Kommentarsfälten avstängda

Smagatusk

Guest
Nu i valtider så har bl a Aftonbladet stängt sitt kommentarsfält. I nästan alla artiklar som handlar om politik, främst dem om invandring, så har SD hamnat på tapeten och har otvivelaktigt fått flest "gilla". När "gillat" låg i SD´s favör, dvs...

Så... Stängs de av för att förhindra att SD tar fler andelar eller ska jag ta av mig foliehatten?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja, de stänger av möjligheten att kommentera när det finns en chans/risk att personer håller med det riksdagspartiet :hihi

Den stora frågan är väl vad tusen du gör på en sådan sida som Aftonbladet? Har du ingen självbevarelsedrift pojk? :brinnerup
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hörde, ej bekräftat men lätt att kolla, att spelbolagen tagit bort vadet huruvida SD får över eller under 10% också. :hihi

Allt under fjorton skulle förvåna mig.
 

Smagatusk

Guest
Ja, de stänger av möjligheten att kommentera när det finns en chans/risk att personer håller med det riksdagspartiet :hihi

Den stora frågan är väl vad tusen du gör på en sådan sida som Aftonbladet? Har du ingen självbevarelsedrift pojk? :brinnerup

Jag är väl en av få här på SH som ger fullkomligt fan i om min IP-adress registreras på Aftonbladet och den statistik den medför. Jag kan lova att varenda arbetare på Aftonbladet är inne och kollar Avpixlat då och då. Man måste ju veta vad motståndarna har i görningen.
 

Smagatusk

Guest

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är ganska glad när det inte finns kommentarsfält. Att läsa kommentarer både skrämmer och irriterar mig för mycket. Är det inte troll som retar upp en så blir man rädd för intelligensnivån på allmänheten. Jag brukar försöka låta bli att läsa, men det är som att åka förbi en olycka, man kan inte låta bli att titta. :näsblod
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är ganska glad när det inte finns kommentarsfält. Att läsa kommentarer både skrämmer och irriterar mig för mycket. Är det inte troll som retar upp en så blir man rädd för intelligensnivån på allmänheten. Jag brukar försöka låta bli att läsa, men det är som att åka förbi en olycka, man kan inte låta bli att titta. :näsblod

Du tycker att det är läskigt att inte alla tycker som du?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Samtidigt som kommentarsfält medelst Facebook på otaliga andra siter består...

Jag tycker det luktar.

Jo, det gör även kommentarsfälten med jämna mellanrum. Du vet att det är tidiningarnas ansvariga utgivare som kan hållas ansvarig för vad som står i kommentarsfälten även om det är "privatpersoner" som skrivit inläggen.
Det behövs inte att modereringen blir nämnvärt mycket stolpigare för att modereringsarbetet skall kosta ganska stora summor extra för landets största kvällstidningar.
Har tidningarnas marginaler ökat eller minskat de senaste åren? När de inte längre har råd med korrekturläsare på redaktionerna, inte längre har råd att generera egna nyheter utan köper det mesta från TT och andra byråer, tror du då man har råd att avsätta ökad mängd personal för att hålla ordning i kommentarsfälten..

Att kommentera tidiningsartiklar på plats är ingen mänsklig rättighet, det är en service som vissa tidningar anser sig ha råd med medan andra anser att det blir en för stor kostnad att hålla diskussionerna städade.

Dessutom är det ju ett 20-tal SD:anhängare som återkommande fyller alla kommentarsfält oavsett hur avlägsen eventuella associationer som kan dras mellan ursprungsartikeln och SD:s hjärtefrågor.
Även om dessa hängivna kommentatorer alltid är där och att man gillar att plussa varandra är för mig en ganska långsökt tanke att det skulle vara någon anti-sd-konspiration som fått AB att stänga sina kommentarer.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, det gör även kommentarsfälten med jämna mellanrum. Du vet att det är tidiningarnas ansvariga utgivare som kan hållas ansvarig för vad som står i kommentarsfälten även om det är "privatpersoner" som skrivit inläggen.
Det behövs inte att modereringen blir nämnvärt mycket stolpigare för att modereringsarbetet skall kosta ganska stora summor extra för landets största kvällstidningar.
Har tidningarnas marginaler ökat eller minskat de senaste åren? När de inte längre har råd med korrekturläsare på redaktionerna, inte längre har råd att generera egna nyheter utan köper det mesta från TT och andra byråer, tror du då man har råd att avsätta ökad mängd personal för att hålla ordning i kommentarsfälten..

Att kommentera tidiningsartiklar på plats är ingen mänsklig rättighet, det är en service som vissa tidningar anser sig ha råd med medan andra anser att det blir en för stor kostnad att hålla diskussionerna städade.

Dessutom är det ju ett 20-tal SD:anhängare som återkommande fyller alla kommentarsfält oavsett hur avlägsen eventuella associationer som kan dras mellan ursprungsartikeln och SD:s hjärtefrågor.
Även om dessa hängivna kommentatorer alltid är där och att man gillar att plussa varandra är för mig en ganska långsökt tanke att det skulle vara någon anti-sd-konspiration som fått AB att stänga sina kommentarer.
20-tal SD-anhängare? Var kommer den uppgiften ifrån?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
20-tal SD-anhängare? Var kommer den uppgiften ifrån?

Var uppgiften kommer ifrån? Dagligt läsande? Inte mer anmärkningsvärt än att säga att OT2-forumet har ett 20-tal medlemmar som är klart överrepresenterade när det gäller antalet skrivna inlägg.

Sedan borde jag kanske skrivit "en handfull" snarare än ett tjugotal, poängen är dock densamma, en liten klick väldigt hängivna SD-fanboys(och några mer hardcore än SD) står för en väldigt stor del av inläggen. Framförallt är det väldigt vanligt att de är där och trollar igång diskussionen i den riktning som de alltid har för avsikt att dra diskussionen oavsett oavsett om artikeln gäller trängselskatter, rötmånaderna på sommaren eller invandring...
 

Smagatusk

Guest
Jo, det gör även kommentarsfälten med jämna mellanrum. Du vet att det är tidiningarnas ansvariga utgivare som kan hållas ansvarig för vad som står i kommentarsfälten även om det är "privatpersoner" som skrivit inläggen.





Även om dessa hängivna kommentatorer alltid är där och att man gillar att plussa varandra är för mig en ganska långsökt tanke att det skulle vara någon anti-sd-konspiration som fått AB att stänga sina kommentarer.

Nej, det visste jag inte.




Så speciellt långsökt tycker jag inte att det är då AB tagit bort ett flertal artiklar och pollar som visat sig vara positiva för SD om man läste vad som skrevs i kommentarfälten. Otaliga inlägg med "beröm" om SD har fått runt 200-300 gilla, så jag tror nog att antalet skribenter var fler än de 20 som du nämner.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nej, det visste jag inte.




Så speciellt långsökt tycker jag inte att det är då AB tagit bort ett flertal artiklar och pollar som visat sig vara positiva för SD om man läste vad som skrevs i kommentarfälten. Otaliga inlägg med "beröm" om SD har fått runt 200-300 gilla, så jag tror nog att antalet skribenter var fler än de 20 som du nämner.

Problemet har väl inte varit de SD-positiva som stått kvar. Problemen för de ansvariga utgivarna är snarare alla de inlägg som man tvingas moderera bort.
Jag har aldrig sett sansade inlägg tas bort oavsett hur SD-vänliga. Det är däremot när avipixlatpöbeln dundrar in och kommentarsfälten börjar fyllas med inlägg om invandrarhorderna med analfabeter, kamelknullare och alla fittskärande självmordsbombarmuslimer som man självklart inte får nämna i det här djävla PK-landet...
Här på SH har de flesta SD-kramare lärt sig vilken nivå som gäller och 9 av 10 inlägg är inom ramarna, så har det inte alltid varit.

På tidiningssidorna så släpps "alla" in, vilket gör att kommentarerna inte sällan spårar ur och återigen är det den ansvariga utgivaren som är ansvarig även för kommentarsfälten. Istället för att sitta och polera kanten på pissrännan varje gång någon pissar utanför så är det lättare att ta bort eländet när det börjar spåra ur.

En ganska enkel tumregel är att man i nästan alla samanhang har rätt att säga vad man tycker. Däremot är det ofta ganska sunt och väluppfostrat att fundera över hur man uttrycker sig. Skulle folk ha lite bättre känsla för hur de uttrycker sig även när de sitter hemma bakom datorn så skulle moderatorernas arbete bli så mycket enklare.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Intressant är att socialdemokraterna fick stänga sina kommentarer, med anledning av att deras egna sympatisörer ville utrota varenda jude häromdagen

:lol
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top