SH ska upp i molnet!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag har iaf fixat biffen med bilder för bloggarna! jag lyckades göra en migreringsprocess som lagrar om allt i S3 bucket och lägger alla existerande bilder som en extern länk mot S3 bucket istället för som attachments. Blir super!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Innebär det här att allt vad serverproblem är borta alltså?:confused:

Eller varför gör man så?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Innebär det här att allt vad serverproblem är borta alltså?:confused:

Eller varför gör man så?

Den vanligaste anledningen brukar vara att företaget som hänger hela sin livsnerv på att systemen funkar inte anser att IT är deras kärnverksamhet för att sedan lägga ut den på en leverantör de aldrig träffat och låta all personal som sköter om all mjukvara få fortsätta göra det fast utan ordentlig kontroll på maskinerna det körs i.

Ungefär.

Ursprungsmålet är att det ska bli billigare. Blir det inte det brukar man ändra målet till att man ska få kontroll på kostnaderna. Lyckas inte det heller brukar det vara att man ska få skalbarhet fast där kan en del upptäcka att deras applikation inte skalar så bra.

Ungefär.

Fast just EC2 och detta kan vara en Bra Grej(tm) att lägga upp.
Lämna gärna erfarenheter om satsningen här om du får, Swedie. Jag är extremt nyfiken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Innebär det här att allt vad serverproblem är borta alltså?:confused:

Eller varför gör man så?

Serverproblem kan man få ändå, det är väl snarare att man slipper drifta hårdvara, och man får enkel skalbarhet på serversidan som är de främsta anledningarna att målnifiera saker.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Den vanligaste anledningen brukar vara att företaget som hänger hela sin livsnerv på att systemen funkar inte anser att IT är deras kärnverksamhet för att sedan lägga ut den på en leverantör de aldrig träffat och låta all personal som sköter om all mjukvara få fortsätta göra det fast utan ordentlig kontroll på maskinerna det körs i.

Ungefär.

Ursprungsmålet är att det ska bli billigare. Blir det inte det brukar man ändra målet till att man ska få kontroll på kostnaderna. Lyckas inte det heller brukar det vara att man ska få skalbarhet fast där kan en del upptäcka att deras applikation inte skalar så bra.

Ungefär.

Fast just EC2 och detta kan vara en Bra Grej(tm) att lägga upp.
Lämna gärna erfarenheter om satsningen här om du får, Swedie. Jag är extremt nyfiken.

:glömdet
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Serverproblem kan man få ändå, det är väl snarare att man slipper drifta hårdvara, och man får enkel skalbarhet på serversidan som är de främsta anledningarna att målnifiera saker.

Skalbarhet, ja just,det var det som det handlade om.
Är det inte enklare och bara hålla inne ctrl och scrolla med musen då? :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Guu, trodde ni glömde min tabbe när jag deletade prod-databasen (fel fönster på skärmen) och utan backuper :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Den vanligaste anledningen brukar vara att företaget som hänger hela sin livsnerv på att systemen funkar inte anser att IT är deras kärnverksamhet för att sedan lägga ut den på en leverantör de aldrig träffat och låta all personal som sköter om all mjukvara få fortsätta göra det fast utan ordentlig kontroll på maskinerna det körs i.

Ungefär.

Ursprungsmålet är att det ska bli billigare. Blir det inte det brukar man ändra målet till att man ska få kontroll på kostnaderna. Lyckas inte det heller brukar det vara att man ska få skalbarhet fast där kan en del upptäcka att deras applikation inte skalar så bra.

Ungefär.

Fast just EC2 och detta kan vara en Bra Grej(tm) att lägga upp.
Lämna gärna erfarenheter om satsningen här om du får, Swedie. Jag är extremt nyfiken.

Driften av SH har varit rätt dyr vet jag (många tusen i månaden). Så avtalet med nuvarande leverantör har sagts upp till fördel att köra allt via moooolnet.

Den erfarenhet jag haft hittills av AWS är att det faktiskt är riktigt rappt, och koden jag byggt (byggt på Laravel, om någon nörd undrar!) är gjord så sajten är skalbar uppåt, men även nedåt i behov. Tanken är att under natten minska resursbehovet, och sedan öka under de timmar sajten har som mest besök (början på veckan och dagtid).

Vad slutliga kostnaderna blir syns väl om några månader.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Driften av SH har varit rätt dyr vet jag (många tusen i månaden). Så avtalet med nuvarande leverantör har sagts upp till fördel att köra allt via moooolnet.

Den erfarenhet jag haft hittills av AWS är att det faktiskt är riktigt rappt, och koden jag byggt (byggt på Laravel, om någon nörd undrar!) är gjord så sajten är skalbar uppåt, men även nedåt i behov. Tanken är att under natten minska resursbehovet, och sedan öka under de timmar sajten har som mest besök (början på veckan och dagtid).

Vad slutliga kostnaderna blir syns väl om några månader.

Jag tror det här blir bra, vet man vad man har och vad får kan man göra kloka val.
Mitt raljerande syftar på verksamheter som hängt med ett tag där The Elders inte fattar hur beroende de blivit av sina system och inte längre kan skilja en kostnad från en investering.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ni kanske märkt att inget hänt... Lite förseningar :) Preliminärt så bytas det på torsdag.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top