.
    60 • Throttle servo motor: open or short circuit detected. Defective throttle servo motor. Malfunction in ECU (servo motor driving system).

    Er-1 - No signals are received from the ECU.
    Er-2 - No signals are received from the ECU within the specified duration.
    Er-3 - Data from the ECU cannot be received correctly.
    Er-4 - Non-registered data has been received from the meter.

    Sensor operation table:
    01 : Throttle angle Fully closed position 15–17, Throttle fully opened position 97-100
    02 • Atmospheric pressure given in mmHg (normal is 760 - average weather)
    03 : Differential pressure between air and intake pipe
    05 : Air intake temperature (in Celcius)
    06 : Cooling liquid temperature (in Celcius)
    07 : Absolute speed (must be 000 in wheel stopped). Check with rear wheel (0-999).
    08 : Lean angle safety switch control - must be from 0.4-1.4 (upright) to 3.8-4.2 (horizontal). DISMOUT THE SWITCH FOR CHECKING !!!
    09 : Battery voltage - should track actual battery voltage, use a DMM to verify.
    20 : Side stand switch - displays ON or OFF. Retracted = ON, Extended = OFF
    21 : Neutral gear switch - displays ON or OFF. Neutral = ON, In Gear = OFF


    ECU memory check:
    60: EEPROM fault code display. No Fault = 00, 01 - 02 Fault detection cylinder. (01: #1 and #4 // 02: #2 and #3)
    61 : Error Code memory log - Displays 00 if no error code in memory, displays the Error Code if any (11 to 50). Display changes every two seconds if more than one Error Code in memory, then starting at the LOWEST CODE FIRST and goes up if others exist .
    62 : Malfunction history code erasure. 00 = No history, 01- 17 = History exists. To clear the memory, switch the Engine Run Switch to ON position (no backup).
    70 : Control number, display from 0 to 255

    Following ERROR codes DO NOT allow engine to run:
    12-19-30-41-50 and Er-1 to Er-4
    Error code 11 allow engine to continue running only if fault appears after engine start.

    Following ERROR codes DO allow engine to run but need immediate check because
    default values are taken by the ECU: 13-14-15-16-21-22-24-33-34-42-43-44-46

  25. #19
    Medlem Wheelieboy90s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    XT660X - 06
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av ulflj Visa inlägg
    Men isåfall ska det väl funka att starta med den röda iaf?
    Man ska aldrig använda den röda nyckeln i tändningslåset överhuvudtaget! Den röda är endast till för att koda om de svarta nycklarna om dom på något sätt inte fungerar. Alltså ska ALDRIG den röda användas. Står t.o.m i instruktionsboken
    ~En Wheelie om dagen är bra för magen!~

    Citat:
    Inskickat av Wheelieboy90
    trodde aldrig jag skulle få upp min gamla ninja i tvåan (reserverar mig för misstolkning )

  26. #20
    Now even more badass!!! Ravetrancers avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
    Inlägg
    5 237
    Det funkade att komma in i Diag och CO.
    Kunde byta mellan dessa 2, vet inte omkoderna ska synas direkt där men det stod bara Diag och sen var det inget annat i displayen, bytte till CO vilket kanske betyder Codes? Men det var allt som visades, inga kder alls.
    Testade resetknappen men den verkar inte hanån funktion.

    Trodde den skulle gå igenom massa diagnostik genom att varvräknaren skuttar fram och tillbaka, men det var kanske så endast på de gamla rettorna.

    Hr som helst, inga felkoder.
    Hmmmm

    OBS!!!! Om man misslyckas med första ggn att regga båda så verkar det som att man måste vänta nån minut innan man testar igen.
    Gör man om proceduren direkt så går inte startspärrslampan in regläge.

    Här är procesuren för att regga nycklarn.
    Man ska inte avsluta med den röda nyckeln verkar det som iaf.


    4. Insert the red key into the ignition and turn it to "ON", then "OFF" and then remove the key within 5 seconds.
    5. Insert the black key into the ignition and turn it to "ON" within 5 seconds.
    6. While the immobilizer indicator light is flashing, turn the black key to "OFF" and then remove the key.
    7. Wait for the immobilizer indicator light to stop flashing. It should stop 5 seconds after you remove the black key.
    8. If everything went OK, then you can use the black key to start the engine.


    litet tillägg för programeringen: as mentioned by Halo, if you have 2 black keys you need to reprogram them together.... but here's the trick... if you have 2 black keys, one that currently works and the other is currently un-coded, you need to program the un-coded key first, then followed by the previously coded one. It wont work the other way round.

    Min hoj startar inte helt enkelt.
    Senast redigerat av Ravetrancer den 2014-09-12 klockan 09:08.
    Säljer Snakepit Pitbikes. www.snakepit.se

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

En av anledningarna kanske kan vara att dom inte har någon seriös vinnar-kandidat och därför stannar hemma. Britterna är ju extremt patriotiska och partiska till [...]

JockeP22
Vill du annonsera ovan? Klicka här