Kawasaki z750 2008 turbohjälp.

kawasaki z750

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Finland
Hoj
kawasaki z750 08
Hallå! är ny här på forumet och jag har läst alla 73sidor om att turboladda :yoparty men ändå har jag några frågor om spridare. har en Kawasaki z750 08 som blir turbomatad. turbon kommer från en Nissan 200sx s13 garrett t25 nånting, wastegaten är inte ställbar och trycket ligger på 0, 7bar. så frågan är måste jag byta spridare eller räcker org spridarna med btr och annan bränslepump? motorn kommer att vara original tillattbörjamed. grenrör och plenum tryckrör dump oljetryck/retur har jag färdigt. har powercommander 3 installerad också.:) tack för svaren.
 

kawasaki z750

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Finland
Hoj
kawasaki z750 08
ingen som har nån aning? upptill hur mycke tryck räcker org spridare till. tänkte ladda 0, 7 bar. måste jag byta? :confused:
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Spridarna kan jag inte säga nåt om, vet inte....

Jag håller på att turbokonvertera en Triumph Daytona T595 -98:a.
Den har 11,2:1 i geometriskt kompförhållande original.
Har sänkt den till 9,7:1 för att köra på 0,6 bar i laddtryck.

Är helt säker att du måste kompsänka, den ligger väl på 11,3:1 original?
Vete fan om det är möjligt att köra med så högt komp med det laddtrycket, även om man har ett bra styrsystem som ställer tändning utifrån en knacksensor....

Ska du använda intercooler?
Det påverkar ju också spikningstendenser. Ju högre temp på luften desto högre risk för spikning....
Generellt sett så stiger tempen på luften ca 10 grader per 0,1 bar vid tryckökning.
Alltså 0,7 x 10 = 70 grader. Plus utetemperaturen.
Blir ju närmare 100 grader på insugsluften en varm sommardag (utan intercooler alltså).

mvh Jocke
 

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
T25 agget är ett gammalt agg, jag hade hellre kört på ett nyare agg såsom td0416t - 19t, då det är mer effektivt. Men självklart kommer det funka med ditt, men som ALLA andra säger inkl jag så när du väl börjar ladda kommer du vilja öka!!!
Förmodligen kommer dina spridare funka till en början. Om du inte kompsänker kommer motorn vara enormt känslig mot detonationer...
Kan bara tala med egen erfarenhet men gör bygget seriöst från början utan kompromisser med komp, billigare delar m.m. Det blir inte billigare i slutändan, tyvärr.

Och till slut, LÄGG UPP EN TRÅD för f-n!!! :tummenupp
 

kawasaki z750

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Finland
Hoj
kawasaki z750 08
tack för svaren! jo jag måste kompsänka kom jag framtill inte håller motorn annars, 2mm alu spacer borde räcka :) håller på att bygga plenum med intercooler så hoppas den kyler bättre än utan cooler. turbon är gammal men när jag fick billigt(100€)2st så köpte jag dom. måste söka mera info om spridare då.. jag lägger upp en byggtråd snart. :yoparty tack.
 

kawasaki z750

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Finland
Hoj
kawasaki z750 08
Hallå! hittade spridare från en zx12r det står att dom är 330cc /31lb funderade om dom skulle vara bra till mitt bygge eller är dom för stora ? siktar på ca 180hk 0,7-1 bars tryck. någån som vet hur många cc:s spridare skulle bli bra? :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top