Biltemas kedjeverktyg

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Kedjeverktyg har diskuterats i lite olika trådar men jag tänkte att Biltemas klump var värd en egen tråd. Sagt och gjort så åkte jag till Botkyrka och inhandlade ett exemplar. Väl hemma och hojen avplockad så hade jag raskt brutit av en av de tre medföljande donen för isärtagning av kedjan. Detta fast jag slipat ned nitskallarna med vinkelslipen. Metallen på donen såg mycket spröda ut för att tillhöra en låda i 800 kronors klassen :( Men kedjan måste av så vinkelslipen fick göra hela jobbet. Sedan kom vi till själva nitningen. Nu blev det intressant men "manualen" i lådan såg ut att vara skriven i en hast och helt otillräcklig. Inte heller följde det med några distanser i olika storlekar för att förhindra klämskada på o-ringarna vid nitningen. Tillverkade raskt en egen distans av en kopparspik med samma tjocklek som o-ringen som jag lirkade ned mellan inner och ytterlänk. Nu skulle skallarna nitas men hur mycket kraft ska man använda? Någonstans läste jag att en RK kedja ska ha mellan 0.152 o 0.5 mm i diameterökning på skallen efter nitning. Sagt o gjort så drog jag i stora skiftnyckeln så hårt jag vågade i flera omgångar men hamnade aldrig över 0.2 mm vilket ser väldigt lite ut när man synar niten :( Biltemas nitdon ser ut att vara konstruerat för att man inte ska kunna dra för mycket eftersom kanten tar i men är man stark så kan man säkert paja hela länken ändå. Efter allt arbete, funderande och nu osäkerhet om man vågar gasa ordentligt så kanske det vore enklare om man lagt på en helnitad kedja och rivit svingen?

Det vore intressant att höra vad andra tycket om just Biltemas klump
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tyckte det fungerade bra, hur länge kedjan lever vet jag inte ännu. Att dornen ser lite klena ut kan jag hålla med om men på min gjorde de jobbet, med minimal slipning innan.
Bara 520kedja dock.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
BIKE testade Biltemas kedjeverktyg, osäker om det var ett eller två eller möjligren tre år sedan.
Biltemas kedjeverktyg gick sönder i BIKE journalisternas händer.
Men ett problem med Biltema är att Biltema hela tiden byter leverantörer. Så bara för nått funkar jättebra, tex min hjälmhuva elastisk one size fits everybody, köpt för några år sedan på Biltema, betyder inte att det är samma produkt i år. Som du köper. Vilket det inte var nu i våras när jag inte hittade den gamla hjälmhuvan och gick ner och köpte en ny.
Samma vara, samma namn, men oelastiskt tyg, passar möjligen ett litet barn.
Bara att lämna tillbaka den nya hjälmhuvan och som tur var hittade jag igen den gamla, kära. Hjälmhuvan.
Så när man talar om prylar från Biltema så bör man tala om vilket ÅR den inhandlades.
För att kunna hoppas på att man talar om samma pryl.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har använt Biltemas verktyg i ett par år till kanske 5 kedjor, och det har funkat bra.
Man kanske ska vara lite händig och ha känsla eller lämna in på verkstad om man vill vara trygg med reparationer.

Men stämmer bra som "Denåterfödde" säger oxå om olika leverantörer.

"Mängden" nitning som behövs är väldigt lite eftersom den yttre länken som skall nitas går på jäkligt tajt. Kanske pratar om en 1/10 mm. Jag tyckte oxå att nitningen såg mager ut men har som sagt hållt i kanske 10 000 mil på 5 kedjor.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag länkar till min tidigare kommentar i denna tråden, inlägg nr 12
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269131-Nitverktyg-till-kedja!-Hj%E4lp

Finns 2 nit-typer: hålnit och quad-stake typ. Biltemas klarar endast hålnit, vilket är vanligast.

Biltema säljer mest quad-stake-typen av kedjelås, vad jag har sett iaf.
Alltså klarar inte deras egna verktyg deras egna kedjelås. (har medd deras kundtjänst ang detta för nåt år sedan)
Jag använde Biltemas verktyg 2 ggr utan problem till en EK-kedja (hålnit) Mitt är dock inköpt 2009, men det är samma sats de säljer nu vad jag kan se.

EK är bra, där har jag fått med skyddsdistanser varje gång.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ett biltema kedjeverktyg, mitt största besvär med det är nog att det är stort och otympligt. Dornen för att dela kedjor har funkat bra (jag har iofs bara använt det grövsta som följde med) på de 4 kedjor som jag utsatt verktyget för. Nitningarna ser väldigt otillräckliga ut, ja, men de har hållit för mig i sådär 2000 mil på gathojen iaf.

Det finns bättre verktyg, onekligen. Jag köpte biltemas bara för att jag var tvungen att ha ett där och då, och biltema var det enda som fanns över disk. Kommer fortsätta använda det tills det går sönder.

För övrigt kan man köpa nya dorn till verktyget. http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Drivdornskit-823581/
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Har nitat/delat både 520-kedjor och 530-kedjor och tycker verktyget gör sitt jobb. Finns säkerligen betydligt bättre o smidigare verktyg men dom kostar nog betydligt mer också.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
"Det vore intressant att höra vad andra tycket om just Biltemas klump"
-
Hmm, jag är NÖJD iom har framgånsrikt änvänt mitt ex för ett antal 525-kedjor; färdigborrade (hålnit) skarvstycken: Inga problem att få dem expandera som de ska. (dock vÄrktyget är över 2 år gammalt, kanske av en bättre BTs OEM-tillverkare?)

Dock måste också säga att kapa den gamla kedjan med vinkelslip är (troligen) det enda rätta/rekommenderbara oavsett: Stålet, särskilt rostfitt "härdnar" (inte bokstavligen härdnar men blir mera hållfast, kan inte ordet) då man kallformar, tex böjer eller nitar. Efter en välgjort nitning en pinne (skarvstycke eller fabriksnitad) Ska Inte komma loss. Skarvstycket är ju farligt att ens försöka iom det finns ett hål i mitten och faran är att det blir bara mera "nitning".

(för att få loss pinnen som utökad med diam. + delvis gått i motparten vid nitningen kan kräva rätt mycket stadigt ökande kraft .., visserligen allt går, men... -bättre vore då ha ett smidestäd, körnare och rejält slag med "den större hammaren" .. stora frågan kvarstår: varför "leka" och försöka få den ut, stycket är ändå redan skrot..)
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
"Det vore intressant att höra vad andra tycket om just Biltemas klump"
-
Hmm, jag är NÖJD iom har framgånsrikt änvänt mitt ex för ett antal 525-kedjor; färdigborrade (hålnit) skarvstycken: Inga problem att få dem expandera som de ska. (dock vÄrktyget är över 2 år gammalt, kanske av en bättre BTs OEM-tillverkare?)

Dock måste också säga att kapa den gamla kedjan med vinkelslip är (troligen) det enda rätta/rekommenderbara oavsett: Stålet, särskilt rostfitt "härdnar" (inte bokstavligen härdnar men blir mera hållfast, kan inte ordet) då man kallformar, tex böjer eller nitar. Efter en välgjort nitning en pinne (skarvstycke eller fabriksnitad) Ska Inte komma loss. Skarvstycket är ju farligt att ens försöka iom det finns ett hål i mitten och faran är att det blir bara mera "nitning".

(för att få loss pinnen som utökad med diam. + delvis gått i motparten vid nitningen kan kräva rätt mycket stadigt ökande kraft .., visserligen allt går, men... -bättre vore då ha ett smidestäd, körnare och rejält slag med "den större hammaren" .. stora frågan kvarstår: varför "leka" och försöka få den ut, stycket är ändå redan skrot..)


Men inte är väl en normal mc-kedja gjord i rostfritt stål eller vad menar du?
Jag har inte haft något som helst problem med att dela en kedja med biltemas kedjeverktyg. Biltemas kedjeverktyg är väl inte världens smidigaste men jämfört med ett smidesstäd, körnare och stor hammare så framstår nog dom flesta alternativ som litet o smidigt. :rolleyes:
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
I brist på annat så reagerar jag på era kommentarer om att Biltemas verktyg skulle vara klumpigt. Nitar ni mopedkedjor då eller? :7peta

Det är ju genialt utformat, stadigt och 3 verktyg i ett, och stadigt grepp när man drar nithylsan med andra handen. Måste finnas lite gods om grejerna ska hålla. :yoparty

Såg en annons från annat företag som sålde ett verktyg med precis samma design, men med märke, och det var lite dyrare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I brist på annat så reagerar jag på era kommentarer om att Biltemas verktyg skulle vara klumpigt. Nitar ni mopedkedjor då eller? :7peta

Det är ju genialt utformat, stadigt och 3 verktyg i ett, och stadigt grepp när man drar nithylsan med andra handen. Måste finnas lite gods om grejerna ska hålla. :yoparty

Såg en annons från annat företag som sålde ett verktyg med precis samma design, men med märke, och det var lite dyrare.

Biltemas verktyg tar i min fälg när man plockar på den på kedjan pga att den svarta klumpen är så svulstig, det är iaf min definition av klumpigt. Har sett liknande verktyg med en mindre motsvarighet till den svarta klumpen...
Det är dock okej pris, inte billigast, och gör ett okej jobb. Kvalitén är typiskt biltema. Mitt verkar vara ett ex av bra kvalité, och jag byter inte kedja ofta nog för att klumpigheten ska vara något problem så jag fortsätter att använda den tills den går sönder. Hade jag bytt kedja några gånger om året hade jag nog kunnat irritera mig tillräckligt mycket för att köpa ett bättre verktyg för att slippa irritera mig.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Att du inte lyckas få ut den ens 0,2mm låter ju inte helt lyckat. Jag försöker få den över det i alla fall.
Jag hade tagit ett dorn eller något v slipat och klappat till som komplement med stöd bakom.
Ta inte i för mkt bara så du sabbar länken och att din nitning går markant trögare än resten av kedjan när du böjer på länkarna..
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
DET GÅR INTE ATT NITA OBORRAD NIT MED BILTEMAS VERKTYG. PUNgT.
Använder man det till det det ska användas (förborrad nit) så verkar det funka finfint (har ett av deras senare själv)
Är det oborrad nit kan man fortfarande ha stor nytta av verktyget när man ska trycka igenom länkarna i den lösa länksidan för att sen nita dom med en slägga som mothåll och en hammare att nita med.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
"Det vore intressant att höra vad andra tycket om just Biltemas klump"
-
Hmm, jag är NÖJD iom har framgånsrikt änvänt mitt ex för ett antal 525-kedjor; färdigborrade (hålnit) skarvstycken: Inga problem att få dem expandera som de ska. (dock vÄrktyget är över 2 år gammalt, kanske av en bättre BTs OEM-tillverkare?)

Dock måste också säga att kapa den gamla kedjan med vinkelslip är (troligen) det enda rätta/rekommenderbara oavsett: Stålet, särskilt rostfitt "härdnar" (inte bokstavligen härdnar men blir mera hållfast, kan inte ordet) då man kallformar, tex böjer eller nitar. Efter en välgjort nitning en pinne (skarvstycke eller fabriksnitad) Ska Inte komma loss. Skarvstycket är ju farligt att ens försöka iom det finns ett hål i mitten och faran är att det blir bara mera "nitning".

(för att få loss pinnen som utökad med diam. + delvis gått i motparten vid nitningen kan kräva rätt mycket stadigt ökande kraft .., visserligen allt går, men... -bättre vore då ha ett smidestäd, körnare och rejält slag med "den större hammaren" .. stora frågan kvarstår: varför "leka" och försöka få den ut, stycket är ändå redan skrot..)

Deformationshärdning är ordet du söker.....
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Men inte är väl en normal mc-kedja gjord i rostfritt stål eller vad menar du?
Jag har inte haft något som helst problem med att dela en kedja med biltemas kedjeverktyg. Biltemas kedjeverktyg är väl inte världens smidigaste men jämfört med ett smidesstäd, körnare och stor hammare så framstår nog dom flesta alternativ som litet o smidigt. :rolleyes:

Nej, kedjan är inte rostfritt som sig men de små pinnarna troligen innehåller bra mängd krom (Cr) iom de inte har tendens att rosta och de är ofta så blanka. Alltså om de nu inte strikt klassas som rostfritt stål kan de egenskapsmässigt vara nära. Bra kvalitets stål är de, och efter att deformerats (->deformationshärdnats), sitter de fast i "för trånga hål". Vad jag bara ville säga är att ett ett slag (impuls) skulle fungera bättre istf tryck med skruv att få loss en sån - men är den nnt ide att ens försöka efter att ändå haft vinkelslip i handen (slipa bort en bit av nit vs kapa kedjan direkt). Man kan förstöra ett dyrare verktyg än Biltemas med ett sånt försök..

(-hur som än, jag har respekt för allas beprovade arbetssätt och preferenser. Det finns många sätt att åstadkomma en bra resultat, t.om under samma tid. :) )
 

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Tack! Massor av bra inlägg :)

Efter en premiärtur idag med nya drivpaketet där jag sluppit alla missljud från transmissionen och bara få känt härliga kurvtagningar så nyanserar jag mitt omdöme om Biltemas kedjeverktyg. Det fungerar ju faktiskt! Nitarna sitter fortfarande kvar trots de knappa 0.2 millimeterna och jag känner mig trygg på vägen. Jag drog nitarna med låset placerat mitt på bakdrevet för stabilitetens skull och vågar inte pilla mer på kedjan nu. När jag tittar på det svarta nit donet så ser det lite nött ut.. och undrar om det pallar en kedja till?

/Janne
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Efter en premiärtur idag med nya drivpaketet där jag sluppit alla missljud från transmissionen och bara få känt härliga kurvtagningar så nyanserar jag mitt omdöme om Biltemas kedjeverktyg. Det fungerar ju faktiskt! Nitarna sitter fortfarande kvar trots de knappa 0.2 millimeterna och jag känner mig trygg på vägen. Jag drog nitarna med låset placerat mitt på bakdrevet för stabilitetens skull och vågar inte pilla mer på kedjan nu. När jag tittar på det svarta nit donet så ser det lite nött ut.. och undrar om det pallar en kedja till?

/Janne
det är bara eloxeringen, om du inte dragit för kung och fosterland som jag varnat för tidigare.

Blev en liten ljus ring på min nithylsa också efter första nitningen, men vid närmare koll så var det bara ytbehandlingen. Nitning av kedjelås nr 2 blev precis lika snygg. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter en premiärtur idag med nya drivpaketet där jag sluppit alla missljud från transmissionen och bara få känt härliga kurvtagningar så nyanserar jag mitt omdöme om Biltemas kedjeverktyg. Det fungerar ju faktiskt! Nitarna sitter fortfarande kvar trots de knappa 0.2 millimeterna och jag känner mig trygg på vägen. Jag drog nitarna med låset placerat mitt på bakdrevet för stabilitetens skull och vågar inte pilla mer på kedjan nu. När jag tittar på det svarta nit donet så ser det lite nött ut.. och undrar om det pallar en kedja till?

/Janne

Det är ingen fara, mitt tappade både svart färg på den stora klumpen och fick färgskiftningar på nitverktyget, men det har hållit flera kedjor till. Håller det en gång är risken stor att det håller länge, lite som alltid med biltemaprylar. :D Har man otur får man ett måndagsex som faller sönder i händerna annars brukar biltemas prylar vara okej.
En tangent på det hela är väl rotor-avdragarkitet de har. Jag köpte det för jag behövde plocka loss en rotor, men det verktyget i rätt storlek var fan gjort i blötjärn, och gängorna bara försvann när jag använde det. Åkte in och bytte till ett nytt likadant kit, och det funkade helt perfekt. :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top