Aprilia RS 125 - Rotax 122 nu i bromsbänken!

Lennarth Zander

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 Mjölner
Gianelli röret är inte dumt. Jag använde Jolly tidigare och det kan ha varit vassare men jag fick ingen harmoni i åkningen. Har du några tydliga indikationer på att 34-förg ger fördelar? När jag simulerar ser det inte ut så. Tror att reedkorgen kanske är lite trång. Har inte provat ännu i bänken. Men vad tycker du? mvh Lennarth
 

Lennarth Zander

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 Mjölner
Jag får tacka för den snabba karriären på forumet som det väl är att få frottera sig med betydligt större maskiner även om de har semester vartannat varv...Sen måste jag som ålderman visa min höga respekt för våra glada tonåringar som kanske inte haft lika lång tid på sig att bygga kompetens men är vår framtid. Hoppas nån av er kikar här åxå! mvh Lennarth
 

Lennarth Zander

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 Mjölner
Steffo, jag håller nog med dig. Mina förväntningar var högre. Jag hade en TZR125 1991 uppe i bänken för nåt år sen och den gav i stort sett samma effekt som Aprilian på drevet dvs mitt i prick vad Yamaha lovade. När jag kör Aprilian på vägen (Har en hoj åxå. Eller rättare sagt hade. Min dotter blev kär i den så den är oftast upptagen numera...) så känns den markant piggare. Jag tror att min bänkmotor inte går fullt ut. Kan vara avgassliden eller att den är lite sliten i loppet/kolven. mvh Lennarth
 

Lennarth Zander

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 Mjölner
Vet du om man anpassade tändläget? Min 50cc 2t gick upp ca 5% på samma tändläge och ett A/F som mötte samma avgastemp som med bensin. Tror att en 2t kan reagera skarpare eftersom även vevhuset får sig en kylande dusör pga av högre ångbildningsentalpi o bränsleflöde.mvh Lennarth
 

Lennarth Zander

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 Mjölner
Steffo, undrar om du hittade nån avgaspipa till TZR som var bättre än org? Jag vet att org är tungt, fult o låter illa men hej vad det går. Jag fick göra två pipor innan jag var ikapp....mvh Lennarth
 

Lennarth Zander

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 Mjölner
Alla rätt! Kassetten tror jag försvann med min BMW M3 E30 som var sista vagnen jag hade med bandare...mvh Lennarth
 

truls221

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2014
Ort
Vänersborg
Hoj
1960 Lambretta 193/38whp, 1965 vespa 230/43 whp
Hej Zander,

kul med nytt turboprojekt!

har kollegor som är välbekanta med rotax cylindern och har fått ut ca 44 whp och ca 12 bar wbmep sugmotor

det jag undrar över är om du har testat att lägga pipan flera tusen varv högre som sugmotor
för att sänka trycket under avgastakten snabbare

vet ej vad du har för varvtalsmål men då jag simulerat 2-takt med turbo har jag
sätt enbart fördelar med en kortare pipa som inte skulle fungera som sugmotorpipa

skickar en kopia på tubo 102 som satt på aprilias gp hoj, den kanske skulle vara värt att testa mot
std pipan, med överladdning

http://s736.photobucket.com/user/Va...ipeA-tubo_102_zps33342db7.png.html?sort=3&o=2

tips till reedventil är KTM200 (viss årsmodell) som är stor nog att ta 38 förgasare
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sitter det ngn som är sugen på detta med tvåtaktstrimmning så har jag en Yamaha TZM 150cc -91 motor till salu. 36 hästar orginal att börja med är roligare än 30:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej Zander,

kul med nytt turboprojekt!

har kollegor som är välbekanta med rotax cylindern och har fått ut ca 44 whp och ca 12 bar wbmep sugmotor

det jag undrar över är om du har testat att lägga pipan flera tusen varv högre som sugmotor
för att sänka trycket under avgastakten snabbare

vet ej vad du har för varvtalsmål men då jag simulerat 2-takt med turbo har jag
sätt enbart fördelar med en kortare pipa som inte skulle fungera som sugmotorpipa

skickar en kopia på tubo 102 som satt på aprilias gp hoj, den kanske skulle vara värt att testa mot
std pipan, med överladdning

http://s736.photobucket.com/user/Va...ipeA-tubo_102_zps33342db7.png.html?sort=3&o=2

tips till reedventil är KTM200 (viss årsmodell) som är stor nog att ta 38 förgasare

Kan du förklara detta? Och hur/varför det skiljer sig från en icke överladdad motor?
för att sänka trycket under avgastakten snabbare

Är det inte bara så att man får högre avgastemp med turbo och därigenom vill man ha en kortare pipa?
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Alla rätt! Kassetten tror jag försvann med min BMW M3 E30 som var sista vagnen jag hade med bandare...mvh Lennarth


Köpte en H1:a häromdagen! När jag fått till den så ska jag skicka dig en ljudfil :D
Mvh
Tomas
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Steffo, undrar om du hittade nån avgaspipa till TZR som var bättre än org? Jag vet att org är tungt, fult o låter illa men hej vad det går. Jag fick göra två pipor innan jag var ikapp....mvh Lennarth

Oj, jag hade missat att du ställde en fråga till mig. Använd gärna citat-funktionen, så får jag veta att någon citerat mig och kan svara snabbare.
Jag körde med Gianelli-rör på min. Det funkade bra, men faktum är att originalröret kan ha funkat bättre. Jag monterade tillbaka det en gång på skoj, och hojen gick som besatt i 2 km innan kolven smälte. Efter det så vågade jag aldrig prova med originalröret igen. Till saken hör att jag hade 32mm förgasare, rejält portat och planat och ganska hårt trimmat. Den gick lite för fett med originalröret, men som sagt smälte kolven. Troligen för att det måste ha spikat på högvarv. Jag hade även ställt tändningen lite aggresivare. Men som sagt med Gianelliröret funkade det klockrent. Den varvade 11700 på sexan med original drevning, så motorn gick fint.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vet du om man anpassade tändläget? Min 50cc 2t gick upp ca 5% på samma tändläge och ett A/F som mötte samma avgastemp som med bensin. Tror att en 2t kan reagera skarpare eftersom även vevhuset får sig en kylande dusör pga av högre ångbildningsentalpi o bränsleflöde.mvh Lennarth

Jag borrade (fräsning är att föredra) upp monteringshpålen till tändplattan helt enkelt. På det viset kunde jag justera några grader fram och tillbaka genom att helt enkelt montera tändplattan i en lite annan vinkel. Fullösning som funkade bra ändå.
 

truls221

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2014
Ort
Vänersborg
Hoj
1960 Lambretta 193/38whp, 1965 vespa 230/43 whp
Kan du förklara detta? Och hur/varför det skiljer sig från en icke överladdad motor?


Är det inte bara så att man får högre avgastemp med turbo och därigenom vill man ha en kortare pipa?

på en icke överladdad motor så blir difftrycket över motorn lägre med ökande varvtal. restgasen ökar mer eller mindre linjärt med varvet

på en överladdad motor så kan man ha mer eller mindre konstant difftryck över motorn beroende på laddtryck
med stigande varvtal. (med wastegate)

en kortare diffusor sänker då avgasmottrycket vilket sänker difftrycket och hjälper turbon i gång tidigare.
på högre varv blir restgashalten beroende av turbinens sväljkaraktär och wastegate då man inte har någon traditionell stinger

beroende på difftrycket över motorn, uppfetning och tändning samt hur det påverkar förbränningen så kan
avgastempen öka något. men berorende av spolförluste etc kan medeltempen behållas eller tillochmed minska.
jag såg bara positiva effekter med en kortare pipa. tidigare laddtryck och högre maxeffekt. maxvarv blev ungefär samma beroende på turbinkaraktären.
det var en relativt liten turbin men med mycket wastegate.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
på en icke överladdad motor så blir difftrycket över motorn lägre med ökande varvtal. restgasen ökar mer eller mindre linjärt med varvet

på en överladdad motor så kan man ha mer eller mindre konstant difftryck över motorn beroende på laddtryck
med stigande varvtal. (med wastegate)

en kortare diffusor sänker då avgasmottrycket vilket sänker difftrycket och hjälper turbon i gång tidigare.
på högre varv blir restgashalten beroende av turbinens sväljkaraktär och wastegate då man inte har någon traditionell stinger

beroende på difftrycket över motorn, uppfetning och tändning samt hur det påverkar förbränningen så kan
avgastempen öka något. men berorende av spolförluste etc kan medeltempen behållas eller tillochmed minska.
jag såg bara positiva effekter med en kortare pipa. tidigare laddtryck och högre maxeffekt. maxvarv blev ungefär samma beroende på turbinkaraktären.
det var en relativt liten turbin men med mycket wastegate.

Ok, jag köper resonemanget beträffande diffusorn, men hur kommer du därifrån till att hela pipan ska vara kortare? Vill ma ha en returpuls tidigare under avgastakten? Eller vill man ha en pipa avstämd för högre varvtal relativt utan överladdning? Eller nåt annat jag missat?

Tänker annars att man skulle välja samma längd på pipan som vanligt men enligt ditt resonemang en brantare diffusor?
 

truls221

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2014
Ort
Vänersborg
Hoj
1960 Lambretta 193/38whp, 1965 vespa 230/43 whp
Ok, jag köper resonemanget beträffande diffusorn, men hur kommer du därifrån till att hela pipan ska vara kortare? Vill ma ha en returpuls tidigare under avgastakten? Eller vill man ha en pipa avstämd för högre varvtal relativt utan överladdning? Eller nåt annat jag missat?

Tänker annars att man skulle välja samma längd på pipan som vanligt men enligt ditt resonemang en brantare diffusor?

i praktiken är det diffusorn man kortar

motkonan är mindre känslig på en turbomotor vad jag har märkt.
en anledning till det kan ju vara att en del av returpulsen absorberas av turbinhjulet. (det är ju den som ger arbete)
jag har inte funderat så mycket på hur tryckbilden ser ut inne i pipan eller tittat i detalj på det i simuleringen.
men man skulle ju tänka sig att den grövre diametern vid motkonans slut är en effektiv kapning av längden på konan, och att turbinvoluten då fungerar som en förlängning.
vilken diameter som pulsen reflekteras vid har jag ingen aning om, fast det skulle kunna vara den kritiska arean i voluten
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Är det ngn som har en trottel liggandes till Aprilia RS125 99-05 så köper jag den av er.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top