SBK #49 uppgång och fall!

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Var iväg och licenstränade med SMC sport i slutet av april. Allt gick då över förväntan, första dagen utan att ens vrida fullt så var jag nere på förra årets tider som jag hade i slutet av säsongen. Andra dagen när jag börja mjölka på lite mera gas så pulveriserade jag mitt gamla PB och satte min första 1:08! och körde 9:eek:r utan problem.

Allt detta berodde inte på att jag fokuserat på att bli snabb på hoj. Det var faktiskt att jag tappat en massa kg, konditionstränat, fått några hästar till och satt in en ny fjäder på dämparn bak. För förra året bottna bakdämparn med det löste jag relativt billigt med en ny fjäder för runt 1k.

Jag hade planerat att åka upp årets hoj och däck pengar i juli på heldagsträningarna. Men det var efter denna grymma säsongsstart som jag bestämde mig för att klassa upp mig och satsa allt på SO/SM rejset 1/6 på gelleråsen. För att harva runt i rookie på 1:08 ville jag inte. :cdevil

Ansökte om uppklassning, men fick ett mail en vecka senare att mitt första mail hade hamnat i skräpposten. hehe... aja, fick min uppklassning till elitförare och sms:ade NeonMannen. Svaret jag fick tillbaka var:

"Jaha, där ser man! Då får man gratulera. Elitlicens brukar folk få kämpa hårt för att få."

Jag vet inte vad han menar men han verkar glad men att jag verkat fått den för lätt?. ;)

Iaf licensen var kirrade nu var det bara en del pyssel med hojjen för att få den redo inför prövningen. Så här såg den ut innan racet:

20140530_140857.JPG20140530_140940.JPG

Åkte som vanligt till åsen dagen innan i bangbussen för att bara insupa stämningen, softa och snacka lite skit med folk som var där. Sedan fick jag höra att det blivit återbud i boxxen med Neonmannen och #65 Mattsson. Så det var där jag tänkte parkera min hoj när det börja dra ihop sig för race.

20140531_222502.JPG

TEST ROOKIE 1000 OCH SUPERBIKE:

Var ju min tredje dag för året på bana så jag gick bara ut för att hitta flytet. Låg och körde rätt bekvämt bakom några rookies innan jag titta på laptimern och såg tiderna. Började få fria spår och drog på lite extra. Mot slutet satte jag 1:09.003 rätt nära en 8:a eller hur?.

KVAL SUPERBIKE:

Tänkte att jag drar iaf på ett nytt pirelli framdäck till kvalet och fortsätter på mitt bättre beggade dunlop 4886. Det kvittade var jag startade för jag ville inte satsa nått in i första böj men gör jag en bra tid så är väl det bra.

Bara efter ett par varv torpederar en kille en annan förare in i trösen, så det blir en lååååååånnngg gulflagg där innan dom får bort all bråte. Men jag fortsätter att ligga ute o rulla för jag har ju konditionen numera. :cdevil Sen lagom när det är borta ligger en annan kille i trösen IIIIGGENNNN!"¤!#%... WTF... aja, fortsätter snurra... Sen när tillslut allt bråte är borta kommer oljeflaggan upp.....

MEN MEN JAG TÄNKER
, har jag tagit detta spåret alla andra ggr:a utan att krascha så äre bara att ge järnet nästa varv. Sagt och gjort 1:08.442 nytt PB.


RACE 1 SUPERBIKE:

Den tiden räcker till en 6:e startplats av 11 startande.

Innan start säger jag igen som jag sagt till andra, detta är det sista jag gör på åsen i år. Vill ha pengar till semester och softa. Och jag vill absolut inte skada mig för jag vill löpträna, styrketräna och cykla på min kolfiberräcer.

För målet med denna helg var igentligen ett nytt PB och det kirra jag redan i kvalet!!

Vet att jag startar piss för jag vill inte gruffas, så ner till 10:e. Sedan ner till sista plats... haha.. WAAAFFFAAAN"#%"#!... kände ju hela tiden över i princip hela banan att jag var snabbare. Tände till och börja köra upp mig se bild nedan:

lapchart.jpg

Sedan till slut kom jag ikapp NeonMannen inför ejes men jag såg att han börjat tappa tempo, kom ikapp och såg varför ljuddämparn hade gått åt skogen. Så där tappa jag lite tid. Hade kört upp mig till 6:e plats vid det här laget. Sedan fick jag ett fritt varv o titta på laptimern och såg 1:09 och tänkte detta duger tamefan inte.

Allt var som bortblåset skaderisk, att jag var nöjd osv... JAG VILLE HA MER.. Så nu tänkte jag lägga en riktig jäkla rökare och sätta min första 7:a. Allt går bra trösen esset. Sen kommer jag till min favorit snabbhögern, laddar på så hårt jag bara kan och lägger på lite till. Och påväg ur snabbhögern så känner jag, tåpuck, knäpuck allt skrapar och jag har ett sjukt nedlägg det är bara att lämna "VÄRLDENS SNABBASTE HOJJ" tyvärr. Jag hasar väl och tumlar runt en 100 meter och hojjen desto längre.

onboard.jpgoverview.jpg

När jag reser på mig så ropar dom från flaggposteringen, dit ska jag tänkte jag. Men var ÄR MIN HOJ!#%/)!#/%... Väl där pekar dom den ligger här bakom och den tog en bit av gallret på posteringen med sig.

Vad ska man säga, både nöjd o missnöjd. Glad och klara mig utan skador och satt nytt PB. Sur över att ha mulat hojjen..,,

Just nu håller jag på att fixa hojjen, kommer lägga lite bilder om det i denna tråden.

Om nån undrar så var ramen av gaffelben böjda, styrdämpare pajj + mycket mer och några delar fick sig en flygtur....

20140601_154509.JPG
 
Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Angående själva kraschen så var det flera som krascha där och några hade ena riktiga nära upplevelser. Fick en bild från NeonMannen och han har loggning på sin hoj och han skriver:

"Hojjen lyfter i princip från marken där, fjädringen är helt utfjädrad, bakhjulshastigheten sticker iväg, fram tappar fart, varvtalet sticker iväg. Det var ett close call för mig med. Det måste vara en rejäl bula där."

Här är bild från loggningen.

20140603_120954..JPG

Ja, alltså hade banan varit babyslät hade jag inte setat med ett fett minus på kontot!!#%!#%.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Elen verkade klara sig hyfsat förutom bazzazen där några kablar gick av när batteriet flög iväg. Får ta o finkamma kabelstammen när jag för över den till nya ramen.

Fick några paket igår med ny ram o lite annat smått o gott. Väntar på 5 paket till från staterna innan den är i MINT condition igen. ;)

Påbörjade demontering i veckan som gick förutom den jag gjorde på banan. Det enda som höll ihop hojjen var kraschpuckarna som var fästa i motorn. Så där hade jag väl lite tur kan man säga. För annars hade mer skit gått pajj.

Jag är sugen på att köra bikeweek men ändå INTE sugen på att köra bikeweek. För att steka en BEEMER värmer gott i min själ!. Det finns nog mer på banan som hägrar(1:07) men inget som kan väga upp det som händer om man skrotar ordentligt igen. Mitt rekord innan var när jag fucka upp det i kvalet för nästan 2 år sen = 20k för några varv. Då sved det...... Nu kör man träning, kval och sen race och det skulle jag tippa hamnar mellan 60-70k totalt med race avgift, licens och allt annat + kraschen.

Det kan vara roligt, men det kan också bli hjevligt dyrt igen. Vi får se, har dock ingen lust att hamna ännu mera back i plånboken eller bli invalidiserad på något sätt.

Här kommer lite bilder på återuppbyggnadet av "VÄRLDENS SNABBASTE HOJ":

20140610_180045.jpg20140610_180954.jpg20140609_172708.jpg20140618_182317.jpg20140609_215118.jpg
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hur går det med återuppbyggnaden för dig T-bag ?:confused::va Hoppas inte posten har fortsatt krångla för dig.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Hur går det med återuppbyggnaden för dig T-bag ?:confused::va Hoppas inte posten har fortsatt krångla för dig.

Naa, det är på G ska bara kirra in chassinumret sen är det dags för provstart. :tummenupp Dock upptäckte jag att bakfälgen inte var så rak som jag trodde, det duger att köra med men får nog beställa en sådan också......... :mad::mad::mad: Snart en helt sprillans hoj!.

kawa.jpg

Kan nog bli provstart o provkörning nästa helg. :cdevil
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Naa, det är på G ska bara kirra in chassinumret sen är det dags för provstart. :tummenupp Dock upptäckte jag att bakfälgen inte var så rak som jag trodde, det duger att köra med men får nog beställa en sådan också......... :mad::mad::mad: Snart en helt sprillans hoj!.

View attachment 409386

Kan nog bli provstart o provkörning nästa helg. :cdevil

Du börjar kunna skruva modellen mao ;) Fix o fort ut o kör lite vettja :yoparty
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top