FA-skatt, månader utan "arbete"?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Hej,

Jag har länge funderat på det här med att starta eget och har nu på senaste suttit och läst och gjort lite förberedelser. Kommer ha en fastanställning och vara löntagare och ha en verksamhet vid sidan av mer som en rolig grej och ta nåt uppdrag då och då.

Det jag funderar på när jag sitter och läser är att när man registrerar sig så skall man uppge preliminär årsomsättning och preliminärskatt. Hur gör man då om man som jag kommer ha det vid sidan om och vissa månader kanske inte ha några uppdrag alls? Hur gör man med skatt månaderna då man inte har några uppdrag?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hitta på en omsättning och du skattar bara när du har inkomst.Du kan däremot dra av moms fast du inte har inkomst på firman
 

Raderad medlem 51742

Guest
Antar det är enskild näringsverksamhet?

Man uppger en rimlig omsättning och sen fastställer skatteverket en preliminärskatt som man skall betala varje månad. Sen får man tillbaka för mycket inbetald skatt efter deklarationen i vanlig ordning ifall man skulle haft lägre omsättning det året. Nästa år får man en ny preliminärskatt baserad på föregående års deklaration. Skulle förhållandena ändras, exempelvis att man tror att man kommer ha markant mindre omsättning under året kan man göra en preliminärdeklaration för att få ett nytt preliminärskattebelopp att betala in.

Generellt brukar Skatteverket anse att det är ok att man har en näringsverksamhet som man i princip inte jobbar alls i vissa månader eller till och med år, så länge verksamheten i huvudsak baseras på den egna arbetsinsatsen. Däremot kan det möjligen vara så att de vill att man skall ha en rimlig omsättning när man startar för att beviljas FA-skatt från början. Lite osäker där, då jag själv startade med ren F-skatt som jag sen omvandlade till FA-skatt.

När jag hade haft min enskilda firma vilande några år och den enda arbetsinsatsen bestått av att deklarera en gång om året hörde i alla fall Skatteverket av sig och hjälpte mig avsluta det hela.

Kolla runt lite på skatteverket.se. Har för mig de har rätt så bra information om vilka regler som gäller för enskild näringsverksamhet, FA-skatt, preliminärskatt osv.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Antar det är enskild näringsverksamhet?

Man uppger en rimlig omsättning och sen fastställer skatteverket en preliminärskatt som man skall betala varje månad. Sen får man tillbaka för mycket inbetald skatt efter deklarationen i vanlig ordning ifall man skulle haft lägre omsättning det året. Nästa år får man en ny preliminärskatt baserad på föregående års deklaration. Skulle förhållandena ändras, exempelvis att man tror att man kommer ha markant mindre omsättning under året kan man göra en preliminärdeklaration för att få ett nytt preliminärskattebelopp att betala in.

Generellt brukar Skatteverket anse att det är ok att man har en näringsverksamhet som man i princip inte jobbar alls i vissa månader eller till och med år, så länge verksamheten i huvudsak baseras på den egna arbetsinsatsen. Däremot kan det möjligen vara så att de vill att man skall ha en rimlig omsättning när man startar för att beviljas FA-skatt från början. Lite osäker där, då jag själv startade med ren F-skatt som jag sen omvandlade till FA-skatt.

När jag hade haft min enskilda firma vilande några år och den enda arbetsinsatsen bestått av att deklarera en gång om året hörde i alla fall Skatteverket av sig och hjälpte mig avsluta det hela.

Kolla runt lite på skatteverket.se. Har för mig de har rätt så bra information om vilka regler som gäller för enskild näringsverksamhet, FA-skatt, preliminärskatt osv.

Tanken är väl att det ska bli enskild näringsverksamhet. :) Tack för ett bra svar!
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag hade en enskild firma mellan 2006-2012 och körde på 0 kr i preliminärskatt samtliga år. Skatteverket ringde en gång i början av andra året och undrade om det stämde och jag svarade "jajemän, betalar hellre in en korrekt klumpsumma en gång om året än att chansa vilt och krångla med summor fram och tillbaka". Tjejen i andra änden av luren tyckte det lät vettigt och sedan dess var det aldrig några frågor eller kommentarer kring det hela :)

(Ett flertal av dessa år har jag studerat heltid och haft företaget både vilat och vissa perioder nära heltid, vilket gjorde min gissning för preliminärskatt extremt grov, dessutom har man ju noll erfarenhet vid starten)


CRf skrev ett bra inlägg, jag har bara ett tillägg där, att när/om man lägger ner verksamheten, så glöm inte att informera Bolagsverket. Skatteverket gjorde samma sak för mig som för CRf, hörde av sig och då jag satt på en heltidstjänst på ett företag höll jag med om att lägga ner firman var helt okej, så de gjorde det och jag trodde allt var frid och fröjd. Dock för några månader sedan upptäckte av en ren slump att företaget "existerade" fortfarande hos Bolagsverket och jag fick maila och prata lite där med för att släcka ner allt totalt :)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag hade en enskild firma mellan 2006-2012 och körde på 0 kr i preliminärskatt samtliga år. Skatteverket ringde en gång i början av andra året och undrade om det stämde och jag svarade "jajemän, betalar hellre in en korrekt klumpsumma en gång om året än att chansa vilt och krångla med summor fram och tillbaka". Tjejen i andra änden av luren tyckte det lät vettigt och sedan dess var det aldrig några frågor eller kommentarer kring det hela :)

Det där går normalt inte igenom. Jag har flera gånger blivit kontaktad för att min aktuella omsättning inte stämmer med min f-skatt. Oavsett hur jag formulerar mig så kan man inte nolla eller ligga långt under. Kanske fungerar första och möjligvis andra året men inte efter det.

Ville man ha så låg f-skatt som möjligt så skulle man skicka in nya papper vid varje kvartal.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det där går normalt inte igenom.

Fördelen med att inte vara normal :tungan ;)

Kan nog mycket väl vara så, hade nog slump och tur på min sida antar jag.
Det är inte alls viktigt dock, bara lite företagare-lyx att slippa gissa fram en lämplig summa att betala in varje månad - det är ju roligare att behålla så mycket pengar kvar på bankkontot så länge som möjligt för räntans skull. (så man efter bankernas avgift går 12 kronor plus haha)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tyvärr, det skiljer mycket i "avd för sunt tänkande" på olika Skattemyndigheter.
Jag har en ensk fa och där har verksamheten varit noll i två år nu. (av vissa orskaer)
Samtidigt gjordes en misskött aktieaffär (inte av mig) så att jag fick en bautarestskatt under ett år!
Året efter taxerades jag för 4000 extra i prelskatt VARJE mån och året efter, och året efter...
Vi har nästan bara invandrare på vår skattemyndighet och jag:
1. Begriper inte vad de säger eller menar. (Företagare i 30 år).
2. De tycks inte heller förstå mig trots problemets simpelhet.

Så nu sk-er jag i dem, betalar varje månad och får tillbaka 40-50 K varje år..
Nån gång ska de väl lära sig???
:va

I Sthlm var allt mycket enklare, allt fungerade dessutom smidigt....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top