Yamaha TT600

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
jaha

då har man varit i kontakt med varenda firma på andra sidan pölen där dom stora pojkarna leker om vad o hur saker skall göras.

Usa baserade företag vill gärna påskina hur eländigt mycket man måste göra och hur helt enormt svårt detta är bara att ta upp en m6 gänga till m8 kan få nasa att fundera på vad dom har sysslat med då endast detta företag anser sig kunna fixa detta.

nåväl jag har förkastat att borra upp cyll o fodra denna till 108mm kolv då denna kolvstorlek verkar ställa till mera elände än nöje, håller gör det men det vill läcka vatten och komp.

Lösningen är då att köpa en special cyl som CP industri tillverkar Cp piston o carillo om någon undrar.
Denna cyl ligger på ca 13000;- med packningar o kolv sedan kommer det till ARP bultar a någon 1000 lapp och att fräsa in en wolfram tråd i toppen tillsammans med en yttre oring som hjälper till att hålla tätt.

Detta är orimligt dyrt så 106mm 743cc utan strokning blir det då håller original bultar och tätt är det men lite omanligt klent enligt vissa jänke firmor.

koppling finns ju en uppsjö men vad jag inte visste så finns en lösning från en firma liknande den jörgen fick på sportstern tunnare lameller och tunnare skivor så får man plats för flera av varje sort o då blir friktions ytan större.

har även beställt lite packningar vilket är det billigaste sättet att se om någon kåpa från Mt03 kan passa på våra gamla härkar till ök fördelen på MT03 är ju att kopplingen går att komma åt utan att riva hela kopplingskåpan det räcker med lilla kåpan framför kopplingen o då behöver man inte lägga hojen eller tappa oljan.

mvh på återseende
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har en XT men dem är väl nästan samma ?[/QUOTE

Lite sjukt är det.
Xt550
Xt600
Xt600 thenere
Xt660
Tt600
Xtz 600
Muz660
Aprillia 660
Raptor 660
Raptor 700
Mt03

Alla dessa är i princip samma motor det som kan skilja är tändsystem o insprutnin.

Stora skillnaden är att yamaha rättade till ett problem med TT600R då dessa har samma ramlager på bägge sidor vevpartiet
Samma gäller xt660 raptor 660/700 mt03

Sedan passar växelådor,oljepumpar,kopplingar,cylindrar, toppar tja i princip allt fram o tillbaka hursom helst.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På fredag skall jag hämta en lite halvt unik bit en kopplingskåpa från xt660 med kick axel och vatten pump. Hitta en sådan om ni kan..

Har ju tankar på att klämma dit min raptor 700 cylinder på 108mm borr o mt 07 topp o då behövs ju vattenpumps kåpan 815cc utan strokning sedan kanske det blir +8mm strokning på detta det är max utan att bearbeta vevhus eller balansaxel. Blir ju närmare 900cc stånka då.

Stånkor skall kickas min 768 är lika lätt kickad som en 125cc 2T men det gäller att justera dekompen rätt.

Hur en ~~900cc stånka är vet jag ej men tror att det går fint att kicka.

Mvh
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top