Lysfotogen på annat än kedja?

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
lysfotogen_zpsfd82e56c.jpg~original


Bågen ser tyvärr inte ut så här längre (ovan). Jag har inte tvättat den ordentligt på bra, bra jäkla för länge och det mesta är väldigt smutsigt där bak.
Faktiskt så man skäms när man parkerar den bredvid kollegans Honda som är pedantiskt ren hela tiden :gnissla.

Jag kommer ihåg att jag använt lysfotogen på kedjan en gång förut och den blev som ny,
smutsen bara rann av!

Går det att ta lysfotogen på andra delar också? Där pilarna pekar till exempel?
Eller förstörs / bleks det då?


grazie mille
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag brukar använda lysfotogen på lite allehanda ytor utan att det gett någon bestående matthet eller liknande. Kört på lackerade ytor, aluminium, plast mm. Tar lite på en trasa och torkar bara.

Det man får tänka på är att det kan se kanonbra ut just när man strykt av ytan, men när det torkat kan det faktiskt kan ge en matt ton efteråt. Det blir ju trots allt en fet hinna kvar av fotogenet som utöver själva fotogenet kan vara blandat med smutsen man gnuggat lös.

Därför eftertorkar jag alltid med en vattenfuktad trasa så brukar det inte vara några problem. Jag ser lysfotogenet som ett alternativ till avfettning så lämpligt kan ju vara att gå över hojen med en trasa lysfotogen på smutsiga ställen innan vanlig tvätt.
 
Last edited:

Ninjago

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
kävlinge
Hoj
kawasaki zx6r
Jag gjorde en grundlig rengöring på min hoj för ett par veckor sedan då jag tvättade kedjan, och medan jag väntade att lys fotogenet skulle gona sig lite i kedjan, så prövade jag på ett par andra ställe försiktigt med fotogenet med en lång pensel på ställe man i vanliga fall inte kommer åt, och så rent det blev, och någon blekning av de svart målade motor partierna jag tvättade har jag inte sett

Så enligt mig så är det bara pensla på..........
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Lysfotogen (eller lampolja som den ofta kallas) löser upp fett och olja väldigt effektivt. Lika löser lika-principen.
Det blir ju en fet hinna kvar efter men den kan du ju få bort med vanligt avfettning efteråt innan du tvättar hojen rejält.
Spraya på det jag inte om du behöver, det brukar räcka med trasa som tidigare talare skriver. Prova och se. Tror knappast du skadar något med fotogenet men jag skulle inte villja dränka in hela min hoj i det iaf, bättre att lösa svår skit med det och tvätta resten noggrant.

På ljuddämparen som din ena pil visar kan skiten bränna fast rätt bra och då måste man ibland polera bort det med Autosol eller liknande.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Lysforogen och lampolja är två olika saker som påverkar ytor på olika sätt.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Lysforogen och lampolja är två olika saker som påverkar ytor på olika sätt.

Eggsact ,,, "lysfotogen"/lampolja som handelsnamn är inte alls lysfotogen utan igentligen parafinolja ,,,

parafin ärr inge bra på lösa andra oljor Lr skit

Det riktiga Lysfotogenet heter på "oljehandlarspråk" D80
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Åfan, det visste jag faktiskt inte. Låter mig rättas då =)
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jag använder bara lampolja på hojen, just p g a parafinet. Det torkar inte ut eller tränger in vilket gör det exemplariskt till fälgar och kedja där du inte vill ha t ex fotogen som kryper in och löser upp smörjningen i lager och rullar.
Lampoljan löser däremot upp den oönskade kedjesmörjan alldeles ypperligt. Men tvätta och skölj efteråt!
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Själv kör jag WD40 för att lösa gammal smuts som innehåller olja/asfalt, någon som har erfarenhet om det är bättre/sämre än det som diskuterats tidigare?
 

Alex.M

yamaha, kung motorcykel
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
olika
jag brukar använda maxima clean up. dyrt men sjukt bra. spraya på, låt verka i 15 min. sen fram med högtrycken å blås rent
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag använder bara lampolja på hojen, just p g a parafinet. Det torkar inte ut eller tränger in vilket gör det exemplariskt till fälgar och kedja där du inte vill ha t ex fotogen som kryper in och löser upp smörjningen i lager och rullar.
Lampoljan löser däremot upp den oönskade kedjesmörjan alldeles ypperligt. Men tvätta och skölj efteråt!

Exakt vad jag tycker och också alltid använder. Dock går det ju inte ihop med SSDD:s påstående om att parafin inte löser olja.
Jag har alltid tyckt att lampoljan är underbar till att rengöra kedja och fälg med. Dock brukar jag alltid avfetta och tvätta efteråt. Inte kedjan dock, den "avfettar" jag inte mer än med med lampolja.

-

Angående WD40 så påstår många att det har för goda inträngande egenskaper och kan krypa in och lösa fettet i länkarna på en O-ringskedja. Jag tvättade uteslutande en kedja med WD40 för flera år sedan och den kedjan skar fortare än jag är van vid. Om det var WD:s fel eller en dålig kedja (DID) låter jag vara osagt för det har jag ingen aning om.
Lampolja gör jobbet minst lika bra dock till en bråkdel av priset så jag har aldrig funderat så mycket på det efteråt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top