Kawasaki zx900 -95 kokar

MarcusZack

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Halmstad
Hoj
-95 Zx9-r
Får hem en kawasaki zx900 95a imorgon som går/gått felfritt i motorn men den kokar efter kort tid.
Vad är det första jag ska kolla?
Tacksam för svar, ny på sidan och ny på mekandet.


Marcus.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
B-modellen som du har är ökänd för att ha sprickor i toppen mellan insugs- och avgasventilerna, och/eller ha kass topplockspackning. Det som hjälper är att köpa annan topp och byta.

Jag gjorde detta på just en sån hoj i våras och det var en del jobb. Du måste plocka ur motorn för att kunna ta av toppen. Hoppas inte hojen var alltför dyr.. :gnissla
 

MarcusZack

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Halmstad
Hoj
-95 Zx9-r
Nu råkade jag skicka snabbsvar så ingen aniing vart det gick. Iaf.

Gav 5.000 för den och då sitter det helt nya däck, bromsbelägg och koppling som kostade 10.000+.
Är det för mkt?
Fläkten går inte igång glömde jag skriva så kan det vara ett elfel eller något annat som är lättare att göra innan man river ut motorn? Kollar gärna det lättare innan man ger sig på toppen.

Mvh Marcus

- - - Updated - - -

Menar (svara på ämne)
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag skulle
1. ta loss kylaren och rengöra den utvändigt mellan flänsarna (Ja, tandpetare funkar bra, och ja, det tar ett par timmar.) Är flänsarna vikta så räta ut dem så luft kan blåsa igenom. Tryckluft, Yes, lacknafta.. prova på bara. Högtryckstvätt däremot, tror jag inte är så bra.

2. Montera tillbaka kylaren och tippa i kaustiksoda i kylsystemet och köra runt via tomgångskörning ett par minuter, sedan tappa av, fylla rent vatten köra runt, tappa av etc minst 3-4 ggr. Allt detta UTAN termostaten monterad.

3. Testa givaren för fläkten genom att ta ur den ur kylaren och doppa (spetsen alltså) den, ansluten till hojen och med tändningen påslagen, i kokande vatten.

4. Montera termostaten igen och testa om cykeln fortfarande går varm.

5. förutsatt att själva vattenpumpen pumpar skulle jag lyssna på "Svenne100" här ovan.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nu råkade jag skicka snabbsvar så ingen aniing vart det gick. Iaf.

Gav 5.000 för den och då sitter det helt nya däck, bromsbelägg och koppling som kostade 10.000+.
Är det för mkt?
Fläkten går inte igång glömde jag skriva så kan det vara ett elfel eller något annat som är lättare att göra innan man river ut motorn? Kollar gärna det lättare innan man ger sig på toppen.

Mvh Marcus

Låter som ett bra pris!
Självklart finns det enklare saker att titta på först, utöver det Raffe skrev kan du kolla om själva fläkten funkar. Det görs genom att helt enkelt kortsluta de två kablarna som går till givaren.

Kolla min tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269727-ZX9R-kokar
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Får tyvärr säga att det antagligen inte är lönt att kolla över/riva ner kylsystemet om den kokar, det är till 99,9% toppackningen som har gått! Har själv haft en 96a och första gången va de packningen nästa gång(1000mil senare) va de spricka i toppen! Tyvärr kan man inte få av toppen utan att ta ut motorn då ramen är inåtböjd vid luftintagen. En packning gick på strax över 1000lappen har jag för mig. Jobbet är relativt enkelt men jobbigt att lyfta ur den 98kg tunga motorn = va inte ensam när du tar ur den! Fläkten kommer fungera efter detta då vattnet som läcker in i förbräningsrummet hindrar fläkten att komma igång(i mitt fall åtminstone) lycka till och hoppas du hittar någon som kan lyfta motorn! Hör gärna av dig om du har frågor då jag varit med om de två gånger! / wheelieboy
 

MarcusZack

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Halmstad
Hoj
-95 Zx9-r
Tack för tippsen. Ska på börja det fortast möjligt. Kommer förmodligen höra av mig i förtvivlan fram över. Haha
 

MarcusZack

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Halmstad
Hoj
-95 Zx9-r
Tjenare igen. Nu har jag fått hem den. Den går att köra och så länge man håller hastigheten runt 100 så kokar den inte. Kan det inte då bara vara fläkten? Känns som att den hade kokat om det va toppen/topplockspackningen??

Mvh Marcus
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hej!

Jag har och har haft ett antal ZX9R av B modellen och det är tyvärr nog med 100% säkerhet toppen som är sprucken.
Dessa går inte att svetsa så leta efter en ersättningstopp.

Dock vill jag rekomendera dig att lämna in ersättningstoppen för inslipning av ventiler samt att plana den. Med det förebygger du att även denna smäller.

Inga goda nyheter men tyvärr fakta baserat.
 

MarcusZack

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Halmstad
Hoj
-95 Zx9-r
Okej. Ja jag vill få allt jag kan få tråkiga eller goda nyheter.
Har haft igång den nu igen och lyssnat mer på motorn. Det "knackar" ju mer jag gasar ju mera knackar det. Ventilerna?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ventiler, lyftare eller alternativt så är vevstakslagringen på väg att ge upp.

Det är ingen större skillnad i kostnad att få tag på en hel motorän en topp.

Lösa toppar börjar bli en bristvara.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ebay UK. Nånstans runt 3500:- bör den ligga.

Dyker dock upp på Blocket emellanåt.

Har du tur så kan du få tag på en hos nån mc skrot. Fleninge, Bike och sedan finns en i Karlstad som jag inte minns namnet på. De brukar dock ta betalt som delarna är gjorda i Titan.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tjenare igen. Nu har jag fått hem den. Den går att köra och så länge man håller hastigheten runt 100 så kokar den inte. Kan det inte då bara vara fläkten? Känns som att den hade kokat om det va toppen/topplockspackningen??

Mvh Marcus

När toppen är sprucken läcker det gas från förbränningsrummet till kylsystemet. Om sprickan inte är långt kommen behövs det en del tryck för att gasen ska läcka igenom. Alternativt behövs det en del värme för att sprickan ska öppna upp sig och detta får man när man gasar på lite.

Toppackning finns för ca 600 kr på ebay.

Om du även har andra bekymmer med motorn skulle jag nog bytt motor.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Tips på vart man kan få tag på en hel motor? Kostnad?

RnMc kolla med dessa killar, skit trevliga och super service, beställde en cdibox till min z12a jag hade då, dom va skit trevliga och skicka den med express, så jag hade den dan efter.... Kan varmt rekommendera dom
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Kör den absolut inget mer om den knackar!! Min börja knacka 4mil hemifrån och när jag väl va hemma och motorn ur tagen visade sig att där va ett hål rakt igenom ventilhuset i toppen, stort så en penna gick igenom! Detta kan "streetfightergbg" intyga då han köpte den av mig veckan där på! Ur med motorn och riv toppen! Kolla fleninge mcskrott utanför Helsingborg, dom hade en topp då som jag köpte men lämna tillbaka då även veven tagit stryk! Lycka till!
 

MarcusZack

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Halmstad
Hoj
-95 Zx9-r
Tack för alla svar grabbar!!
Har ringt runt lite under dagen har en motor på g nästa vecka då hojen kommer in till någon skrot.
Ska ta med mig hojen till sambons bror som mekar mkt hoj och låta han gå igenom och kika så får vi se om det blir ny motor..
I värsta fall får jag köpa mig en till ��
:tungan
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Det tar en stund att komma åt vevaxeln.
Delar man på en vevstake för att komma åt lagret måste man, förutom lagret, shoppa nya skruvar eftersom de är engångs. Finns på bl.a. Motospeed, men det är väl en 200 :- per styck.
Och momentdragningen är inte som vanligt utan man mäter skruvlängden med spetsig mikrometer...
Trasig topp och vevstakslager räcker som besvär. Även om allt annat är superduper så är det billigare och definitivt bekvämare med ny motor.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Förresten, kylrengöring är ju lämplig i vilket fall som helst.
Man behöver all kyleffekt man kan hitta, med överhettning går saker och ting mycket raskt åt skogen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top