Lane splitting (fildelning?) och sura bilister...

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Oftast så brukar det funka rätt smidigt att köra mellan bilarna vid köbildning osv men vid vissa fall så blir bilisterna lite kinkiga...

Flertal gången så har en del gasat på och ökar farten mer än hastighetsbegränsningen på vägen för att man inte ska kunna köra in framför dem, etc. En annan gång var det en som drog på allt den kunde så fort det blev grönt för att hinna först, han måste trott att det var dragrace, jag bara skratta inne i hjälmen, det var rätt kul faktiskt.

Tycker de att man tränger sig i kön och blir sura för det eller vad ligger bakom? Dela gärna med er av egna historier
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror det har med AntiPiratByråns kampanjer mot fildelning som spelar in. Medelsvensson tror att det är olagligt med fildelning (lane splitting) och försöker därmed förhindra det som de goda medborgare de är...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, de tycker att man tränger sig, och blir sura för det.
Min chef på stället jag är anställd har iaf den anledningen till att vara mycket arg på motorcyklisterna, och jag retar henne för det. :hihi

Saker man varit med om är väl inte något direkt hårresande, men en porsche ställde sig ivägen mellan filerna framme vid rödljusen när jag kom och skulle glida upp dit.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det är relaterat till storleken på tätorten. Ju större stad, desto mindre problem med beteendet.

Jag har nog bara upplevt nåt enstaka fall av sur bilist när jag hojpendlat i huvudstaden. Totalt, sen 2000 när jag tog kortet....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är relaterat till storleken på tätorten. Ju större stad, desto mindre problem med beteendet.

Jag har nog bara upplevt nåt enstaka fall av sur bilist när jag hojpendlat i huvudstaden. Totalt, sen 2000 när jag tog kortet....
När kör du och vart kör du egentligen?
Kör jag till Sthlm från t.ex. Arlanda under en dag rusningstrafiken kan jag räkna till minst:
-En taxi som försöker preja en (eller ännu hellre öppna dörren framför mig)
-En tant som sminkar sig och försöker klämma mig mot en annan bil
-Minst två gubbar som aktivt blockar mig för att jag inte skall ta mig förbi
osv.

Jag skulle snarare säga ju större stad ju större problem.
I Uppsala så har jag aldrig haft problem. De har ju iofs knappt rusningstrafik heller :tungan
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
När kör du och vart kör du egentligen?
Kör jag till Sthlm från t.ex. Arlanda under en dag rusningstrafiken kan jag räkna till minst:
-En taxi som försöker preja en (eller ännu hellre öppna dörren framför mig)
-En tant som sminkar sig och försöker klämma mig mot en annan bil
-Minst två gubbar som aktivt blockar mig för att jag inte skall ta mig förbi
osv.

Jag skulle snarare säga ju större stad ju större problem.
I Uppsala så har jag aldrig haft problem. De har ju iofs knappt rusningstrafik heller :tungan

Jag har pendlat Nynäsvägen - Kungsholmen via centralbron fram tills för en månad sen. Tycker folk i bilar varit jäkla sjyssta med att lämna plats och uppmärksamma mig när jag kommer rullande.

Kanske spelar in att jag själv försökt underlätta och undvikt tutande och varvande som förvarning att jag kommer.....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske spelar in att jag själv försökt underlätta och undvikt tutande och varvande som förvarning att jag kommer.....
Tuta har jag nog aldrig gjort i en kö och varva gör man när man vill att hojen skall gå snabbare, annars finns det ju ingen poäng för det.

Sen visst har det blivit bättre med förståelse genom åren, men att klara sig en hel dag i Stockholms rusningstrafik utan att någon aktivt och fullt medvetet gör saker mot dig som är rent livsfarliga för dig finns nog inte.
Och nu när jag tänker kökörning så är det det fullt lagliga varianten där man kryssar mellan bilarna när dessa står stilla eller krypkör i 5 km/h, inte att sickzagga mellan dem när de rör sig i 30-70 km/h.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dom flesta verkar se på min hoj att jag inte är rädd för lite närkontakt, sällan några problem att kryssa genom köerna där jag kör i rusningstrafiken. Trots allt få bilister som är sugna på att få repor på sina plåtburkar. :rofl
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
"Flertal gången så har en del gasat på och ökar farten mer än hastighetsbegränsningen på vägen för att man inte ska kunna köra in framför dem"

Alltså i vilka hastigheter lanesplittar du?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tuta har jag nog aldrig gjort i en kö och varva gör man när man vill att hojen skall gå snabbare, annars finns det ju ingen poäng för det.

Sen visst har det blivit bättre med förståelse genom åren, men att klara sig en hel dag i Stockholms rusningstrafik utan att någon aktivt och fullt medvetet gör saker mot dig som är rent livsfarliga för dig finns nog inte.
Och nu när jag tänker kökörning så är det det fullt lagliga varianten där man kryssar mellan bilarna när dessa står stilla eller krypkör i 5 km/h, inte att sickzagga mellan dem när de rör sig i 30-70 km/h.

Jag tror det varierar lite med vilka vägar man kör lite också. När jag pendlade in till Kista så var det helt odramatiskt när man gled förbi i köerna och fram till rödljusen på E18 och vidare in, samma när man gled in till Söder längs ungefär samma väg, oftast var det lugnt och ingen som iaf aktivt verkade blockera. Men mobiltelefonister, sminkning, rakning och diverse annat jävla påfund gav väldigt ofta upphov till lite pulshöjande ögonblick.
I rondeller är det däremot helt jävla livsfarligt i sthlm. Där blir man prejad hela jävla tiden, i stort sett uteslutande av taxibilar och kvinnfolk. I dem har jag helt enkelt börjat köra fortare än bilarna så deras chanser att kunna preja mig minskar. :crash
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Finns alltid idioter oavsett vart i världen man befinner sig o oavsett miljö. Men i överlag är majoriteten i trafiken schyssta mot motorcyklister. Själv så gör jag allt för att släppa förbi lr till o med ibland komma ikapp intressanta hojar. Fan mysigt att ha en hoj framför som man kan titta på ;-)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är en minoritet som är ivägen, och av dom är det en majoritet som helt enkelt inte är bättre bilförare än att dom vinglar omkring utan koll på omgivningen. Det är en ytterst liten grupp som verkligen jävlas och stoppar oss medvetet :fakta
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Det är en minoritet som är ivägen, och av dom är det en majoritet som helt enkelt inte är bättre bilförare än att dom vinglar omkring utan koll på omgivningen. Det är en ytterst liten grupp som verkligen jävlas och stoppar oss medvetet :fakta

Word!
Pendlar dagligen västerort-Sthlm city och så länge man inte splittar i högre farter är det sällan problem. Ngn enstaka idiot, resten ouppmärksamma, många som står i vägen makar på sig när de uppmärksammar en.
Kan tycka att ett större bekymmer är mopedister (och MP3-åkare) som inte har koll på hur bred hojen är och således stannar och proppar igen en lucka där jag bekymmersfritt passerar med min GS med motorbågar :rolleyes:
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nått vi bör propagera för (kanske en motion till riksdagen)
Obligatorisk låskJetting runt bröstet och slå den i taket på elaka bilar när dom kränker oss i trafiken

men som tidigare talare sagt ..... nästan varje gång man e ute i trafikdjungeln och kör så är det nästan alltid nått fuck som inte tål att vi kör smidigare fordon och inte vill sitta i bilkö ... den dan det är hojkö så lovar jag att jag kommer stå snällt i den
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Åker man mellan filerna så kan man knappast räkna med att man uppmärksammas av bilister, står trafiken still när man gör det så är det ju sällan några problem eftersom att bilarna inte kan förflytta sig i sidled, men börjar man lanesplitta när trafiken faktiskt rullar på i 50 eller så, ja då får man ju vara beredd på att någon ser en lucka i filen brevid och byter fil och om det då kommer en mc i mellan filerna så behöver man ju inte vara ett snille för att fatta att det är lätt att missa detta.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Det är relaterat till storleken på tätorten. Ju större stad, desto mindre problem med beteendet.

Jag har nog bara upplevt nåt enstaka fall av sur bilist när jag hojpendlat i huvudstaden. Totalt, sen 2000 när jag tog kortet....

Var i Paris i sommras och alla möjliga 2-hjuliga fordon åkte slalom mellan bilarna (stillastående eller i rörelse), det kändes farligt och man väntade nästan att se en olycka men det gick hur smidigt som helst.


"Flertal gången så har en del gasat på och ökar farten mer än hastighetsbegränsningen på vägen för att man inte ska kunna köra in framför dem"

Alltså i vilka hastigheter lanesplittar du?

Det kan hända att man lånar bussfilen ibland för att komma förbi kön lättare. Utan bussfil så gör man det mest när kön är stillastående.

P.S Var inte meningen att det skulle hamna i modellspecifika diskussioner, trodde jag la den i mc-relaterade...:va
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Bussfil är ju rätt riskfritt, men man får ju ändå räkna med att någon på fyra hjul också ruttnar på kön och slänger sig ut i bussfilen.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är relaterat till storleken på tätorten. Ju större stad, desto mindre problem med beteendet.

Jag har nog bara upplevt nåt enstaka fall av sur bilist när jag hojpendlat i huvudstaden. Totalt, sen 2000 när jag tog kortet....

Det är inte stadens storlek som har betydelse, det är storleken (eller mer troligt brist på storlek) av en helt annan del som är avgörande. :tummenupp
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Bussfil är ju rätt riskfritt, men man får ju ändå räkna med att någon på fyra hjul också ruttnar på kön och slänger sig ut i bussfilen.

Bussfilen (iaf på E4 här i byn) är totalt jävla livsfarlig
Exempel
Rullar på i typ 20-30 blås lite ryckigt med stopp då å då i alla 3 filerna
Väljer då bussfil med hojjen och kör i lite mera normalt tempo
Då ... just DÅ får taxifuckot en körning (jodå han har puttrat i mittfil säkert ett par timmar och petat näsan) , fipplar med sin GPS och byter till högerfil (varav alla får tvärnita) , börjar fippla med taxametern å langar sig in i bussfilen :tummenupp

Exempel 2
tjocka slipsfuckot i sin pittförlängarSUV tycker minsann han har råd med böter och nu jävlar går det för långsamt , har ju bråttom till nästa slipsfuckomöte , snabbtitt i högerspegeln å kastar sig ut i bussfilen :tummenupp

Exempel 3
Arlandabussfuckot ligger i högerfilen och dagdrömmer , kommer på att dom har ett stopp vid Järva krog , skiter fullständigt i att ens titta i högerspegeln "vaffan störst går först" å vrider om rattfan så passagerarna får nackspärr :tummenupp

Fast det finns en liten väggren å väja ut på brevid bussfilen , så bussfilen funkar om man e lite på spänn :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top