Konstigt slitage bakdäck, vad är orsaken?

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Se bild, har samma typ av slitage på vänster sida men i mindre omfattning. Däcken är nya för säsongen, sportsmart 2, kalltryck mellan 2,3-2,5.

Varför ser det ut sådär?

image.jpg
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
kan inte svära på att de är just det jag tror men hade liknande problem jag med.. nu kör jag bana o när jag hade liknande problem så fransa sig bakdäcket lite.. men liknade lite de där.. mitt problem va fel inställd bak dämpare.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Skumt...

Jag kör med Sportsmart 2 på min banhoj (R1 -05), jag har kört 2,5/2,5 kalltryck och mina däck ser inte alls ut som ditt. Mitt bakdäck är mjukt ruggat med fina gummikulor längs däckskanten.

Ingen hjälp, men du har ett intressant slitage. Snart kommer experterna! :)
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Ok, jag kör ju mest slingerbulten. Bana sliter väl däck i en helt annan omfattning.

Men kanske bakdämparen är snett inställd ändå..?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ser ut som att du har laddat ordentligt nånstans och sen tourat hem?
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Har kört två knixkurser annars uteslutande landsväg (bulten) och lite transportsträckor såklart. Inge storbana.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Ok, jag kör ju mest slingerbulten. Bana sliter väl däck i en helt annan omfattning.

Men kanske bakdämparen är snett inställd ändå..?

inte en aning kompis men som jag sa de likna lite mitt slitage jag hade när jag hade fel inställd bakdämpare. testa ställa om dämparna till fabriks inställning står i manualen till hojen hur de går till.. de gjorde jag till en början då den va väldigt hårt ställd o returen va ställd på max.. de hjälpte.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
den länken första bilden uppifrån så såg mitt däck ut sen när jag körde hem(landsväg) så såg mitt däck ut som dit när de mesta hade åkt av.och de va pga dåligt inställda dämpare. nästa gång jag va på bana så hade jag samma problem men då ställde vi om stötdämparna o vips så va problemet borta o slitningen blev normal o fin.. jag hade provat o ställa om dämparna eller i alafall kolla upp hur dom ska sitta som fabriksinställning. de kan ju va så att du kört rätt hårt o fått slitaget sen slipat ner de under långsammare färd?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Udda slitage för landsväg... Ser ut som Cold Tear (se länk). Som tidigare skrivare angav - tokgasat med kalla däck? Trycket verkar ju inte vara för högt. Kanske hittar du något nyttigt i denna länk.
http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide
Bra länk! Men TS förefaller inte ha särskilt djupt slitage, kallrivning brukar man kunna trycka in nageln i. Då skulle jag snarare gissa på varmgång, där botemedlet är lite högre lufttryck. Men det är inte lätt att avgöra på bilden, däck som gårr varma brukar ha en ytstrultur där det syns att ytan smält.

När hojen är ganska upprest syns på mönstret en upphöjd kant på framkanten, nedslipad i bakkanten - kanske är returen lite för dämpad och därmed för långsam? Längre ned mot fälgkanten ser det dock bättre ut, då kan det vara svårt att korrigera utan att shimsa om. Kanske kan TS prova att minska returen ett par klick/ett halvt varv och prova igen? Originaldämparna har tyvärr en tendens att inte reagera förrän nära ändlägena varför det kan krävas en del testande innan skillnaden kan noteras.

Utan att veta mer om körstilen är det svårt att vara mer exakt. Några förslag blir alltså:

1 - vrid på gasen mjukt genom hela utgången - brutal gaskontroll dödar det mesta. Ditt slitage så högt upp på skuldran är ovanligt, oftast ayns problemet längre ut mot kanten på däcket.
2 - minska returdämpningen - prova.
3 - höj däckstrycket ett par hekto - prova. Blir problemet inte bättre när Du är på 2.7 kg - minska då däckstrycket successivt ner till 2.1 kg. Prova mellan justeringarna.

Hoppas något av ovanstående råd kan hjälpa Dig - Lycka till :)
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Tack för uttömmande svar Roffe :tummenupp

Dämparen skulle alltså kunna vara en möjlighet att justera. Hmm.. Får kolla upp om jag kan få hjälp med detta någonstans. Har så dålig koll.

Har dock lite svårt att tro att däcken kan gå för varma på gatkörning. Sportsmart ska ju kunna passa på storbana med däcktryck närmare eller strax under 2bar. Jag kommer ihåg att på knixen blev däcken väldigt heta, men då låg slitaget närmare fälgkanten med lite fint korning och uppruggad yta. Manualen säger däcktryck 2,4 fram och bak och någon sa att man kan sänka något hekto när man kör på sin favoritväg för att få mer gummi mot backen. Är detta fel?

Gällande gaskontrollen skulle jag kunna tro att, i och med att slitaget ligger där hojen är nästan upprest, att jag upplever att "kurvan i princip är klar" och jag kan lika gärna smälla på med gasen. Dessutom upplever jag att gasspelet är väldigt långt, riktigt obekvämt att dra fullgas. Med andra ord, jag slarvar säkert med att dra oförsiktigt.

Kan det spela någon roll om man kör på en ojämnväg där det hoppar och studsar lite i kurvorna?






Bra länk! Men TS förefaller inte ha särskilt djupt slitage, kallrivning brukar man kunna trycka in nageln i. Då skulle jag snarare gissa på varmgång, där botemedlet är lite högre lufttryck. Men det är inte lätt att avgöra på bilden, däck som gårr varma brukar ha en ytstrultur där det syns att ytan smält.

När hojen är ganska upprest syns på mönstret en upphöjd kant på framkanten, nedslipad i bakkanten - kanske är returen lite för dämpad och därmed för långsam? Längre ned mot fälgkanten ser det dock bättre ut, då kan det vara svårt att korrigera utan att shimsa om. Kanske kan TS prova att minska returen ett par klick/ett halvt varv och prova igen? Originaldämparna har tyvärr en tendens att inte reagera förrän nära ändlägena varför det kan krävas en del testande innan skillnaden kan noteras.

Utan att veta mer om körstilen är det svårt att vara mer exakt. Några förslag blir alltså:

1 - vrid på gasen mjukt genom hela utgången - brutal gaskontroll dödar det mesta. Ditt slitage så högt upp på skuldran är ovanligt, oftast ayns problemet längre ut mot kanten på däcket.
2 - minska returdämpningen - prova.
3 - höj däckstrycket ett par hekto - prova. Blir problemet inte bättre när Du är på 2.7 kg - minska då däckstrycket successivt ner till 2.1 kg. Prova mellan justeringarna.

Hoppas något av ovanstående råd kan hjälpa Dig - Lycka till :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top