Yamaha TT600

moddlaren

Guest
haloj

jaha nu har man köpt ett nytt bojsänke till samlingen en yamaha TT600 detta av en blandning av nostalgiska skäl, jag har tävlat i motorcross med en sådan här på 80 talet, och tanken är att få en gammel stånka med trumbromsar att både hänga med o åka ifrån nyare kåttar typ 690:rofl

Så till frågan vad finns att göra med dessa ubetunga ångloksmaskiner? det är ju motorvikt motsvarande 3 st husabergs motorer:brynad.
Jag vill minnas någon som körde SOS med en sådan här motor i en tz ram Vesala eller något sådant och att den motorn skulle lämna runt 90 kusar.

har hittat ett gäng kammar dubbla titan fjädrar till ventiler kolvar upp till 700cc keihin rs 33-35mm.
men saknar uppgifter på ev tändsystem o cdi måste ju tänka på att det har hänt massor på den sidan.

Letar oso efter ett bra och väl fungerande avgassystem med det som behövs powerbomb o smarrig ljuddämpare.

vad att göra med dessa toppar? går att få i något större ventiler men ev portning? Topplocksverkstan? is detta dachit?

mvhYamaha TT600 83  1.jpg
 

moddlaren

Guest
Jaha nu vet jag att raptor 700, n vev passar rakt i 600 samma slag o dimentioner som 600 bara kraftigare vevbult och ett betydligt mordernare tänk på utseendet. Sedan finns raptor 700 veven med strokning upp till+ 12mm

Kamkedja är exakt samma och för att få på 660-700 cylinder på 600 krävs bara minimal justering av cylfots hålen för pinbultarna.

samtliga har samma slag och vevstaks längden verkar också samma 600 har bara mindre borr än 660-700.

Yamaha 600 har 95i borr
yamaha 660 har 100 i borr
raptor700 har 102 i borr

Kolvar finns upp till 108mm i borr o med uppflyttad kolvbult för längre slag o vevstake.
max 880cc
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag trimmade en XT/tt600 får 2 år sedan åt en kompisare årg ca 87 tror jag det var på motorn. Motorn pulades in en gammal XT400 ram från 82 som jag ägde när jag var 18 år. Den har bara trumbromsar = livsfarligt men kul. Xt 400 konverteringen är endast gjord för att knäcka alla nyare maskiner med en härk utad dess like,,ful som ett stryk men besiktad = stenkul.

Jag gjorde följande trim på den motorn.

1.Portning men org ventiler ,,maxade dock ur ventilerna = flyttade ut tätytan och smalnade av den.
2.Webcams kamaxel mod näst värsta dem har om jag mins rätt. Jag kan kolla exakt om du vill. Hårdare fjäderar och tryckbrikor från Webcams också.
3. Förgasarbrygga från sporthoj 4 cylindrig kapades av till 2 fuggar mikuni 34mm med accpump.
4. Wiseco 11-1 kollv och borrad till ca 620cc
Tyvärr körs den forfarande med org krökar mot ett öppet viper slipon så mycket effekt fattas förtfarande pga för smala krökar. Ägaren är lat därav inga grövre krökar till mitt förtret.

Men den går ruskigt bra ändå den drar ifrån alla enstånkor såsom Husaberg 650/KTM 500-530 Xr650 Ktm 640/625/660. KTM 690 vet jag inte om den rår på men byter man krökar till hemmabyggda tror jag säkert den tar den också för det ger ca 5+ hk minst.

Registret väldigt fint ,den drar svinbra från 4000-8000v men man växlar redan vid 7500v så. Bottendraget är inte fy skam ,,den påminner om Husaberg 650 upp till 5000v.

Man bör inte varva en tt600 över 8000v för då brukar vevstaken gå av. Denna motor har orörd motor sedan ny typ 27år gammal och har gått ca 400mil sedan vässning. Den varvas sällan över 7500v men kan dras till 8500 om man vill.
Den körs med org tändsystem. Man kan lätt flytta pickuppen så man får hela t-kurvan aggresivare om man vill men det är inte ens gjort på denna.

Dessa trimdelar var prisvärdast vi kom fram till,,kostar inte många kronor faktiskt och minst 60 bakhjuls hk även med org krökar!!
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Posten slavade bort mitt wiseco bigbore foder med kolv 660cc ungefär så nu är ett JP foder med 105,5 mm borr 11,5:1 i komp blir ju lite högre pga den lilla förbränningskammaren så 735cc blir hon på:) OM INTE POSTEN SABBAR DETTA MED:gnissla

kibblewite har fått sälja raptor 700 ventiler med 6mm skaft istället för 7 original då är insug o avgas 3mm större än original.
styrningar blev kibblevite brons som är 0,001 mm mera spel i eftersom topparna på TT7XT gärna blir varma.

kibblewite fick även bistå med titan retainers o fjädrar som klarar 0,450" i lyft ca 11mm ungefär.

ett par mikuni tm 34 till att börja med.

yamaha xt660 tändsystem då detta är mycket mordernare och finns my trevligare eftermarknads cdi till.



som det ser ut nu under tiden så är bara ett Kn och totalt urportade taikei original föggar samt urslipad original krök det har definitivt gjort jätte gott drar betydligt längre innan andnöd sätter in.

fortsättning följer
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nu, hur gick det sen :)?
 

moddlaren

Guest
Jo cylindern är omfodrad o borrad och toppen har fått nya styrningar och ventilsäten 39-35 i ventiler kibblevhites rääser ventiler samt titan retainers o lite annan bröte.

så från 595cc till 735cc och så beställde jag en plus4 mm stroker vev så den råkar växa till 768cc strokerveven kostar mindre än att renovera original veven med en bättre vevstake o ombalansering.

sedan visade det sig att nya kolven har 23mm kolvbult och stroker veven 22 men detta är ju enklet att fixa iomed att staken har bustning så antingen brotcha upp den som är eller byta ut till en något grövre då vevpartiet klarar närmare 10,000 rpm o det tänker inte jag varva denna motorn så det går att ta lite av materialet i vevstakens toppända..

men alla små saker tar tyvärr lite tid då firmor är involverade dock måste jag ge Stigs MotorMekaniska i axvall en eloge för satan vad snabbt dom fixade min cylinder och bra blev det också:fakta.

toppen är hos topplocks verkstan för att få slutputsen o plastningen sedan skall insugen fräsas bort och ett Raptor 700 insug svetsas dit då jag har bestämt att använda mej av insprut och raptor har spjällhus upp till 55mm och jag behöver minst 50 mm för att utnyttja ventilstorleken.

insprutet kommer att styras av ett microsquirt då denna boxen kan nytja original tändningens tändpuls blir enklare så. sedan skall en ny 2 gånger 35mm header svetsas samman till den nya buller burken från arrow.

Jag har bett Erland på topplocksverkstan att räkna på headern och kamen då jag nog har lite stora avgas ventiler så kammen kan vara väldigt snäll på avgas sidan för att få vrid om nu inte 768cc skulle producera Nm så det räcker till:va


så mitt stora bekymmer är ven som svetsar på och slipar om kammar,, jag har frågar på Stigs MotorMekaniska men dom tackade nej att jag behöver slipa en kam är nog troligt då jag inte tror att det finns någon kam som är snäll på avgas o elak på insug men förhoppningsvis får Erland till alla parametrar.

denna toppen är DYR räknar runt 12-15 k innan allt är färdigt.

Så det går sakta framåt men tanken är att allting skall vara klart till våren så det går att köra detta är inte ett flera års projekt innan uppstart utan vintrarna kommer att ägnas till uppdateringar.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Veven är hemma med en uber kraftig stake som tål både turbo o höga rpm..
Skinkorna på veven har fått nya fina mettal inlägg av dyraste sorten av wolfram så nu behöver jag inte bry mej om sådana trivala saker som att ha kvar balans axeln.

Så det går sakta framåt men det är ju en stund mc åkning kvar.. Hon har nu rullat problem fritt ca 250mil trots sin ålder av 32 år o mycket bus åka under dessa milen..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag funderar på en eventuell svag punkt i detta bygge,,ramlagren "kan vara" klena.
Jag har ett svagt minne om att TT 600 har klenare ramlager än XT 600 och de var enda nackdelen med tt vs xt motorerna.
XT 600/660 hart inga problem med ramlager så kolla om tt har samma lager typ best nr.

På vanliga xt/tt cylindrar som togs upp till 680+ cc blev man tvungen att dra igenom 2 st gängstänger genom hela cylinder upp och igenom toppen för att inte foten på cylindrana skulle spricka. Jag vet dock inte om de behövs på raptorcyllen,, jag antar och hoppas de inte behövs.
 

moddlaren

Guest
Jaha då har man forskat vidare i yamahas djungel av saker..

Min koppling gillar inte mina små uppdateringar i motor effekten kanske inte så konstigt ändå med tanke på att den är original o 32 år gammal..

Så en djupdykning in i yamahas arkiv med original reservdelar och efter en stunds grävande så konstaterar jag att yamaha yz250 2t yz250/450f raptor 660/700 och yamaha fzr1000 har samma lammell mått men det skiljer i fjädrar.

Så nya förstärkta kopplingen blir en fzr1000 i motorn då detta går att meka in utan problem.. Det är föresten beställt oso.


Det är ju problem med dreven i vlådan så en ny primär vlådsaxel o drev av nyare vitmotorn utseende är oso beställda samt primär dreven på vevaxel o koppling för att få högre rpm i växellådan o då är flera kuggar inblandade i kraftpulserna o växellådan mår fiint.

Olje pump är ju raptor 700 högflödes o där med finns både flöde o tryck så det kommer att monteras en trycksmörjning som sprutar olja rakt ned i kuggarnas ingrepp i v-lådan. Olje nosslar blir nog KTM,s kamaxel nosslar billiga o lätta att få tag på.

Mvh
 

moddlaren

Guest
Kopplings paketen hemma och det passar perfekt. En lammell mer o bra my hårdare fjädrar..

Den nya primära växellåds axeln är beställ samt dom uppdaterade 4-5,n drev i v-lådan totala summan hamnar på fantastiska 2500~~ köper allting i usa undera halva priset för nytt ofta billigare än beggad i sverige.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag måste fråga har du tävlat med en tt600 ? Du måste ju ha kommit sist jämt? Får man ens ha en som på en cross bana? Har haft en själv och dom är fan as tunga. :näsblod
 

moddlaren

Guest
Jag måste fråga har du tävlat med en tt600 ? Du måste ju ha kommit sist jämt? Får man ens ha en som på en cross bana? Har haft en själv och dom är fan as tunga. :näsblod

vi körde något som kallades gustavhalmstad kupp och där var många missfoster bla husqwarnas första 4T cross 610 som var skvättsmord dessa rasade i parti o minut dock var husqwanan lika tung, samma med honda xr600 som en del körde på.

du måste tänka på att detta var 1983 allting har blivit ny bättre sedan dess vi åkte med trumbromsar så det gick nästan inte att få stopp i böjarna bara att vräka ned o ståpå.

svar är att alla gick ungefär lika o var lika tunga så efter 45min +2 varv så vart man rätt mör:D men en 600TT med rätt drevning o rätt förgasar inställning osv osv så var det faktiskt fullt möjligt att hänga på husqwarna cr 430/500 yamaha yz 465/490 honda cr 500 o kawasaki kx500 man startade på 3;ns växel i starten o sedan var man först genom första böjen,

dock var fjädring o bromsar något underdimetionerade men en öhlinare bak o jobba lite med fjädrar o olika olje viskocitet fram så blev det bättre..

sist nej inte alls men vann heller inte någongång då husqwarna hade typ fabriks förare med som sopade banan med det mesta,, men fi fan vad gott del lät med dessa som var nästan odämpade i avgas systemen det var bättre för både i cross o spedway.
 

moddlaren

Guest
jaha.

fick besked av Erland på topplocksverkstan att nu är toppen klar och på väg hemmåt,, med den kammen han har valt så skall max hp infinna sig vid moderata 6700 rpm o med tanke på att veven är balanserad till närmare 10K rpm så går det fint att dra vidare som jag har fattat.

Erland har även varit så snäll att han räknar på en header just till min motor med mitt borr o slag samt kam och den typen av körning jag kommer att syssla med.

jaga sportisar på kurviga vägar men nu kommer förhoppningsvis Hp/Nm räcka på dom lite längre rakorna som kommer då o då..

väll mött
 

moddlaren

Guest
Primär drev med högre utväxling till vevaxel 31 kugg till 34 kugg inköpt XT 660 är det som fått släppa till.

Samma med primära v-låds axel kommer från XT660 o dom nya dreven kommer från XT 600 tenere 1,ns växel med högre utväxling även nya drev till 5,ns växel inköpta då dessa alltid tar stryk på TT vlådor.

TT,n har ju inga ryck utgämnare o detta dödar v-låda o bakdrev ganska snabbt.
 

moddlaren

Guest
Jaha varför är svenska företag satta i en form med stelnad knäck:va

Man läser nästan varje vecka om företag som ojjar sig pga nät handel konkurerar ut dom, men är detta verkligen så konstigt? som Exempel Rakarör som tillverkar rostfria kustombyggda avgassystem.

Man mailar 3 gånger ingen respons försöker ringa när man har tid pga jobbet ingen som svarar och då undrar man hur är det möjligt att driva en firma och inte vara möjlig att nå?

nåväl det finns ju flera firmor som mer än gärna kustomtillverkar en headder efter hur jag vill ha den men dessa ligger utanför sverige som vanligt inte speciellt dyrt heller i mitt tycke och igentligen spelar det ju ingen roll utan bara man får det man vill ha innom en skälig tid.

beställde ju axel drev o lite annat fippel från usa 5 dagar senare ligger det i brevlådan.
köpte kopplingen från usa och detta tog också bara drygt en vecka.

men i sverige är det i princip omöjligt att köpa något via internett baserade firmor.. LELLES ktm sida är dock ett under av smidighet o snabbt som attan går det med:tummenupp

så bara lite små gnäll över svenska firmor som verkligen förtjänar att dö från marknaden:huvet

- - - Updated - - -
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Toppen hemma o kostade bara 5165:- för byte avsäten o infräsning av dessa. Sedan var min portning tydligen alldeles fantastiskt utmärkt då erland knappt har rört kanalerna.. Eller så e jag blååst:)

Nåväl jag filar dock vidare på kanalerna o plastar lite med jag portar ju 2t cyllar mer eller mindre hela tiden o har väll ett visst hum om hur flöden rör sig.. O jag e inte helt tillfreds av utseendet i kanalerna.


Sedan har ett baknav från xt600 fått sätta livet till o blivit kapat i 2 delar o blivit av med 22mm i bredd sedan ihopa stekt med tigen igen så det går in i original TT600 alu sving.

Anledningen till detta är ju att hålla nere vikten o att då klämma på xtns stål sving är definitivt fel väg att gå.

Tanken är ju att behålla utseendet men klara av att ta väck lite kg så ttn hamnar på 110-115kg betydligt lättare en en ktm 640/690 således..

Mvh
 

moddlaren

Guest
Tip tap tip tap tyst det är i huset:va

Nädå inte alls pendlar bara 100 mil varje vecka just nu tyvärr:gnissla

Nåväl jag ser ju att somliga läser så får väll uppdatera lite, det går framåt så sakta jag har lyckats lokalisera en 38mm framgaffel från en yamaha yz 1988 en rätvänd gaffel med fäste för bromsok till skivbroms fördelen är att yz gaffeln har samma hjulbult så TT,ns framhjul med hastighets mätare passar bolt on:tummenupp.

Framgaffel bytet är för att behålla det gamla utseendet på hojen men ändå blir frambromsen ljus år bättre än en 130mm trumma,, för i varje tvär krök som kommer hastigt på så känner jag att jag håller på att hamna i DÖDA :död poeters sällskap och där med lämna organisationen bruna randens sällskap för gott:(.

Vidare blev alla delar i baknavet färdiga i går så att jag har fått ryckutgämnare från XT tennere i TT,ns aluminium sving fick svarva isär navet på mitten och minska bredden med 20mm, sedan har jag fått flytta lagerlägen och pboxar för att få kedjan i linje med motorn,, nu skall bara en bekant komma och steka samma delarna så jag kan ekra upp hjulet igen.

Har mailat min kam tillverkare och undrat var FN har min nya kan tagit vägen:confused::confused:,, Fick svaret att min kam var inte lagervara utan den custom tillverkas så den skulle skickas nästa vecka:yoparty kammen är en kopia på yamaha factory tenere, dom tenere 600 som gick paris dakar på 80-90 talet dom 600 klarade ju ca 200 km i timmen i öken sand och höll bra så detta kändes som ett bra val med mina 786cc. och borde då klara hänga på KTM 690isar:krama på vägen utan några större bekymmer.

Växel lådan är uppdaterad med ett gäng nya drev som ändrar utväxlingen från cross till landsväg vilket gör att hojen hamnar på fina 2800-3000 rpm i 90 km beroende på bakdrevet. motorn klarar ca 10,000 rpm om det skulle behövas då veven är balenserad och allt annat är smitt nu mera dock lämnar kammen max vrid vid låga 6800 rpm men detta går att justera med primär längden på headder rören innan colektorn och luddämparen.


Har kollar på tändsystem och har konstaterat att XT/tenere/grizzly har 12 volt och ca 300-350 watts generator. yamaha TT600R 1999-2003 har annorlunda system på 200 watt 12 volt.

TT600 har ju som bekant 6 volt men ett jäkla bra ljus för det men eftersom jag skall ha insprut så är ju 12 volt att föredra även om det finns 6 volts insprutning.

XT/tenere/grizzyl har ett jävulskt tungt svänghjul troligen för att få en trevlig motor på vägen.
TT6001983-1999 har ett mycket lättare ""800 gram lättare"" svänghjul dock passar statorn från Xt/tenere från 1984-1999 i TT svänghjul bara man byter till TT,ns pickup.

Belgrada byggde yamaha TT600R 1999-2003 åt yamaha dessa har ett ca 1,2 kg lättare svänghjul mot xt/tenere desutom mycket mindre svänghjul, här åker man dock på att byta generator kåpan, stator, svänghjul och CDI då TT600R har 52 graders förtändning och alla andra xt/tt/tenere/srx 600 har 42 grader.. pickupens position är annorlunda i generator kåpan dessutom fördelen är med TT600R så får man 4 hp och 5 NM på köpet vid ett tändning byte och en bra mycket rappare motor.

Alla dom olika systemen finns hemma för att kunna byta och bromsa och se vad skillnad det är i Hp/Nm mellan systemen.

sedan har jag även ett nytt tändsystem från yamaha raptor 660 som gör att jag kan byta till en probramerbar cdi och det går inte på Xt/TT/tenere/srx tändsystem dock passar xt/grizzly/raptor660 svänghjul rakt på Xt/TT/tenere samma med statorn bara man använder Xt/TTe generator kåpa då bult cirkel skiljer sig åt, vill man ha kick så tar man generator kåpan från XT600S eller Z så slipper man start motorn på ca 1,2 kg.

Som sista fundering är om man skall göra en total makeower singel sving?? honda RVF 400 """"" inte RFV 400"""" går rakt in i ramen och passar över motorn med samma dimention på svingbult,, men RVF har stående dämpare medan TT har lutande dock skulle det göra underverk med att flytta dämparens position då skulle helt plötsligt förgasare och luftburk få betydligt mera utrymme, dock försvinner möjligheten att göra löstagbar bakända på ramen då styrkan i ramen blir för svag.

många möjligheter och mycket jobb.

ower and out :tummenupp
 
Last edited:

moddlaren

Guest
En ny helg.

hemkommen från jobbet trött skit grinig till bilar som inte startar i första kylan på året osv osv, När allt det tvungna är över så infinner sig lugnet och stillheten på pallen i garaget när jag sätter mej och tittar på gammel hojen.

Börjar riva av gaffelbena och tänker VAD ENKELT detta kommer att bli. NÄÄÄ.

River isär gaffelbenen och kollar över glidlagrena och byter Pboxar byter även ut dom ventilhusen som suttit sedan 1988 till racetech gold valve emulator dessa gör att gammla rätvända gafflar får i princip samma funktion som en USD gaffel, i med ny olja och hårdare fjädrar sedan monteras gaffelbenen:banana.

Nu började cirkusen:va

det visade sig att det gamla bromsoket från 1988 var läkage i så jag tog fram ett nyare nissin från en yz450f och skulle ha dit, CC avståndet skiljde groteskt mycket så det var bara att göra en ny bromsoks adapter till att börja med.
Sedan skulle framhjulet på plats med nya fina bromsskivan men då uppdagades att just det framhjulet inte hade hastighetsmätar fäste:gnissla, så då fick jag ta av ett framhjul på en av crossarna som HAR hastighetsmätar fästen på navet.

Där kom nästa frustration, TT har 17mm hjulbult yz har 19mm tur i oturen så var Pboxar och lager i samma ytter diameter så med lite lager urpressande och skiftandes så satt bägge framhjulen på plats efter ett par timmar.

Sedan skulle oket på plats med nya adaptern:tummenupp JAHA det fanns mer som skulle jävlas:huvet Pads pinnarna i Nissin oket satt något så grönjävligt fast att jag aldrig varit med om maken, fick svetsa insex skallen full och bygga upp en tapp med svets så jag kom ut förbi kolv huset och kunde svetsa fast en M8 12,8 fick ta mutter dragaren för att få pinnarna att släppa:brinnerup.

nåväl utan padds o pinnar så sitter oket på sin plats och nya pinnar pads o renoveringssats samt ny komplett huvudcylinder är beställda.


Började ekra upp bakhjulet och här kom murfy igen:arsele ekrarna är ju visserligen 32 år gamla men VAD FAN:va dom är ju tillverkade i japan av samurai stål:Bugar och ändå går gängorna så Lelles fick sälja nya ekrar som dessutom var mycket BILLIGARE än på nätet o E-bay.

mvh
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top