Byta ut jävulsförgasarna- gsx400r

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
tja, så illa är det väl inte så att man ska ta till ovan sagda kraftuttryck- men, fuggarna är 2 st 2 ports av det spännande märket aisin(?) och 102% av alla som har dessa små cyklar med dessa fuggar har problem (med fuggarna asså!)
min tanke är att hitta "vanliga" fuggar, typ mikuni av nått slag och försöka knåpa ihop insugningsrör som får det hela att funka lite enklare än dessa cv historier.
4 st 28mm eller så borde väl kunna funka, blir lite pill med splitter eller länkage- men sånt går att lösa.
finns där några fördelar med just cv förgasare kontra "vanliga"- finns där då ev nackdelar med "vanliga"?
har mikuni VM på alla andra cyklar i olika storlekar, och dom funkar ju....så varför inte på denna 400??

nån insatt på fuggar som kan tala om för mej att jag ska sätta igång eller som talar om att jag ska renovera original fuggarna och sedan ställa in dom minutiöst?

//jj
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Bytte ut CV-förgasarna på min gamla Kawa mot Mikuni VM. Har bara provstartat än så länge, men det verkar som om det ska funka bra.
Räknar med att få justera bestyckningen lite när jag väl kan provköra ordentligt, men det är ju bagateller jämfört med problemen vissa har med vakuumförgasare.

Innan bytet pratade jag lite med Christer på http://www.braigasen.com/, och han tyckte att det var en bra idé att byta till mekaniska förgasare.

Har köpt lite munstycken från Bra i Gasen, men förgasarna köpte jag från Amerrikatt. http://www.nichecycle.com/ncs/index.php/categories/fuel-air/carburetors.html#carburetor_size=49
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Vad med förgasarna är det som krånglar?

den går dåligt på tomgång, den svarar dåligt på gas och den varvar inte som den ska. trottlarna lever rullan på ena fuggen.
läst mej till att dessa aisin(?) fuggar ska vara några rejäla as till att få gå bra när dom väl har börjat jäklas, delar är inte lätt att hitta (packningssatser).
så, för undvikande av en följetong och blodiga knogar/ panna så snurrar tanken på att göra det KISS (keep it simple stupid)

//jj
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ok. Har ingen erfarenhet av just dessa. Antar att du redan försökt justera. Om det är som du säger med delar samt att andra har problem med dem så är det nog vettigt att byta. Annars har de hojar jag har haft med cv förgasare varit problemfria och lättjusterade.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
CV förgasare brukar ju fungera bra på hojar som är försedda med det original. Du har inget annat knas som läckage eller otäta ventiler? Kör du med original luftburk eller något annat? CV förgasare brukar inte fungera bra med små konfilter.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top