Vad kör ni med för däcktryck?

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Vad kör ni racers med för däcktryck? Provade 201m för ett tag sedan, och fick tipset att sänka däcktrycket en smula. Den helgen hade jag ca 2,8bar i däcket, provade aldrig att pysa ut något eftersom jag körde till/från banan. Men nu på onsdag skall jag prova och köra på Malmö raceway och tänkte ta släpet dit. Så nu finns tillfälle att provsänka lite, vad kan vara lagom att börja med?

Tack på förhand

/

Fredrik
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Beroende lite på däcksort, men börja på 1,6-1,7 någonstans skulle jag säga.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Sätt två tejpbitar, en på fälgen och en på däcket så att inte gummit snurrar på fälgen.
Släpper man ut för mycket så kan det hända, själv körde jag strax över kilot om jag inte kommer ihåg fel
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Annars backar man bara tills det greppar....

Tror man behöver mer rutin, provade med 1,2bar men det vill fortfarande spinna lite i starten. Tror jag får köpa lite lameller och prova mig fram. Nu tjongar jag bara ut kopplingen i starten.

Hur många gånger växlar ni på 201m? Jag går in i varvstop på 2:an några meter innan mål, slut hastigheten ligger mellan 198-201km/h. Skall man satsa på att dreva om och växla 3 gånger alternativt dreva för lite högre hastighet på 2:an?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För strippen, dreva ner så pass att du ligger ca 20 km/h från varvstoppet vid målgång på 402. Med 300 hästar blir det ca 270 km/h i målgång om det går hyffsat. Den utväxlingen bör ta dig i mål på 201 ca 3/4 in på treans växel. 173 hästars sugmotor (med en bruten vipparm!) ser ut så här: https://www.youtube.com/watch?v=-o70OhJ3U8I
med ca 190 km/h i mål. Med turbo monterad landar framhjulet vid 201 @
https://www.youtube.com/watch?v=Zq33D4CNGa8
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När får vi se dig igen då på rakorna, Anders? Det var länge sedan nu.

Hehe, jag är inne i IT-svängen och kvällar/nätter är bara jämra hackande på kbd't (fyra jämra lek-servers hemma privat förrutom jobbets och alla "jämra" kunders) - men nu har jag ordnat garage för banditen och åt förmodligen en nyinskaffad vs1400 till helgen.

För däcktryck med gatprofil, låt någon kolla däckspåret i asfalten i starten efter en repa - det säger väldigt mycket om hur pass mycket man vågar släppa ut - förrutom att däcket inte får snurra på fälgen.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
För strippen, dreva ner så pass att du ligger ca 20 km/h från varvstoppet vid målgång på 402. Med 300 hästar blir det ca 270 km/h i målgång om det går hyffsat. Den utväxlingen bör ta dig i mål på 201 ca 3/4 in på treans växel. 173 hästars sugmotor (med en bruten vipparm!) ser ut så här:
med ca 190 km/h i mål. Med turbo monterad landar framhjulet vid 201 @

Jag var nere och körde i Malmö nu i helgen, körde på samma utväxling som tidigare. Men jag fick till 60 fötterna lite bättre på slutet så jag hann få i 3:ans växel. Ökade slutspeed ifrån 195 till 208Km/h och bättrade på PB ifrån 6,6 till 6,2 :banana

IMG_8757_edit.jpg
IMG_9139_edit.jpg
 
Last edited:

Atrox.se

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki Gsxr 1100
Att sänka däcktryck hjälper inte så mycket så länge man inte kör på slicks, jag körde 10.66 med sugmotor på 402@197kmh på oklistrad bana med 2.5barg i däcken, kommer inte ihåg vad jag åkte på 201 men det var rätt så bra tider det med, vad man har för slutfart är ointeresant det är tiden som räknas.

Anders

Anders
 

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
Hehe, jag är inne i IT-svängen och kvällar/nätter är bara jämra hackande på kbd't (fyra jämra lek-servers hemma privat förrutom jobbets och alla "jämra" kunders) - men nu har jag ordnat garage för banditen och åt förmodligen en nyinskaffad vs1400 till helgen.

För däcktryck med gatprofil, låt någon kolla däckspåret i asfalten i starten efter en repa - det säger väldigt mycket om hur pass mycket man vågar släppa ut - förrutom att däcket inte får snurra på fälgen.

Anders.....
IT-svängen var en dålig ursäkt, planera nu för din återkomst. Been there, done that.
Kom igen nu! Eller skaffa dig vmware, så slipper du klaga på fysisk volym och antal burkar..... ;-)

mvh fidonet 2:201/407, när det begav sig.... typ för 20 år sedan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
IT-svängen var en dålig ursäkt

AmigaLINK BBS! Allt här är virtualiserat utom min WS. Alla fyra servrarna kör esxi och hanteras av en vcenter server. Ca 50-talet virtuella maskiner - bara för att... Jag har iaf skaffat nytt batteri och oljefilter till Banditen, alltid en början. Däcktrycket har jag inte kollat på sex år!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top