Harley Davidson släpper sin EL-motorcykel om några timmar.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Undrar hur länge man kan tjöra utan att trassla in sladden...:confused:



I STHLM så kan man lansera den som den första Amfibie motorcykeln....

Man tjör ju på Strömmen...

:D
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vansinnigt festligt att ett märke vars kunder är såpass fixerade vid Luft & Buller ska vara pionjärer bland de etablerade gattillverkarna att göra en elversion eller?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vansinnigt festligt att ett märke vars kunder är såpass fixerade vid Luft & Buller ska vara pionjärer bland de etablerade gattillverkarna att göra en elversion eller?

Det lär väl snart finnas ett tillbehörskit där man mot extra kostnad(stor) kan köpa ljudmoduler som kan emulera ljudet från tidigare konventionella HD-modeller.

Hur skall det nu bli med "Loud pipes saves lives" argumentationen?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Väldigt intelligent av the company att satsa på framtiden! Hojen ser dessutom rätt frän ut
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
LOL, CodeIgniter (relativt kasst php ramverk) bakom den där sajten :D

An Error Was Encountered
Site Error: Unable to Load Site Preferences; No Preferences Found

Nån som har lust att visa lite bilder?
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Harley-Davidson-Livewire-electric-motorcycle-08.jpg

 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Någon ny modell är det ju inte direkt, knappt en prototyp mer ett koncept - med 74 hk...
Sporthojen Mission RS finns redan till försäljning och har 160...

mission rs.jpg
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Någon ny modell är det ju inte direkt, knappt en prototyp mer ett koncept - med 74 hk...
Sporthojen Mission RS finns redan till försäljning och har 160...

View attachment 407743

Ja folk hänger inte med, satt redan kromsläde/gynekologstols folk och tänkte att de kommer behöva göra tillval som anal-vibrator osv. nu när hojen är eldriven.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Kul initiativ, hoppas bara den kommer med obalanserade hjul så den vane konnässören av HD få vibrationerna han är van vid.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag tror inte man ska underskatta värdet i att HD lanserar en prototyp på detta sätt och bjuder in alla att ta del av konceptet.

I USA, HDs hemmamarknad, handlar motorcyklar till stor del om olika frihetskoncept - eller kanske snarare myten om friheten på två hjul. Och jag tror att HDs marknadsfolk är djävligt slipade - kolla bara hur de har lyckats sälja ganska mediokra motorcyklar till höga priser (Jag får lov att säga det eftersom jag har haft flera stycken, både shovel och evo).

De har nog kommit fram till en analys som liknar den som fick mig och mina vänner att satsa på TTXGP 2010:

1. Det finns folk som gillar att köra mc. Riktigt mycket. De kör mc som en del av deras liv, inte bara som en livsstilsmarkör utan för att det får dem att må bra på riktigt. Denna grupp är större än vad gruppen själv inser - man springer ogärna runt och skriker: "jag körde planlöst upp en tank fossilt bränsle igår till en kostnad av 300 kronor för att det får mig att må bra och hantera tillvaron på ett bättre sätt än om jag köpte en 75:a för 300 spänn på bolaget."

2. Samma människor får samtidigt utstå en massa skit från nära och kära attt de är miljöbovar som bränner soppa bara för sina egna egoistiska skäl (det finns till och med några mcdårar som själva tycker att det svider lite i själen att elda upp en begränsad resurs för "nöjes" skull).

3. Soppa är skitdyrt. Redan vid 15 kr/l är soppapriset en klart begränsande faktor. Och bensinen kommer bara bli dyrare.

Såååååå, om man för ett ögonblick leker med tanken (leka med olika scenarier är just sådant som marknadsnissar får betalt för att göra) att det kan finnas en speciell målgrupp som vill kunna busköra hur mycket som helst till en försumbar bränslekostnad (full tank = 7 kr) utan något miljögnäll.

En målgrupp som hellre kör och njuter än tjötar om "bensin i blodet" eller "det ska låta". För den målgruppen passar en el-Harley perfekt.
För att repetera några officiella HD-slogans:
"Harley-Davidson. Live to Ride, Ride to Live"
"The Road Starts here. It never Ends."
"The Legend Rolls On"
"It's time to ride."
"Until you've been on a Harley-Davidson, you haven't been on a motorcycle"

Det ska bli spännande att se hur det fortsätter - och hur mycket HDs satsning spökar igång de andra stora tillverkarna. Och om HDs marknadsanalytiker träffar rätt. En el-Harley kommer iallafall (tror jag) aldrig handla om miljöhänsyn. Det kommer att handla om frihet vridmoment och verkningsgrad, Och hysteriska burns outs.

Själv är jag övertygad om att vi inom kort kommer att se en makalös utveckling inom elmotorcyklar - racingdårarna kommer inte kunna låta bli att gilla (och köra) hojar som Mission Motorcycles och Lightning m fl.

Miljömupparna kommer att missa målet helt eftersom alla mcdårar som jag kommer att köra mera, mycket mera, med en elmotorcykel och därigenom ÖKA trafikmängden i städerna. Tänk dig själv om du är stadsplanerare och inser att folk kan och får råd att nöjesköra. Utan miljömoralpanik.

Jag vet att vi kommer se en helt ny era för bus- och bakhjulskörning på Sveavägen/korvmojen och en renässans för alla badass mc-subkulturer i megastäderna. Inte för att vi kör miljövänligt med elfordon - utan för att vi kan köra snabbare, bättre och billigare.

Det kommer att bli absolut underbart.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
En annan aspekt av el-hojar är ju att bankörningsmöjligheterna kommer ju att öka dramatiskt, iom att idag är det buller som är den största begränsningen på många banor.
Dock kommer vi även att se en ökning av skador på gångtrafikanter, redan idag kliver många rätt ut i vägen som Zombies knappande på sin telefon, hur kommer det att bli när fordonen börjar bli i princip ljudlösa. Gäller att köra hoj oerhört defensivt i stadsmiljö.

Gillar det klivet utanför boxen också och inte gjort en viskande gynekologstol, utan nånting som faktiskt ser kul ut att köra.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Den såg ju faktiskt rätt okey ut, för att vara en glidare alltså, fast stänkskärmen bak var ingen höjdare :tungan
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
En annan aspekt av el-hojar är ju att bankörningsmöjligheterna kommer ju att öka dramatiskt, iom att idag är det buller som är den största begränsningen på många banor.
Dock kommer vi även att se en ökning av skador på gångtrafikanter, redan idag kliver många rätt ut i vägen som Zombies knappande på sin telefon, hur kommer det att bli när fordonen börjar bli i princip ljudlösa. Gäller att köra hoj oerhört defensivt i stadsmiljö.

Gillar det klivet utanför boxen också och inte gjort en viskande gynekologstol, utan nånting som faktiskt ser kul ut att köra.

alltså jag har rätt att kliva ut som en zombie om jag så känner för, har företräde där jue å blir jag påkörd ja då e den personen som kört på mig körd :p
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Mer analyser: http://www.digitaltrends.com/cars/harley-davidson-stuns-with-livewire-electric-motorcycle-project/

"For years now, after witnessing the startup efforts of electric motorcycle makers such as Zero, Brammo, Mission and many others, we’ve been waiting for a major market player to show a potential truly mass-market, high-performance ebike for the U.S. market. Who would be first out of the gate? Honda? Yamaha? A dark horse such as Ducati?
No, apparently it’s Harley-Davidson. Satan just bought a parka."
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top