Måste man inte ha en skylt när man övningskör?

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
GiX 750
Min polare säger att man inte behöver ha en övningskörningskylt på ryggen när man kör med farsan. E det sant?
 

NeO

Krash Kungen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-Haninge
Hoj
Yamaha R6 -01 R.I.P
Ulukai skrev:
Min polare säger att man inte behöver ha en övningskörningskylt på ryggen när man kör med farsan. E det sant?


Det är inte sant, ska han köra me sin farsa så måsta han ha en grön övningskörningskylt på ryggen lr på lämpligt ställe så den syns klart o tydligt bakåt!

/NeO :tummenupp
 

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
GiX 750
Out_Spinner skrev:
Varför behöver man ingen skylt när man kör upp? Det tyckte jag var konstigt.
Antagligen för att medtrafikanterna inte skall ta extra hänsyn till dig under uppkörningen...
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Ulukai skrev:
Antagligen för att medtrafikanterna inte skall ta extra hänsyn till dig under uppkörningen...
Det kan vara mycket möjligt. Men vad för slags hänsyn får man igentligen? Folk som ligger och nosar en i baken och gör annat skoj bara för att jävlas. Kanske man skulle köra utan skylt även vid övningskörning.
 

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
GiX 750
Out_Spinner skrev:
Det kan vara mycket möjligt. Men vad för slags hänsyn får man igentligen? Folk som ligger och nosar en i baken och gör annat skoj bara för att jävlas. Kanske man skulle köra utan skylt även vid övningskörning.

Ja, man funderar på det.
 

Therudeboy

Guest
Inte kör man med skylten på,då förlorar man all respekt i trafiken,dock kostar det 1500 att köra utan.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Dom borde ta bort kravet på att ha skylt när man övningskör med bil, det har motsatt effekt mot vad som är meningen.
 

Therudeboy

Guest
BigKay skrev:
När jag övningskörde bil i 2 år hade vi skylt i 2 veckor, sen slutade vi med den då den repade lite där bak + ramlade av 2 ggr på 2 veckor. Polisen stannade mig en gång och då sa vi att vi glömt den, då sa dom bara "Okej, glöm inte igen..."

Tänkte köra samma visa med MC. Man kan ju inte åka runt med grönskylt även om man är novice... :hej



Jag skiter i skylten för jag VILL ha respekt i trafiken,sen så ser det ju illa ut för brudarna på Mcd :D
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Jag och en kompis frågade en konstapel om man var tvungen att ha det när man körde, då sa han: Nej, det är bara en rekomendation. :hej
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Sen finns det ju gott om folk i trafiken som kör mycket sämre än de som precis börjat övningsköra.... :rofl
 

Mingves

Guest
Orsaken till att man har den är väl för att medtrafikanterna skall förstå att personen med skylten inte har alla hästar hemma vad gäller framförande av fordon i trafiken. Tex. om du kommer med din båge och skall köra om nån så är det ju ganska skönt att se skylten "Övningskörning". Då är du ju berädd på att han kan svänga utan att blinka, vilket vissa som övningskör gör ganska frekvent.....
Jag tycker det är fånigt att inte våga visa att man övningskör. Frågan är, har man verkligen trafikmognad om man inte vill ha på skylten?

///Mats
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Out_Spinner skrev:
Varför behöver man ingen skylt när man kör upp? Det tyckte jag var konstigt.

Anledningen är att du faktiskt räknas som 'riktig' trafikant under uppkörningen och således övningskör du inte längre. :)
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
:hördu Klart man ska ha övningskörningskylt på när man kör! Det är inga ändrade bestämmelser när det gäller det!
Om man tycker att det är pinsamt att ha övningskörningsskylt är man fan i mig inte redo att ta körkort! Då har man inte mkt. till självförtroende!
Skylten är ju till för ens egen skull, för att medtrafikanterna ska ta extra hänsyn till att man övningskör, tex. vara beredd på att man inte är lika uppmärksam när man är nybörjare....

/ Bikerwoman
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top