Vart bänkar man i Jönköping med omnejd?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Är det någon som har koll på vart närmaste dynojetbänk ligger? Jag börjar få spel på mina avgasknallar som uppstår vid gasavslag och som jag inte lyckas mappa bort...
Jag har hittat något företag som heter MC Team1 och som ligger i Borås, men det borde väl finnas något närmare?
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Nybergs hade dom möjligheterna innan men borås är närmast alt linköping/beviks. Fråga han som jagade i vintras... ;) Då måste du på en PC5 oxå.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Det gläder mig att kunna säga att du har fel Mattias. Efter en lite grundligare sökning så såg jag att MC-Proffsen här i Jönköping också hade en bänk(tror dock inte att det är en dynojet då de inte var listade som ÅF). De var dock fullbokade just nu och kunde först ta emot i augusti. Dock sa de att jag inte behövde köpa mig en PC utan att de kunde köra med TuneECU :) Jag ska dock prova en justering till först, sedan blir det till att boka tid och lämna in.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Jag har inte fel min kära Martin.. du skrev dynojet..o dynojet fick du.. andra bänkar däremot är det öppet för ;) Intressant att dom klarar av tuneecu då den inte är "live" inställningar som mot pc5? Dom är dom ända vad jag vet som klarar det programet så det borde dom marknadsföra rejält för då lär dom få kunder hejdlöst! Ska bli intressant! Hur låg dom i pris?
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Jo, det är precis det du har min kära lilla puttinutti. Jag sa "TROR dock inte att det är en dynojet...", men nu var jag ju tvungen att kolla då du sänkte nivån till ordklyverier. Det är en dynobänk.
Så du hade FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL

:banana

De tar en femhunka för en enkel körning, och sedan TROR JAG att de tar timpris för att utföra optimeringar. Och för att det inte ska uppstå några andra missförstånd så svarade han såhär på min fråga om jag behövde en PC: "Nej, bara vi har samma program som du kör med nu så går det bra"
Så det besvarar ju dessvärre inte frågan om han kan applikationen eller ej.



Ps. Du hade fel

:arsele:tuttar
 
Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
det är väl nybergs gamla va? Men okej.. vi snackar licensierade dynojet(åf) så nått jävla rätt har vi väl båda två.. gaylord!

hmm ja det blir intressant o se vad dom säger. Fick du ut nån data efter körningen med paddan? Har du fettat upp rejält eller tagit bort det där som jag sa vid stängd trottel?

ps. du betalar min lön..varje dag heeeela året när jag ligger o latar mig.. just saying..:tuttar:kär
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Är det någon som har koll på vart närmaste dynojetbänk ligger? Jag börjar få spel på mina avgasknallar som uppstår vid gasavslag och som jag inte lyckas mappa bort...

Vet inte hur de ser ut på KTM:erna men läst en tråd om en snubbe som hade liknande problem efter mappning av en Gixxer K9:a och då var de att man fick plugga igen PAIR för att avgassmällarna skulle upphöra. Detta är vanligt att de görs vid mappning på bänk (plugga PAIR och AIS m.m.) men tas även bort efter jobbet.

Du kanske kör med öppet filter m.m. redan på KTM:n ?!
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jobbiga med att mappa med TuneECU är att motorn måste vara riktigt kall för att göra 15 minuters reseten, alltså får man köra hojjen i bänk, mappa och sen låta den stå tills dagen efter helst för att kunna göra 15 minuters reseten.
Och som Mattias säger så går det ju inte att mappa live i TuneECU som man kan göra med PC, är nog därför som det inte finns några mig veterligen som mappar TuneECU, rätta mig om jag har fel :)

Men en ren körning i bänk hade varit roligt för att se hur effektkurvan ser ut :)
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
det är väl nybergs gamla va? Men okej.. vi snackar licensierade dynojet(åf) så nått jävla rätt har vi väl båda två.. gaylord!

hmm ja det blir intressant o se vad dom säger. Fick du ut nån data efter körningen med paddan? Har du fettat upp rejält eller tagit bort det där som jag sa vid stängd trottel?

ps. du betalar min lön..varje dag heeeela året när jag ligger o latar mig.. just saying..:tuttar:kär

Haha, säg bara att du hade fel istället. Jag lovar, jag kommer inte att se ner på dig för det :7peta :hihi

Jag har inte kört med paddan än. Har däremot loggat med ett program som heter ECU Sensors, men den loggen gav inte speciellt mycket då den pollade väldigt infrekvent och sedan presenterade resultatet i en txt-fil där allt låg blandat.
Ja, nu kör jag med en fet map + 5% över alla bränsletabeller (även I) Vilken grej är det som du menar att jag skulle stänga av?

Ps. Hur mycket fortare tror du det går att få in de här automatväxlarna om man skickar ditt citat till transportstyrelsen ;)

Vet inte hur de ser ut på KTM:erna men läst en tråd om en snubbe som hade liknande problem efter mappning av en Gixxer K9:a och då var de att man fick plugga igen PAIR för att avgassmällarna skulle upphöra. Detta är vanligt att de görs vid mappning på bänk (plugga PAIR och AIS m.m.) men tas även bort efter jobbet.

Du kanske kör med öppet filter m.m. redan på KTM:n ?!

Jajemen, allt sådant är redan pluggat och avstängt.


Jobbiga med att mappa med TuneECU är att motorn måste vara riktigt kall för att göra 15 minuters reseten, alltså får man köra hojjen i bänk, mappa och sen låta den stå tills dagen efter helst för att kunna göra 15 minuters reseten.
Och som Mattias säger så går det ju inte att mappa live i TuneECU som man kan göra med PC, är nog därför som det inte finns några mig veterligen som mappar TuneECU, rätta mig om jag har fel :)

Men en ren körning i bänk hade varit roligt för att se hur effektkurvan ser ut :)

Just den här reseten känns tämligen mytbelagd. Vad är det den gör egentligen? Jag har sökt en en hel del, men det är aldrig någon som kan förklara det svart på vitt. Alla svar är mycket svävande och låter något i stil med "ja, men den anpassar några värden för några parametrar i ECU:n".
Sen läser man om vissa som frekvent skippar den och säger att hojen går hur bra som helst ändå... Så jag är tämligen kluven till det hela. Jag har ju dock alltid gjort den, men det skulle vara intressant att prova att inte göra det och se om man märker någon skillnad.

Det med livemappningen kan jag dock förstå att det är en nackdel, men frågan är ju även här om man inte då också borde göra en 15 minuters reset mellan varje förändring? Enligt tidigare logik kommer ju annars de här parametervärdena i ECU:n att vara anpassade efter den gamla mappen, precis som vid en förändring som gjorts i TuneECU?
Gör förresten inte KevXTX sina bänkningar med TuneECU?
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jag vet att D.G här inne träffade en snubbe i arbetet som berättade att han höll på med ktm å mappade och ev bänkade osv om jag inte minns fel. Och bodde såklart i jkpg
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Lyfter den här gamla rackaren istället för att skapa nytt.

Är det Lugnets i Borås som är närmast med riktigt bromsbänk? Var nere en sväng på MC-proffsen, men han rekommenderade att besöka någon med en ordentlig bänk istället.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top