SM-finalen 2014 Rookie 1000 och Speedster Cup

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
SM-final 2014 Sviesta.
Då var det dags.. har gått och skruvat på mig hela veckan och styrt undan alla jobb och andra saker som ska fixas.
Endast lita småfix med hojen efter tävlingen på Falkenberg.
Mig själv fixade jag genom att genom att ta det lugnt och göra ett besök på Thai massagen i Nynäs.
För att citera massösen: ” du är spännande överallt”, ja jo hon fick jobba och tyckte att hon själv behövde massage när hon var klar

Torsdag 28/8
Rullade iväg i god tid mot Södertälje för att göra det sista och när jag svänger in på E4:an så kommer något gult och fyrkantigt i backspegeln, det är ”Den galne målar’n” med sin buss och tävlande familj. Vi körde om varandra hela vägen till banan där vi till en början inte blev insläppta utan fick börja med att dra ut elkabel istället.
Väl klart kunde vi rulla in och paxa lite plats ut kompisar som kommer lite senare.

En stund senare kommer en mäkta nervös Speedster-debutant-Kjell inrullande och vi hjälps åt att slå upp tält m.m.
Därefter blir det lite mekande på Kjelles hoj som fått ljuddämparen lagad och som nu ska monteras.

Allt går bra och hjälper Mattias med att ställa i ordning Spoon Valley ’s depå.
Checkar in inför tävlingen och träningen. Väljer att träna med Speedster pga mer plats.
Ska man träna med tvåklasser blir det dubbel avgift.

Fredag 29/8
Träning 1.
En fin dag och till slut ut på första träningspasset.
Allt funkar som det ska och jag kan putsa ett par tiondelar på person bästa.
Kjell blir allt mer varm i kläderna och rullar på riktigt fint, men får en reprimand för högt ljud.
Vi fixar db-killers av av spikband som gör en ögla bakom avgasrörets mynning. Här snackar vi high-tech! Men det funkar!

Träning 2
Går bra det med, tills…… Jag låser upp bakhjulet in i korkskruven…. Jag håller mig på hjulen men skäms lite för det händer när jag bromsar förbi en röd hoj.
Har jag växlat ner för hårt och bromsat stopp i maskin?? Brukar jag ju inte.
Får igång den igen, men låter INTE bra…. Inget oljetryck…Haveri alltså…..F*****K!
Vi börjar febrilt byta till reservmotorn, men efter en stunds demonterande kommer tvekan. En oprövad motor, eventuellt oljetank och kylare fulla med ”who knows what”…. Kanske ingen bra idé att byta och sedan köra sönder motor nr2.
OK! Plan B!
Efter en del funderande och ringande kors och tvärs kommer vi fram till att vi tar ner nästa års hoj och kör den redan nu!
En Yamaha R1 från 2010 som har varit banhoj, men har på lediga stunder successivt fixats till för att klara en besiktning som tävlingshoj. Helt oprövad på bana, fjädringen inställd hemma i garaget….
Mia som skulle komma ner dagen efter får hjälp och lasta och plocka ihop de delar som inte sitter på hojen.
Mia och hojen anländer ca 01.00 natten mellan fre & lö. Vi kastar oss i bingen helt slut efter dagens vedermödor.

Lördag 30/8
Upp med tuppen för att fixa det ofixade på nya hojen!
Skruvar tillbaks tank och kåpor m.m. som varit demonterat.
Fixar nummerfält och siffror och gör ett par spikband ”db-killers” och kan besiktiga hojen utan problem.

Kval Rookie 1000.
Spännande och köra kval på en helt oprövad hoj.
Det känns bra, men effekten är lite ovan. Den skjuter på rejält, men har ändå ett väldigt brett register, lite som en twin i mellanregister och en fyra på topp. Lättkörd!
Väghållning och känsla liknande Aprilian.
Jag lägger 11 varv på kvalet med en bästa tid på 6:e varvet som innebär en förbättring av personbästa med ca 1,5 sekunder till ca 1.010! Det trodde jag aldrig!
14:e tid av 24 tävlande.
Justerar förspänningen i gaffeln ett par varv efter som den bottnat helt vid inbromsningen efter långa rakan.
I övrigt inga justeringar, men naturligtvis byte till Dot-märkta däck som krävs i Speedster reglementet plus att vi fick dit ett par craschpuckar.

Kval Speedster
Vädret har försämrats radikalt och det regnar ett svagt men ihållande regn.
Det givna valet är att lägg om till regndäck, sagt och gjort.
Vi rullar ut på kvalet och det känns bra, men jag tar det lugnt.
Första gången på Bridgestone regndäck och första gången i regn med nya hojen.
Lade en 1.09-tid vilket gav mig 4:e tid och därmed en plats i första startled.
Före mig var Jesper, Niklas en ny kille (i vår ålder ) på GSXR 750 som var riktigt snabb och sedan Marcus.

Race R1000 1
Ställer upp i 4:e led gör provstart (lite nervöst med ny hoj & 170 pållar).
Ställer upp igen, starten går lyckas ta ett par killar, genom esset och ner mot Torparn.
Tar rygg på Gulf-BMW:n och märker snart att han är snabbare på rakorna men långsammare i kurvorna. Efter några varv i inbromsningen mot korkskruven kommer en vit hoj susande och vidare in i escapen. Något varv senare kan jag bromsa om BMW:n få lite lucka.
Jag lyckas hålla BMW:n bakom mig trots att jag blev riktigt trött och gjorde diverse misstag.
Länge var det lika med 12 plats med till sist var det några som åkte av och slutplaceringen blev 9:a! Helt sjukt! Hade nog väntat mig 15-17:e.
Under racet har person bästa sjunkit till 1.00,29!
Hojen går som ett skott, men är hal… Svår och sitta kvar på under inbromsning och när man ger gas ut ur torparn. Stompgrips innhandlas och sätts på ”våffelpanelerna” på tankens sidor. På själva tanken sitter ngt slags ”Shark skin” men det ät tämligen halt .

Race Speedster 1
Vi kommer iväg i kval-ordning, jag tar Marcus på rakan trorj jag och försöker hänga på Niklas, men jag blir ganska fort trött och han är helt enkelt lite för snabb.
Vi kommer i mål i samma ordning Jesper, Niklas jag och Marcus.
Kjelle som nu börjar få upp farten tar en hedervärd 9:e plats!

I mål kommer en riktigt trött mänschá, helt slut faktiskt.
Lämnar hojen i Parc fermé dit alla hojar ska efter race och tar mig till vårt camp och puuuustar…

Litet senare blir det prisutdelning och det känns fortfarande lite overkligt och högtidligt och få stå där med en så duktig kille som Jesper.(han var 22 sekunder för i mål!).

Hela jag är som ett gelé hela kvällen. En aningen utpumpad skulle man kunna säga…
Tack Mia för du stog ut med mitt amöba-tillstånd hela kvällen.

Söndag 31/8
Efter en skön natts sömn i valfiskens mage brister morgonen ut i solsken och det är dags att skutta ur bingen!
En härlig race dag ligger framför oss! Förhoppningsvis utan en massa mekande som dagen innan.

Rookie 1000 kval är första punkten på programmet.
Går ut och lägger 5-6 varv går i depå och kollar tider och pustar lite.
Ut och ytterligare 5-6 varv och jag tycker jag fått till ngt bra och avslutar kvalet.
Blev en liten putsning på personbästa 1.00,19 som gav en 13:e tid och en plats i 4:e startled.

Direkt efter lunch är det så dags för Speedster kvalet och taktiken är att lägga så få varv som möjligt och spara energi till eftermiddagens 2 race. Jag kvalar iaf 4:e tid och får en plats i första startled.

Rookie 1000 race 2.
Ifrån min position på 4:e led längs till h får jag en halvdan start och det fylls på med hojar runt mig.
Det är trångt genom esset men med absoluta innerspåret kommer jag loss och får fint driv ut ur kurvan på banans högerkant som är helt fri.
Då kommer en hoj som sneddar hela vägen ifrån banans vänstra kant och ut ända till asfaltkanten på min högra sida och jag blir tvungen att köra av banan för att undvika en kollision. Inte roligt att köra på gräset i 130lm/h….. Håller mig hur som helst på hjulen och kan köra in på banan strax innan torparn. Många hojar hade slunkit förbi men jag var ju ändå på hjulen och inte sist.
Genom torparn och ut på rakan och där ”står” Matte med Gulf-BMW:n med ngt slags problem. Varven rullar på och jag är helt slut. Köra på gräset tar energi!
Kör små-uselt faktisk….och där kom Matte förbi… där kom en röd Honda….. Dags och ta sig i kragen! Och lyckas faktiskt med det och håller 1.00 tider de sista 8 varven av racet.
Slutplaceringen blir 17:e plats.
DET var ett jobbigt race!
Nu är det bara och pusta ut för snart är det ju Speedster dags.

Speedster race 2
Här känns det nästan lite vemodigt, sista racet med speedster gänget!
Från min position längst till v i första startled blir jag ifrån åkt med en hoj-längd ner till esset.
De är riktigt startsnabba! Och jag vill inte tjuva 20s i tillägg är långa sekunder..
När Marcus går mot h kanten för att få bättre linje in i crosskurvan tar jag honom på innern.
”I gunned myself through” som en brittisk kommentator kanske skulle sagt.
Det är verkligen krut i nya hojen! WOW! Och ljudet!
Hubbe och Niklas på Sukan rår jag inte på, inte idag iaf, så jag koncentrerar mig på och köra jämnt och bra, men bromsar på mig in i korkskruven flera gånger och det går lite kryckigt.
Är mer än trött, men tar mig i kragen och har lite flyt i varvningarna (vilket jag förstod att Marcus inte hade) och kunde gå i mål på tredje plats!! Jaa, vad skönt!!
Men jag vill säga att hade jag inte haft Yamman, hade nog Marcus kört förbi!

Hojarna lämnas i Parc Fermé och vi går mot prisutdelningen.
När väl alla är på pallen så sprutar vi vår Pommac flaskors innehåll på varandra och säsongen 2014 är slut.
Klart vemodigt!
Nu kommer vi inte se de här fantastiska Kawasaki-killarna och deras föräldrar på en hel lång vinter och inte alla de andra personer som verkligen förgyllt denna säsongen 2014, min första säsong i svensk roadracing!

Tack!

(Lite blandade bilder)
 

Bifogat

  • GNM14_101-Speed-r2.jpg
    GNM14_101-Speed-r2.jpg
    52.2 KB · Visningar: 185
  • GNM14_137-Speed-r2.jpg
    GNM14_137-Speed-r2.jpg
    48.1 KB · Visningar: 187
  • SM-final 2014 002.jpg
    SM-final 2014 002.jpg
    116.7 KB · Visningar: 217

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Riktigt bra kört Anders!

Funderade själv på att köpa en gammal Mille att träna på om man blir sådär snabb av det! ;)
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Tack Emil!
Bra kört själv!
En Mille kan väl aldrig vara fel :tummenupp.
Kanon chassie som håller spåret helt underbart
R modellen är roligast med Öhlinare och de lätta OZ racing hjulen orginal.
Hjulen gör stor skillnad, bakfädringen också tror jag, gaffeln mindre.
Kör nu med Showagaffel efter vurpan på G-åsen och det funkar lika bra iaf på Falken & Sviesta.
Potential finns: en modifierad Mille ska ha gått 56:eek:r på Sviesta men då med ett riktigt ess i sadeln förstås!
Så kan du ju köra "Golden Era Superbike" sen när det kommer:)

//A
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Haha, javisst det stämmer faktiskt:)
Man blir ju grymt sugen på och köra, vad ska vinter vara bra för egentligen??

Jag ska be och få fråga dig Mr Klotis, hur har du lärt dig att köra så himla snyggt??
Ser väldigt likt ut Kawakillarnas stil:tummenupp.

Skulle själv vilja gå åt det hållet för att tjäna lite markfrigång. Tycker jag hänger som f-n , men nääää det gör jag inte.....
Min slutsats för att gå vidare måste jag ändra min stil. Hur göra??
Finns kanske träningsläger någonstans nu under vintern???

Hilsen
//A
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha, javisst det stämmer faktiskt:)
Man blir ju grymt sugen på och köra, vad ska vinter vara bra för egentligen??

Jag ska be och få fråga dig Mr Klotis, hur har du lärt dig att köra så himla snyggt??
Ser väldigt likt ut Kawakillarnas stil:tummenupp.

Skulle själv vilja gå åt det hållet för att tjäna lite markfrigång. Tycker jag hänger som f-n , men nääää det gör jag inte.....
Min slutsats för att gå vidare måste jag ändra min stil. Hur göra??
Finns kanske träningsläger någonstans nu under vintern???

Hilsen
//A

Fundera över vad det är som tar emot så att du inte kan hänga ut så långt.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Haha, javisst det stämmer faktiskt:)
Man blir ju grymt sugen på och köra, vad ska vinter vara bra för egentligen??

Jag ska be och få fråga dig Mr Klotis, hur har du lärt dig att köra så himla snyggt??
Ser väldigt likt ut Kawakillarnas stil:tummenupp.

Skulle själv vilja gå åt det hållet för att tjäna lite markfrigång. Tycker jag hänger som f-n , men nääää det gör jag inte.....
Min slutsats för att gå vidare måste jag ändra min stil. Hur göra??
Finns kanske träningsläger någonstans nu under vintern???

Hilsen
//A

Här är en bild till:

View attachment DSC_0371.jpg

Först börjar jag med att säga att jag rodnar lite över berömmet:)

Mycket sitter i huvudet, alltså jag menar positionen av huvudet. Man tenderar att ha kvar huvudet över tanken även fast man försöker luta ut kroppen, blir liksom inte så mycket häng då.

Så börja med att flytta ut huvudet lite till och lite till, bäst är att träna i långa kurvor. Sen brukar jag alltid komma på mig själv att jag vinklar armbågen rakt ut, istället för att sänka armbågen och vinkla den för då får man ut huvudet ännu mer om du förstår vad jag menar. Svårt att förklara i text...

Du har ju sån där rääääser också så du har ju säkert stöd på tanken som du kan "hänga" i med den övre armen.

Sista grejen är hur långt innan man förbereder sig - hur mycket tid man skaffar sig innan varje kurva. JAg åkte ju bakom både Marcus och Hubbe och blev förvånad hur tidigt de var färdiga innan kurvan, alltså ultimat position på hojen för att passera kurvan så fort som möjligt.

Det är meningen att jag kanske skall vara med och arrangera bandagar i Spanien i början av April, häng med då:)
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Rodna inte sug bara åt dig:tummenupp
Kan väl börja med att säga att jag alltid (sedan cykel åren med skrubbade knän och kortbrallor) gillat vänstersvängar mer än högersvängar. Kanske sitter det i lite. Tycker har svårt att komma ner och utanför hojen i speciellt h-kurvor, kommer i konstig vinkel med gashanden.. Syns nästan på en av bilderna ovan.
V-kurvorna känns lite mer naturliga. Kanske ska jag vinkla fram styrhalvorna? Eller kanske sitta längre bak? (men tycker samtidigt jag har sämre kontroll på cykeln då). Här finns en hel del att arbeta med.

Huvudet ja, tycker själv jag har lite svårt att få överblick på framfarten om jag lutar huvudet inåt och närmare marken. En vanesak kanske? Här finns att jobba på...

Tror du har rätt i att en springande punkt är förberedelsen inför kurvan.
Menar du att dom hade positionen klar redan innan bromsningen? Eller under bromsningen?
Jag har försökt se på div förare på datorn när, hur, men tycker det är svårt att se exakt vad de gör, ser liksom flytande ut kan man tycka. Sak studeras närmare!

RSV:n har hög tank som nästan direkt tar i ytter-armens undersida och närmast begränsar rörligheten i kurva, R1:an "har ju ingen tank" tycker man när man byter hoj.:) ger större möjlighet till att röra sig, men ingen tank-bulle att kila fast sig under vid bromsning, helt annorlunda alltså.

För länge sedan var det en bandags instruktör som pratade om vikten av att ha vikten på den yttre fotpinnen.
Sedan dess har jag inte hör mycket om det, men lägger man vikt där rätar hojen upp sig och man får hänga in mer som jag känner det. Är detta rätt spår eller??

Var i Spanien ska ni ordna bandagar??

Saluti
//A
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där med handen känner jag igen. Vinkla handen på styret, du behöver inte hålla runt gasvredet som med ett basebollträsgrepp (oavsett hur löst), vinkla ut handen lite så kommer det att gå närmast magiskt lätt att hänga av. Jag hängde av och försökte böja handleden, men den är väldigt lite flexibilitet åt sidan på, iaf på mig, och att vrida handen gör att det känns fantastiskt mycket mer naturligt. Det är samma åt vänster, men där är det liksom mer naturligt att släppa och vrida handen lite för att där håller man ju inte i gasen. :hihi

Och jo, färdig innan inbromsning med är rätt skönt så slipper man panikflytta sig mellan broms och kurvatagning, speciellt om man bromsar in i kurvan med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top