Hur få bort limrester från betong?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tjena.

Har precis rivit bort en gammal matta som låg i trappen i lägenheten. Givetvis släppte inte mattan rent från den underliggande betongen, så lite rester från både matta och lim finns kvar. Nu undrar jag om någon har ett bra tips om hur jag får bort detta?

Tanken är att jag ska måla den lodräta ytan på trappstegen, så det är denna del som behöver bli renast. Den vågräta delen tänkte jag att jag skulle testa att lägga parkett på, eftersom jag ändå har ett par paket över från renoveringen.

Så, vad är det som gäller? Lösningsmedel för limmet? Slipskiva av någon form till vinkelslip, skruvdragare eller multiverktyg?

Har sett att det finns diamantskivor för vinkelslip, men jag är ju inte så intresserad av att slipa ner betongen mer än nödvändigt utan jag vill ju bara ha rent den från resterna av mattan och limmet.
Skulle det sedan behöva spacklas upp för att snygga till ytan så kan jag hellre göra det än att sprida betongdamm i hela lägenheten.
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Värme kanske, se om det smälter?

Du kan ju även fundera på om det inte är lättare att lägga en ny yta av något slag.
 
Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
En barkspade brukar fungera bra till sånt :)


Edit: kanske läste första posten dåligt, men om det är en stor yta med endast lim så brukar det vara lättast att slipa bort det med en betongslip.

Hyr en riktig med utsug+bra dammsugare så dammar det inte så mycket.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En barkspade brukar fungera bra till sånt :)


Edit: kanske läste första posten dåligt, men om det är en stor yta med endast lim så brukar det vara lättast att slipa bort det med en betongslip.

Hyr en riktig med utsug+bra dammsugare så dammar det inte så mycket.

Nja, det är ju ingen större kontinuerlig yta direkt. Det blir ju snarare ett flertal små ytor, så en begränsning är ju att jag inte kommer åt med för stora verktyg.

Försökte ladda upp ett par bilder på hur det ser ut, men det funkade inget vidare.
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Tror inte slipa är så bra idè faktiskt. Skiten bara fastnar i papperet. Är det mycket rester så är det nog skrapa som gäller. En lite bredare stämjärn kanske. Färgskrapa el dylikt. Prova med en bra värmepicka o skrapa sen. Tror det bör funka. Sen slipa det allra sista för hand kanske. :tummenupp.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Finns små maskiner att hyra för det där eller så går man till biltema om det bara är små ytor och en engångsföreteelse.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Multiverktyg-MFT-180-17198/

Har tillgång till multiverktyg, men var osäker på vilken typ av slipdon jag skulle ha. Som MÅLAREN nämner nedan tror jag att limmet bara fastnar i slippappret, jag hade därför funderingar på om man skulle köra med stålborste eller liknande.

Har du testat att borra?

Självklart, det är väl alltid det första man testar?

Tror inte slipa är så bra idè faktiskt. Skiten bara fastnar i papperet. Är det mycket rester så är det nog skrapa som gäller. En lite bredare stämjärn kanske. Färgskrapa el dylikt. Prova med en bra värmepicka o skrapa sen. Tror det bör funka. Sen slipa det allra sista för hand kanske. :tummenupp.

Får bli värme och lite armbågsfett till att börja med alltså. Är ju inget enormt jobb så det borde kunna funka.

Tackar för tipsen.
Hittade ett inlägg på en liknande fråga på ett annat forum, där en person föreslog att elda bort resterna med gasolbrännare. :brinnerup
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Nada
Tycker nog att du får hand skrapa med ex stämjärn,moraknivaR, eller något skrapande......sen finns ju limtvätt som kan fungera kanske suger in i betongen för mycket men prova på ett litet hörn
Lycka till
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu har jag inte okat läsa hela tråden, men kan du inte använda en manuell mattstripper, aka skrapa?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag var nog lite otydlig, jag menade inte att slipa utan skrapa bort det.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Multislip/Skrapa-styv-17289/

Aah, det borde såklart funka. Om jag dessutom kör med lite värme enligt tidigare förslag så borde det ju gå dubbelt så enklare.

Hade någon förhoppning om att det skulle finnas någon form av mirakelmedel för att lösa limmet, men risken är väl att det sugs in i betongen och gör arbetet svårare, precis som Nickeman är inne på.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Tror inte slipa är så bra idè faktiskt. Skiten bara fastnar i papperet. Är det mycket rester så är det nog skrapa som gäller. En lite bredare stämjärn kanske. Färgskrapa el dylikt. Prova med en bra värmepicka o skrapa sen. Tror det bör funka. Sen slipa det allra sista för hand kanske. :tummenupp.

Funkar helt utmärkt att 'slipa' bort limrester från betonggolv.
Är det stora ytor hyr man en golvslip med dimantskär, för små ytor används t.ex en handhållen betongslip som finns att hyra. Och som någon skrev tidigare använd en damsugare avsedd för ändamålet så dammar det inte och du spar på sliptrissan
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top