Aprilia RS 125 - Rotax 122 nu i bromsbänken!

Lennarth Zander

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 Mjölner
Hej igen Tvåtaktsälskare!

Nu har jag monterat turbon och kört några preliminära repor. Jag hade c:a 45[hk] på 55[kPa] och med 85[kPa] nådde jag 55[hk]. Har lite problem med kopplingen trots hårdare fjädrar. Nån som vet om det finns lamellpaket med fler än 6 lameller?

mvh Lennarth


Hej Tvåtaktsälskare!

Jag har precis installerat en Aprilia RS 125 motor i motorbromsbänken och testar motorn tillsammans med ett Gianelli avgasrör. Jag mäter på utgående kedjedrevet på sjätte växeln och har ca 20[kW] just nu som toppeffekt. Om det är någon annan som har gjort liknande övningar får ni gärna höra av er. Jag har precis bestyckat om för E85 och kommer gå vidare med turboladdning under hösten. Målet är 70[hk].

mvh Lennarth

info@boostbusters.com
 
Last edited:

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
riktigt ballt, skall själv hiva ned min rotax 122 för diverse renoveringar! :)
på min sitter det just nu 34mm förgasare, vforce reeds och ett trimrör med orginal ljuddämp, har ej koll på vad det är för trimrör men skulle gissa på arrow/gianelli.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En turbotråd av Lennart Zander förtjänar bättre än att vara undanskuffad till tonåringarna i 125-forumet.
Kan inte någon administratör flytta den till turbo-forumet eller möjligen tvåtaktsforumet?
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Hej Lennarth.
Trevligt projekt du håller på med !
Va det du som bodde i Götet på 80-talet,gick på Chalmers,körde RD 400 och hade en RD 125 LC med vattentank på pakethållaren för vatteninsprutning i avgasporten ? Isåfall har du kvar kassettbandet med ljudet av kawa 3 pipen ?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tvåtakts-turbo är skitfräckt! Mer sånt! Jag med flera vill lära oss av er kunniga gurus..
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
exakt vad för vinst får man av att E85-konvertera? nån skillnad på överladdade motorer jämfört med sugmotorer? 2t vs 4t?
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
chipspåse på denna tråden!- bara ös på med fakta och teorier ang 2-takts turbo och där finns ett hål i huvvet att fylla på med just detta hos mej- alltid kul att försöka lära sej mer!!

//jj
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den här tråden har potential att bli riktigt bra.
20kW borde motsvara ca 27 hästkrafter. Jag tycker att det låter lite tunt för att vara en RS 125-motor. En frisk sådan borde väl leverera en bra bit över 30 hästar, eller är det bara en bänk vs glädjespec-fråga?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
7% effektökning med E85 jämfört med 98 oktan har jag hört från en Pitebo.. nån som har annan uppfattning?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Den här tråden har potential att bli riktigt bra.
20kW borde motsvara ca 27 hästkrafter. Jag tycker att det låter lite tunt för att vara en RS 125-motor. En frisk sådan borde väl leverera en bra bit över 30 hästar, eller är det bara en bänk vs glädjespec-fråga?


Tyckte det lät ganska bra med tanke på att motorn är en ganska snäll pjäs i standard utförande.

Finns en Polini 154cc cylinder som ska ge 34 kataloghästar på apriliamotorn.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
E85 ger inga fler slut hk på sugmotor 4 takt men man kan flytta ner registret (högre kompförhållande) så de drar hårdare på lägre varvtal med e85. Men med överladdning 4takt vinner e85 genom att den kyler så bra och den motsvarar även ca 103okt bensin i spikmotståndskraft.

Sugmotor 2takt har fördel av e85 tack vare att man vinner mycket effekt med höga kompförhållanden i tvåtakt.
Problemet är bara att e85 sköljer bort tvåtaktsoljan så de blir mer skärbenägena. Det gäller ha en olja som tål sprit.

Dubbla effekten ur en tvåtaktare med turbo är minst sagt inte lätt så detta ska följas.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej Lennarth!
Kul att se aktivitet från dig igen. Jag har kört flera 125:eek:r, bla denna min egen, i min bänk. Jag har faktiskt sparat på denna motor för att kanske kunna bygga in den i något annat kul i framtiden.
Debei Spike 24.PNG
Vi har ju haft lite tvåtaktskontakt några gånger :)
Mvh
Thomas (Chalmers -84-88).
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag hade för mig att det var över hästar original i RS-125-motorn. Den skulle ju spöa NS125R som hade 31,5. Men det var ur minnet... Det var väl bara Cagiva Mito som var vassare i början på 90-talet.

Hur som helst, det är nog inom toleranserna om motorn är fräsch!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag hade för mig att det var över hästar original i RS-125-motorn. Den skulle ju spöa NS125R som hade 31,5. Men det var ur minnet... Det var väl bara Cagiva Mito som var vassare i början på 90-talet.

Hur som helst, det är nog inom toleranserna om motorn är fräsch!
24-28hk har jag läst tillräckligt många gånger för att det ska ha fastnat i hjärnan, kan av egen erfarenhet intyga att aprilian smiskar hondan rätt så enkelt om båda är ~original och avstrypta.
Hur och varför har jag ingen aning om, men mer effekt och bättre aerodynamik spelar säkert en stor del i det.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Då måste vi prata om olika cyklar. Min TZR från 87 hade 27 hästar och vägde 107 kilo.
NRS125R som kom -89 hade 30,5 hästar och vägde 127 kilo.
Aprilian som kom -90 om jag minns rätt och hade ännu mer hästar, men vägde än mer. Nej fan! Nu hittade jag hojen jag förväxlade med RS125. Den hette AF1 Futura och hade också straxt över 30 hästar, men vägde för mycket för att orka med i acc.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Då måste vi prata om olika cyklar. Min TZR från 87 hade 27 hästar och vägde 107 kilo.
NRS125R som kom -89 hade 30,5 hästar och vägde 127 kilo.
Aprilian som kom -90 om jag minns rätt och hade ännu mer hästar, men vägde än mer. Nej fan! Nu hittade jag hojen jag förväxlade med RS125. Den hette AF1 Futura och hade också straxt över 30 hästar, men vägde för mycket för att orka med i acc.
Noterar att hästar på pappret och verkliga hästar i bänken inte är samma sak, men ifall vad du säger är sant så har ju hojarna likvärdiga prestanda, så varför är aprilian snabbare än hondan?
Och varför är cagiva (autocorrect: vagina) snabbare än apan?
Är det enbart effekt eller rör det sig mer om aerodynamik och utväxling?
Vill absolut inte såga ditt uttalande, är bara nyfiken på vad som gör den ena "bättre" än den andra :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Aprilian låg på 140 kilo och endast några hästar mer än tex TZR som vägde 107 kilo och således hade den inte en chans i acc, men toppfarten var ändå högre tack vare lägre luftmotstånd. Cagivan vägde också mycket men hade 35 hästar och var därför snabbast.

Jag gillar ju såklart TZR bäst eftersom jag tycker att vikten är sjukt viktig på en 125:a.
En annan bra kandidat var Suzuki RG 125 gamma som var lättast av alla, men den var samtidigt för liten och spinkig för mig som mätte straxt under 180 cm som 16-åring.
Vi lyckades dessutom klämma ur en hel del extra hästar ur TZR-motorn med hjälp av Mr Bells 2-taktsbibel. Fan vad jag saknar den tiden ibland :).

Nu får det vara slut mer OT för min del. Trimma på Lennart, så vi får följa projektet!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top