Vad kör ni med när det är riktigt varmt?

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Körde nån km för att torka hojen efter tvätt. Gympadojor, shorts och t-shirt. Känns så Jäkla fel..

Upp till en 30C är det inga problem om man kommer iväg snabbt och har ventilerade kläder. Har kör ett par hundra mil i värmeböljan och det har varit rätt OK även med alla skydd på.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Full utrustning med helställ, underställ osv. Funkar så länge man kör i 70+, men kan bli helt olidligt när det går riktigt långsamt. Dålig timing att det samtidigt är värsta semestertrafiken med folk som segar sig fram 20 km/h under hastighetsgränsen, ständigt möten så man aldrig kan köra om osv... :4skrika
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kör vanliga civila kläder, ryggskydd, hjälm och handskar. men idag hjälpte fan ingenting, trotts att jag gasade upp i 240 svalkade inte vinden. Så ni måste jag lämna hojen hemma.
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Körde ner till affärn idag med shorts och t short, hjälm såklart. Det kändes så jävla fel och jag skämdes när jag mötte andra fullt påklädda hojåkare. Det kändes bra ända tills jag kom utanför 50 skyltarna
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
På teneren kändes det fel utan stället, en olustig känsla. Men med nya bolten så känns det helt underbart att glida runt utan, ungefär som när man var femton och fick moppen :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kallingar, shorts och joggingskor. Tar med en T-tröja som skydd mot solen om det börjar bränna efter några timmar med hittaut.nu i Änggårdsbergen i Göteborg. Och cykelhjälm.
Hojarna får stå hemma utan det blir trampcykel.
Nån som är förvånad över att fler cyklister än motorcyklister dödas och skadas i trafiken varje år ?
Inget konstigt, bedrövliga bromsar och "obefintlig" skyddsutrustning jämfört med hojförarna.

Att tolka statistik är inte alltid så lätt...
Hint: Hur många cyklister finns det och hur många motorcyklister finns det ute i trafiken en normal svensk dag?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Finns många där ute som inte ens vet vad en rätt spänd kedja är, eller smörjer sina kedjor tillräkligt/korrekt, de finns de som har fel däcktryck, eller luft/vatten i bromsvätskan, allt detta + att vissa även vågar ta med sig någon på bönpallen med alla dessa skötselfel eller misstag. Ändå tittar de ner på en när man kommer i sommarkläder, eller hälsar inte när man passerar varandra.

Jag kör och är glad, är de mindre glada så spelar det ej roll om jag irriterar/förpestar deras dag utan de kommer hitta nåt annat att sura över.
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Underställ + helställ. Det är jävulskt varmt så fort man stannar, iaf nu när det varit över 30 grader i bara skuggan. Har en liten handduk under cutsen som flitigt används vid stopp för att torka alla svettpärlar (läs: vattenfors). Kan inte hålla mig från att köra hoj trots vädret. Är så fruktansvärt skönt när man vrider på rullen och all "svett" blir kallare och kyler ner en samtidigt som.. ja.. ni vet ju alla vilken upplevelse det är att köra!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Till nästa år blir det båt istället. Så ni som svettas nu kan börja fundera över vilket regnställ ni ska ha då :gnissla
 

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929RR
jag kör som ~alltid fullt påklädd i mitt allvädersjacka som jag köpte och kraschade i 2008 (har annat att lägga pengar på.. :q ) dessvärre bara mina vanliga jobbarbyxor då jag pendlar till jobbet är är "bekväm",
det går utmärkt i mycket olagliga hastigheter, men så fort jag saktar ner i laglig hastighet eller stannar vid något rödlyse då kommer svetten i samma sekund.

jag gjorde en <5 minuters tur bort till en utbildning i T-shirt, och självklart ska det ju hålla på att skita sig just då, något spill på vägen som jag försökte undvika så att jag satte nästan hojen i mittrefugen...
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Om jag ska någon stans och vet att jag kan byta om och hänga av mig skinnstället så är det skinnställ som åker på. Annars skinnjacka, handskar, hjälm och oftast ryggskydd.

Händer såklart att det är sneakers och T-shirt men otroligt sällan.
 

RetroHOLIC

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Flera
Jag tror att det beror väldigt mycket på hur långt man skall köra OCH VILKEN TYP AV HOJ MAN KÖR.
Kör jag min Ducati och skal på lägre turer, motorcägar etc så kör jag oftast i helskinn från Flying Eagle.

Skall jag cruisa igenom stan i 30-50kmh och ta en glass eller kafe så kör jag min kafe racer och då blir det kevlar jeans från Superior Layer.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag tror att det beror väldigt mycket på hur långt man skall köra OCH VILKEN TYP AV HOJ MAN KÖR.
Kör jag min Ducati och skal på lägre turer, motorcägar etc så kör jag oftast i helskinn från Flying Eagle.

Skall jag cruisa igenom stan i 30-50kmh och ta en glass eller kafe så kör jag min kafe racer och då blir det kevlar jeans från Superior Layer.

Jo absolut, jag instämmer, men hela tråden handlade just om låga hastigheter: "vad kör ni med för klädsel i sommarvärmen på väg till grillningen, stranden, glasskiosken eller liknande?"

Jag tror inte någon kör Europaresa, Sverige-Italien, i endast T-shirt och shorts :tungan
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
flipflop, shorts, tisha å en öppen hjälm med RayBan, man är en fjolla om man klär på sig mer för att åka på bolaget och köpa ett helrör vodka till sin redbull i den här värmen :D
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag kör alltid i skinnställ. Oavsett om jag ska tråckla mig genom stan till jobbet, eller ut på slingervägar. Är det så sjukt varmt som det är nu funkar det ju hyfsat med enbart ett underställ under. Dra ner gylfen så får man lite fin kylning kring det området ;)
Värst tycker jag händerna är, men då kör jag i racehandskar.

Jävligt glad att jag aldrig tummat på detta, då jag lowsidade för en månad sen då en idiot framför mig gjorde en u-sväng på dubbel heldragen linje (Hornsgatan). Låste framdäcken och la hojen i ~20-30 km/h och knäpucken fick sig ett rejält slitage, samt plastbitarna som sitter i "hälen" på handskarna.

Hade nog inte fått några men eller sår för livet i den hastigheten, men fortfarande sår och smärta.
 

TS

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
hus
Hoj
cbr900rr -98
Jag kör alltid i skinnställ. Oavsett om jag ska tråckla mig genom stan till jobbet, eller ut på slingervägar. Är det så sjukt varmt som det är nu funkar det ju hyfsat med enbart ett underställ under. Dra ner gylfen så får man lite fin kylning kring det området ;)
Värst tycker jag händerna är, men då kör jag i racehandskar.

Jävligt glad att jag aldrig tummat på detta, då jag lowsidade för en månad sen då en idiot framför mig gjorde en u-sväng på dubbel heldragen linje (Hornsgatan). Låste framdäcken och la hojen i ~20-30 km/h och knäpucken fick sig ett rejält slitage, samt plastbitarna som sitter i "hälen" på handskarna.

Hade nog inte fått några men eller sår för livet i den hastigheten, men fortfarande sår och smärta.

Hur mågarna framhjul har du:confused:
 

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Nada
Jag Hadde alltid full mundering,underställ, bästa skyddet och jag lever fast man är en fjolla:yoparty bilen tog man när det blev riktigthot och vind stilla ,då är ac skönt.:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top