Bygge: Suzuki GS750 -77 caferacer

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)

FarbrorFrej

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2010
Ort
Viken
Hoj
1977,Suzuki GS 750
Det verkar bli ett seriöst bygge..att riva allt i in parts och se slutresultatet är nog höjdaren.:tummenupp
Själv vågar jag inte,körglädjen är för stor.:rofl
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Det va det jävligaste jag sett på länge.
Det var nog tur att du tog dig an den där hojen annars hade den nog gått till skrot om ett par år.

Kul när det blir bra!
/M

Spenderade lite tid i garaget ikväll, svingen fick sig en omgång. Efter en jävla massa svordomar, smörjmedel, värme och våld fick jag ur svinglagren. Att de var dåliga visste jag men inte att de var så här dåliga... Blir till att köpa nya.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Blev en liten vända i garaget idag. Monterade lite detaljer i bak, och kollade upp de ventilshims som låg utanför spec. Tillverkade ett verktyg för att få ur shimsen. Imorgon blir det till att köpa shims och färg till styrkrona, fotpinnar och sidostöd. Där blir det svart hammarlack.
Någon som har en passande bakdämpare som är villig att byta? Jag har två olika, det stör mig så det vore fint att hitta en som passar.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1416777571548.jpg
    uploadfromtaptalk1416777571548.jpg
    797 KB · Visningar: 323
  • uploadfromtaptalk1416777610656.jpg
    uploadfromtaptalk1416777610656.jpg
    1.8 MB · Visningar: 286
  • uploadfromtaptalk1416777644337.jpg
    uploadfromtaptalk1416777644337.jpg
    1.8 MB · Visningar: 255

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Gjorde ett riktigt kap idag! Hittade av en slump dessa fina fotpinnssatser från Paolo Tarozzi på Lelles MC. 595 spänn, inkl allt. Hade tänkt vänta med att flytta bak fotpinnarna tills bygget var klart men nu vet jag vad jag ska göra ikväll! :banana
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1416914689238.jpg
    uploadfromtaptalk1416914689238.jpg
    703.9 KB · Visningar: 259
Last edited:

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Ser bra ut, som du skrev så liknar våra projekt varann mycket. Vad har du mer för planer med hojen? färg, däck osv.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Just nu är jag inne på plåtren tank, klarlackad.
Sadeln blir svart som sagt med mörkblå söm, tänkte att den ursprungliga tankfärgen skulle finnas kvar någonstans.
Däck är redan fixade, det ena var fint som det var så jag köpte ett likadant, Pirelli MT66.
I övrigt har jag tänkt behålla det mesta original, lite putsat men inte polerat.
Kapa bort så mkt onödigt som möjligt förstås, kommer köra utan batteri och startmotor tex.
Elen kommer jag att dra helt ny.
Luftburk är utbytt till koniska filter.
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Fan.
Pressade dit styrlagren ikväll. Tog naturligtvis fel, ytterbanan som ska sitta under hamnade över och tvärtom. De skiljer i höjd, det går att få ihop men det känns som att det inte passar hundra, det bygger för mycket på höjden. Ytterbanorna går dessutom inte att knacka ur eftersom de har större innerdiameter och det inte går att komma åt från insidan.
Ska jag köra på dessa ändå eller plocka fram dremeln...?

Upper: 25 x 48 x 16*
Lower: 27 x 48 x 14*
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Been there done that.
Dremeln, borrmaskin vad som känns bäst och spräck lagerbanorna om du inte kommer åt dem från insidan/ underifrån. Ut med det felaktiga och in med det rätta!
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Been there done that.
Dremeln, borrmaskin vad som känns bäst och spräck lagerbanorna om du inte kommer åt dem från insidan/ underifrån. Ut med det felaktiga och in med det rätta!

Helvetes jävla skit.
Aja, har en vecka på mig att bråka loss dem innan nya anländer i posten... 240 spänn är ändå överkomligt.
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Gjorde senast samma med TjockTvillingen i vintras. Gick inte att rädda de nya nyinsatta så det fick bli en ny sats att montera.
Nåväl, det är inga pengar i renoveringssamanhanget, det är inte ens läropengar då man med en sådan här "enkel" monteringsdetalj ofta har för bråttom, man VET ju hur det ska sitta, eller hur?

BTW, härlig NewTouch av objektet. :tummenupp
Är sugen själv att göra något vettigt igen.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
OK. Ich bin ein idiot. :huvet

Avsatte femton minuter till lite garagehäng idag och spräckte loss den övre lagerbanan. Gissa om det nog inte var rätt som satt där ändå? Jo, för fan, klart jag hade satt dem rätt, de bygger lite på höjden jämfört med original kullager och packningarna sluter inte helt tätt pga att lagersätena är anpassade för de lite lägre originallagren. :näsblod
Summa summarum, en veckas väntan på nya lager och lite svordomar i onödan. :gnissla

Nya lager lär förhoppningsvis landa i lådan på måndag, nu återgår jag till att sätta dörrfoder i lilljäntans rum... :hej
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Blir finemang detta ;)
Sodablästring? Är det bra?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Blir finemang detta ;)
Sodablästring? Är det bra?
Tack!
Sodablästringen tar bort färg utan att påverka ytan under. Tycker det blir skitbra på lackad aluminium, typ bromsdetaljer, det blir en fin metallyta men inte polerad. Jag vill ha lite rå metall. Funkar också till att göra rent kromade ytor.
Får se om den biter på lacken på tanken, jag vill ha den plåtren och klarlackad. Vette fan hur jag ska få bort lacken annars, tips mottages tacksamt...
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Något man kan inhandla och ha hemma i garage, eller måste man bygga nån box?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Något man kan inhandla och ha hemma i garage, eller måste man bygga nån box?

I garaget kan du iallafall inte ha den, det blir skitigt utav h-e... Jag kör ute på garageuppfarten, det är väl inte helt optimalt men jag har inte orkat bygga mig någon box. Jag brukar se ut som en snögubbe efter en session... :näsblod Bara att slänga kläderna i tvättmaskinen och ta en dusch direkt.
Det går åt en hel del soda. Jag vet inte om det går att återcirkulera, sodan är ju såpass mjuk att den blir ett väldigt fint damm när det gått ett varv till skillnad från sand. Jula och Swedol säljer blästerpicka och soda.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Har petat dit nya styrlager och väntar nu på lite torrare luft så jag kan blåsa av gaffelbenen med blästern.
Limmade ihop en sadelkudde av Biltemas liggunderlag och kontaktlim. Det var kanske inte helt nyttigt att stå i garaget och sniffa lim, ögonen var helt rödsprängda efteråt. :näsblod Nu har den torkat och ser perfekt ut, bara fram med brödkniven och forma till grovformen innan jag går lös på den med slipskivan. Bilder kommer.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top