E85, AFR, Mappning...

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag håller på att pillar med mappningen på bilen (host:rolleyes:) för att kunna köra den och få bort problem innan man ställer den i bromsbänk, sen frågar jag för att jag är vill lära mig av ren nyfikenhet.

Nytt för i år är ny turbo, nya spridare och att jag kör på E85.

Vad kan vara lämpligt AFR att köra på under fullast utan att ligga nära katastrof.

Lämpligt AFR under låglast, typ 110km/h på motorväg.

Vad kan man räkna med för avgastemp under fullast? (har en AEM EGT-mätare i kollektorn)

Bilen är i princip omöjlig att starta kall utan startgas, är det bara minsta värme i den startar den. Kan man göra något åt detta i mappen?

Okej det är en bil det handlar om nu men det hade lika gärna kunnat vara en hojmotor. :hojraket
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag är absolut ingen expert på motorstyr och mappning, men i vart fall byggt och mappat själv.
Men precis som med olja får du säkert lika många svar som personer som svarar.

Börja med att få ”sugmotordelen” att lira ordentligt. Min erfarenhet av E85 är att det är ett (väldigt) annorlunda bränsle jämfört med vanlig bensin.

Den första frågan jag ställer mig är vad du har för motorstyrsystem? Det jag pillat med är VEMS och det är ”öppet” så man kan pilla med både sådant man borde pilla med och sådant man inte borde pilla med.

Det går år mycket bränsle initiellt för att få det att starta med E85, man kan nästan höfta till med att det bara är de 15% bensin som används innan motorn tuffat igång vid kallstart. Skulle rekommendera att öka primepulse tills den startar. Vid varm motor är etanolen med i bilden så då får man backa av rejält. Sedan får man köra ett par svep upp ner och kolla lambda under warmup. Tänk på att när motorn kör på startmotorn är det i princip fullgas eftersom vaccumet är nästan noll. Dvs om du ska iterera fram en mappunkt vet du vart du ska leta. Men annars är tipset att köra 3-5sek på starten vänta 5-10sek och börja om så bränslet får evaporera en liten stund. Sedan göra likadant igen tills det startar.
På samma vis skiljer accelerationsanrikningen en hel del mellan E85 och bensin. Skulle rent av påstå att det krävs fler styrparametrar med E85 för att få det att gå bra än vad som behövs med bensin.

Visst är det frestande att ligga en smula magert på dellast men bättre safe than sorry. Dessutom så ligger Co 2500rpm mitt i smeten hos SBP där katalystisk avgasrening ska fungera. Väldigt olika hur magert motorerna klarar att gå, så du kan kanske labba med det i någon punkt i mappen och se om maskinen fortforande går okej. Men börja inte med att pilla med detta, fixa körbarhet först. Problemet är att ligger man nästan på (för) magert och inte har 100% koll på accelerationsanrikningen får man missfire vid pådrag eftersom man inte har någon marginal.

Lambda med WOT, på en sugmotor brukar 0.86-0.90 ge mest effekt och det gäller i stora drag även för en överladdad motor. Men man har en helt annan aspekt att tänka på och det är den kylning som bränslet ska ge. I detta avseende är E85 bättre än bensin så jag skulle påstå att du kan köra med något högre Lambda med E85 än med bensin – men du vill fortfarande köra fetare än med en sugmotor. Tyvärr är det ganska motorberoende, och dessutom påverkas det av hur man tänkt sig använda fordonet. Släpa en tung husvagn i bergspassen eller vara snabbast från rödlystet och hålla stumt i 201meter – bygger lite olika mängder med värme. Laddar du inte överjävligt och håller ett öga på EGT och har E85 i tanken .... öhh 0.80?

EGT, vet inte vad turbofolket säger men vid 900grader ska man dra öronen åt sig på allvar. Sedan är då frågan vad man vill göra när man kommer dit. Justera tändningen, minska laddtryck eller minska lambda – och det är väl här de riktiga proffsen kan sträcka upp sitt finger och se vart vinden blåser – där jag som lekman är helt körd.

Bromsbänken ger ofta bra svar på höglast, men se till att det finns körbarhet i andra ändan innan du ägnar tid åt bänkkörning.

Vill också slå ett slag för att ha lite koll på det som heter batterikompensation, speciellt om man kör semi-synkront (en bränsleduch per vevaxelvarv). Spridarna har olika öppningstid beroende på batterispänning och med stora spridare blir nästan fördröjningen mer dominant än själva pulsen - på låglast. Kan bli helknas när man lyckas dippa motorvarvet vid start under den punkten generaton laddar och blandningen ändrar sig sådär 15% samtidigt. Har man sådan tur att man kan koppla loss bara generator remmen så kan man kolla med brute-force. Stämmer lambda mellan rem på och rem av på tomgång är det förmodligen rätt.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Bra inlägg! Jag kan dra förutsättningarna.

Nissan Skyline R32 GTR, singelturbokonverterad med Precision 6266, siktar på 6-700hk.

1300cc spridare, dubbla Bosch 044 pumpar och Apexi Power FC sprut, är nån intresserad finns mjukvaran här http://www.fc-datalogit.co.nz/FC Edit DEMO.zip

Jag är dålig på att räkna om från lambda till AFR, vad motsvarar 0,80?

Vet inte om det finns nån kallstartsfunktion det ska jag titta på. Bilen mappades på bensin förra året så det är den mappen jag modifierat. Tändningen har jag inte rört endast spridarstorlek och bränslemappen. Bilen går fint nu, bara det att den är svårtstartad och jag tycker avgastempen är hög, dessutom vill jag få bekräftat att det jag håller på med är ganska rätt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
AFR med E85 vid hög last ska vara samma som för bensin. Det uppnår du genom att tillföra bränsle så att du hamnar på t.ex. 11,5 till 1.

Samma med AFR vid lätt last att 14,7 är helt OK på samma sätt som för bensin.

AFR är 11,8 till 1 vid lambda 0,8 http://www.tatech.fi/cms/uploads/Lambda_vs_AFR.pdf

Det är vanskligt att säga rent generellt vilken avgastemp du kan ha på full last. Saker som påverkar är vart mätarsonden sitter exakt, utformning på turbo och material i kolv, typ av insprutning m.m. Gå på värden som rekommenderas av kunniga trimmare på motortypen. Tumregeln är att inte gå över 900 grader C. Men vissa motorer med Direct Injection kan köras upp till 1050 deg C.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
AFR med E85 vid hög last ska vara samma som för bensin. Det uppnår du genom att tillföra bränsle så att du hamnar på t.ex. 11,5 till 1.

Samma med AFR vid lätt last att 14,7 är helt OK på samma sätt som för bensin.

AFR är 11,8 till 1 vid lambda 0,8 http://www.tatech.fi/cms/uploads/Lambda_vs_AFR.pdf

Det är vanskligt att säga rent generellt vilken avgastemp du kan ha på full last. Saker som påverkar är vart mätarsonden sitter exakt, utformning på turbo och material i kolv, typ av insprutning m.m. Gå på värden som rekommenderas av kunniga trimmare på motortypen. Tumregeln är att inte gå över 900 grader C. Men vissa motorer med Direct Injection kan köras upp till 1050 deg C.

Det är som sagt en Precision PT6266 BB och det sitter CP kolvar i. I nuläget är jag inte intresserad av att krama ur varenda kuse i bilen utan mer få den riktigt körbar så man kan lägga lite mil och fixa eventuella problem innan man bänkar, men ju mer man börjar trixa desto mer vill man lära sig.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Stökiometriskt A/F eller lambda handlar om att utnyttja allt syre i luften vid förbränningen. Lambda 1 får du när den kemiska formeln för förbränningen precis utnyttjar allt syre. För bensin når man lambda 1 vid A/F på 14,7 precis som skrivits men för etanol får man lambda 1 vid A/F 9 och E85 blir då en mix av dessa med A/F 10 vid lambda 1. Det gör att du behöver öka bränslemängden med cirka 45% när du går från bensin till E85. Lite mindre om bensintuningen varit gjord med bensin som innehåller 5-10% etanol. (Hade energiinnehållet i E85 varit samma som i bensin hade man inte förbrukat mer bränsle per km men det är något lägre så förbrukning ökar med cirka 30% vid samma körning).
Lambdasonder mäter bara den resterande syrehalten i avgaserna så man kan alltså sikta på lambda 1 med en lambdamätare både med bensin och E85 men det går åt olika bränslemängder. Fetare blandning än lambda1 används för högsta effekt eftersom förbränningen är så dålig att allt bränsle inte förbränns vid lambda1 i de körfallen utan det behövs mer bränsle för att utnyttja allt syre. Så länge vi håller oss till lambdavärdet så kan man alltså sikta på samma lambda för prestandauppfetningar med bensin och E85 men det är alltså olika A/F.
Avgastemperaturen minskar med E85 eftersom det dels brinner aningen snabbare och tändläget kan läggas tidigare så att avgaserna hinner kallna tills avgasventilen öppnar samt att den stora bränslemängden förbrukar värme vid förångningen i cylindern bland annat. Använder du för lite bränsle så brinner det långsammare och blir då varmare i avgaserna plus minskad värmeavgivning till förångningen. Vilken temperatur du ska sikta mot beror främst på vad materialet i topp, grenrör, turbo tål.
Kallstarterna är svåra för att etanolmolekylerna förångas inte förrän vid 78grC medan vissa bensinmolekyler förångas redan vid betydligt kallare temperaturer. Bränsle i gasform istället för i vätskeform gör att syremolekylerna kommer åt varje bränslemolekyl bättre. Man kan nästan anta att de första förbränningarna vid starten enbart görs med de 15% bensin som finns. Etanolen kommer igång när temperaturen i förbränningsrummet ökar. Tyvärr räcker det bara att ösa på med mer bränsle till en viss gräns för till slut kommer den ökande bränslemängden att kyla ner förångningen så att den brännbara blandningen faktiskt minskar med ökande bränslemängd. Då får man hitta på andra sätt att öka förångningen av bränslet.
:confused:
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Min lambdamätare visar AFR så jag ska väl ligga på ca 14 vid låglast? Tyvärr fick jag en brand i bilen så min EGT mätare verkar ha fått lite nippran :brinnerup Ska kolla om kablarna smält ihop.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top