Only in EU

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jösses jävlar.

EU ska stödja EUs bönder med miljardbelopp så att de kan förstöra sin frukt och grönsaksskörd.
Detta då det embargo som råder gentemot Ryssland skulle innebära prisras på varorna som inte längre exporteras utan istället kommer mätta marknaden.

Vänta lite här nu, det råder typ en av tidernas katastrofer en bit söderut. Skeppa iväg det då.
Hur svårt kan det vara?

EU är fantastiskt
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ännu en fråga som jag tycker en sjuklöverväljare kan utveckla. Väntar med spänning på att en moderat förklarar logiken.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att hålla upp priserna med den sortens "stöd" är ju i sak en marknadsstörning.
Dessutom är ju situationen skapad med EU och global handel initialt. Som de bäddar får de...

Men att dessutom elda upp födan, istället för att dela med sig, ja där tappa jag logiken helt.

Nu är jag säkert partisk. Jag tappa tilltro till EUs förträfflighet ungefär när de frångick grunden, stabilitet i europa genom "kol&stål"..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är inte hela EU bara en stor marknadsstörning? :va

Löjligast blir det när liberaler nämner "frihandel" och "EU" i samma mening, som om det fanns någon koppling.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
EU ska rädda oss från dom strömslukande damsugarna! :tummenupp

Undrar hur mycket längre tid en 900 wattare måste vara igång innan den orkat suga rent exempelvis en matta. Kommer polisen att jaga trimmare? Kommer obligatorisk besiktning? 15årsgräns? :va

http://www.dn.se/ekonomi/tio-dagar-kvar-att-kopa-elslukande-dammsugare/

Den som vill vara säker på att kunna köpa en kraftfull, eller ska vi säga elektricitetsslukande dammsugare, har tio dagar på sig. I månadsskiftet träder nya EU-regler i kraft och då kommer tillgången att efterhand minska.

Att tillverka eller importera dammsugare med en motoreffekt över 1.600 blir från och med den 1 september förbjudet inom EU. Marknaden domineras i dag av dammsugare med starkare effekt än 1.600 watt. Av de 430 modeller som listas på prisagenten Pricerunner har 230 en motoreffekt på 1.600 watt eller mer.

Det är av miljömässiga skäl som EU beslutat om en maxeffekt på 1.600 watt. Dammsugarna med så hög motoreffekt anses vara miljöbovar, i och med att de förbrukar mer el än de motorsvagare. I och med det nya direktivet kommer dammsugarna dessutom att energiklassas på en skala A–G.

Den 1 september 2017 kommer motoreffekten att begränsas till 900 watt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Var glada över att EU inte begränsar motorcyklar till 1600W än. Skiter i det, kör nästan aldrig dammsugare.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Är inte hela EU bara en stor marknadsstörning? :va

Löjligast blir det när liberaler nämner "frihandel" och "EU" i samma mening, som om det fanns någon koppling.

Ptja, allt är relativt. Gemensamma regler underlättar handel jämfört med när nationalstaterna har egna regler och standarder.

EU bättre än att inte ha EU.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
EU ska rädda oss från dom strömslukande damsugarna! :tummenupp

Undrar hur mycket längre tid en 900 wattare måste vara igång innan den orkat suga rent exempelvis en matta. Kommer polisen att jaga trimmare? Kommer obligatorisk besiktning? 15årsgräns? :va

http://www.dn.se/ekonomi/tio-dagar-kvar-att-kopa-elslukande-dammsugare/

Den som vill vara säker på att kunna köpa en kraftfull, eller ska vi säga elektricitetsslukande dammsugare, har tio dagar på sig. I månadsskiftet träder nya EU-regler i kraft och då kommer tillgången att efterhand minska.

Att tillverka eller importera dammsugare med en motoreffekt över 1.600 blir från och med den 1 september förbjudet inom EU. Marknaden domineras i dag av dammsugare med starkare effekt än 1.600 watt. Av de 430 modeller som listas på prisagenten Pricerunner har 230 en motoreffekt på 1.600 watt eller mer.

Det är av miljömässiga skäl som EU beslutat om en maxeffekt på 1.600 watt. Dammsugarna med så hög motoreffekt anses vara miljöbovar, i och med att de förbrukar mer el än de motorsvagare. I och med det nya direktivet kommer dammsugarna dessutom att energiklassas på en skala A–G.

Den 1 september 2017 kommer motoreffekten att begränsas till 900 watt.

Äntligen, nu vill jag se en begränsning på ugnar till 300w och plattor till 200w.

Inser ni vilken energitjuv en spis är?

Kaffebryggare, max 250w. Diskmaskin max 400w. Torktumlare max 500w.

Men den verkliga vinsten ligger nog på hissmotorer....

- - - Updated - - -

Ptja, allt är relativt. Gemensamma regler underlättar handel jämfört med när nationalstaterna har egna regler och standarder.

EU bättre än att inte ha EU.

Pest bättre än kolera?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ptja, allt är relativt. Gemensamma regler underlättar handel jämfört med när nationalstaterna har egna regler och standarder.

EU bättre än att inte ha EU.
Nä, inga problem för mig att göra affärer med Norge jämfört med Finland. Aldrig haft heller. Har du det?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nä, inga problem för mig att göra affärer med Norge jämfört med Finland. Aldrig haft heller. Har du det?

Det är dyrare att göra flera olika tekniska lösningar för olika marknader än en one-size-fits-all. Jag vet inte om du är ingenjör eller jobbat med teknisk export, men för mig är det så självklart att jag inte förstår vad jag skall förklara faktiskt. :va

Som det där med gurkor och om de är krokiga... gurkor är olika värda beroende på kvalitet. Det underlättar handeln om den kvalitetsgraderingen är samma i alla länder. Raka gurkor har typ bättre packbarhet och är alltså värda mer. EU har underlättat handeln och gjort "gurkeriet" mer rationellt och produktivt.

Eller Danmarks förbud mot burköl: utländska konkurrenter tvingas tappa en relativt liten volym på danska returflaskor. Det är kostsamt, de kan inte konkurrera. Den danska lagen var ren protektionism (även om dom tjafsade om miljö).

Så har i alla fall jag fattat det... har jag förklarat nu?

Hoppas det för jag har inte tid med detta "for a fortnight" som britterna säger. :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Höll på med exporthandel innan eu var inte mer arbete då. Nu är det istället för tullhandlingar massa annat som EU istället vill ha. Har inte gjort handeln "smidigare".
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är dyrare att göra flera olika tekniska lösningar för olika marknader än en one-size-fits-all. Jag vet inte om du är ingenjör eller jobbat med teknisk export, men för mig är det så självklart att jag inte förstår vad jag skall förklara faktiskt. :va

Som det där med gurkor och om de är krokiga... gurkor är olika värda beroende på kvalitet. Det underlättar handeln om den kvalitetsgraderingen är samma i alla länder. Raka gurkor har typ bättre packbarhet och är alltså värda mer. EU har underlättat handeln och gjort "gurkeriet" mer rationellt och produktivt.

Eller Danmarks förbud mot burköl: utländska konkurrenter tvingas tappa en relativt liten volym på danska returflaskor. Det är kostsamt, de kan inte konkurrera. Den danska lagen var ren protektionism (även om dom tjafsade om miljö).

Så har i alla fall jag fattat det... har jag förklarat nu?

Hoppas det för jag har inte tid med detta "for a fortnight" som britterna säger. :tummenupp

Så du är med andra ord för en styrd handel?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är (ideologiskt) så liberal man kan bli.
Marcus: EU är ett sosse-påhitt och inget annat. En sann liberal vill ha en minimal stat, inte ett försök till världsstat.

Att bränna istället för att skeppa däremot går att försvara i att mottagarna själva inte ens lan betala frakt och hantering, vilket är en stor del av totalen. Verkar SÅ dumt att inte låta det bli ett prisras dock, folk skulle må bra av mer grönt.
Dock skulle det skapa stora obalanser på marknaden då just den näringen handlar enormt mkt med terminer (googla: finansiellt instrument / terminshandel) vilket skapar vinnare förlorare som genom ett tärningskast.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är (ideologiskt) så liberal man kan bli.
Marcus: EU är ett sosse-påhitt och inget annat. En sann liberal vill ha en minimal stat, inte ett försök till världsstat.

Att bränna istället för att skeppa däremot går att försvara i att mottagarna själva inte ens lan betala frakt och hantering, vilket är en stor del av totalen. Verkar SÅ dumt att inte låta det bli ett prisras dock, folk skulle må bra av mer grönt.
Dock skulle det skapa stora obalanser på marknaden då just den näringen handlar enormt mkt med terminer (googla: finansiellt instrument / terminshandel) vilket skapar vinnare förlorare som genom ett tärningskast.
uploadfromtaptalk1408739862534.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top