Bulten 6/6 -14

Schluter

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Stockholm0
Hoj
KTM 690SM
Fotade lite i fotokurvan (självklart?:D), mest för min egen skull, men tänkte att kanske någon av er som åkte förbi kanske är intresserade också!

Nån som har några tips för bättre MC-bilder?
Tänkte försöka få till några panade bilder nästa gång, förmodligen lite mer kontrast på dom också, såg lite dassiga ut märkte jag nu i efterhand :huvet

https://plus.google.com/photos/108805570836178615965/albums/6023344126049654385
 

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
Multistrada 1200 S
Oj va många tips du fått !!! Ut o skjut så mycket du orkar , ställ dig inte där alla andra står o fotar , försök hitta några andra vinklar än de man får i kurvan blir ju ändå några hundra bilder från kurvan varje helg . Om du kollar på andras bilder så kolla vilka inställningar dom kört med så har du lite att testa . Eller så stannar du och snackar med någon som fotar i kurvan och kikar på hans inställningar och kanske får något tips !! =)
 

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
Multistrada 1200 S
Och vad jag kan se från dina bilder så kör du med det lilla vredet på det gröna , full automatik ?
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Mitt tips är att köra läge "P" tror jag det är (på Canon, bländarläge), då kan du ställa in vilken bländare du vill ha. Jag skulle börja testa med den lägsta vilket gör att du får fint skärpedjup i bilden. Fokusera då på hojen, oftast kan det vara bra att ställa in fokuspunkt innan hojarna börjar komma så du vet var hojen ska vara i sökaren när du trycker av.

Kameran ställer då in slutartiden automatiskt utefter bländaren. Nu på sommaren kan du ha ett ganska lågt iso-tal också. Testa med 100, blir det för mörkt så gå upp till 200, eller i värsta fall 400 om det är molnigt för att inte få suddiga bilder på hojen (desto lägre iso, desto längre slutartid, men det borde inte vara några problem en solig sommardag).

Det bästa du kan göra enligt mig är att börja med detta, då får du redan där roliga bilder.

Ett annat tips kan vara att ställa dig på knä när du fotar för att få en aggressivare "look" då du kommer ner lite så blir hojen i ögonhöjd. Men gå runt lite, testa nya vinklar, nya ställen att fota på osv.

:tummenupp

Kom på ett annat tips som ofta funkar bra vid sportfoto: Följ med hojen en halv sekund med kameran innan du trycker av, då får du liv i bilden, speciellt med kort skärpedjup, då kan bakgrunden bli lite utsmetad och du har full fokus på hojen, det kan bli riktigt snyggt och man får känsla av farten på ett annat sätt.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mitt tips är att köra läge "P" tror jag det är (på Canon, bländarläge), då kan du ställa in vilken bländare du vill ha. Jag skulle börja testa med den lägsta vilket gör att du får fint skärpedjup i bilden. Fokusera då på hojen, oftast kan det vara bra att ställa in fokuspunkt innan hojarna börjar komma så du vet var hojen ska vara i sökaren när du trycker av.

Kameran ställer då in slutartiden automatiskt utefter bländaren.

Läget du beskriver är Av (bländarprioritet) på Canon. (A på nikon). Förutsatt att man har tillräckligt snabb kamera/objektiv så funkar det bra på hojar som kommer mot en.

Står man på sidan och fotar hojarna från sidan så föreslår jag att testa Tv , tidsprioritet (S på Nikon). Sätt en relativt kort tid. Typ 1/320 , 1/400 om du fotar på frihand och inte vet att kameran hinner med längre tider.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Gör som peter beskriver.. TV på canon (ingen aning om nikon ang tidsautomatik). Sen får du inte glömma att ställa in AutoFokus till AF servo (iaf på canon) så kan du hålla avtryckaren nere halvvägs o följa ditt mål o den kommer att kontinuerligt fokusera på det du väljer att följa, sen är det bara blåsa av ett gäng bilder, men glöm inte att fortsätta panorera, blir suddigt annars...

Sen såg jag att dina bilder är en aningens bleka. försök att underexponera ett halvt steg eller ett helt.

Eller så kör du hardcore helt o hållet. ställer in kameran på typ 1/1000 sekund, förfokuserar en referenspunkt på marken (manuellt), sen följer du med objektet (panorerar) med kameran mot den punkten och typ strax innan (nån m eller två) så blåser du av ett gäng bilder och fortsätter att följa med objektet förbi den punkten... väl hemma sen så har du garanterat ett gäng knivskarpa bilder. nackdelen är väl att bakgrunden kan bli skarp även den...

Sen måste du antingen komma närmare vägen eller skaffa längra glugg. hojjarna blir alldeles för små på de kort du tagit. visst man kan beskära i datorn senare om så är fallet... men försök att fylla ut rutan med bara objektet.

mina 2 cent.....
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top