Vilken är den optimala bildstorleken på Sporthoj?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
För att inte något script eller liknande ska ändra om bilderna så är ju det optimala när man lägger upp bilder i ex Garaget att man lägger upp dom i den storleken som sajten vill att bilden ska vara i oavsett vilken upplösning användaren har på sin skärm som besöker sajten.

Så min fråga är alltså - vilken är den optimala bildstorleken på Sporthoj? JPG som PNG?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Väljer man "leave on server" eller vad det nu heter så får man väl precis den storlek som bilden är... med varierande resultat.

Storleken på bilder som laddas upp på servern är i princip alltid för liten, åtminstone om man har en skärm tillverkad efter 1989.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Vet inte om vertikalt har en begränsning, men jag skulle gissa att horisontala gränsen är satt till 600?
Är den verkligen satt så lågt som 600p horisontellt? Jag misstänkte att den var satt otroligt lågt eftersom jag försökte lägga upp bilder igår som var 900 pixlar breda o fick felmeddelande.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Väljer man "leave on server" eller vad det nu heter så får man väl precis den storlek som bilden är... med varierande resultat.
Det beror ju naturligtvis på hur bra kvaliteten är på originalbilden. Men dagens kameror, oavsett om det är systemkameror, kompaktkameror eller mobiltelefoner håller ju bra kvalitet... åtminstone de två förstnämnda.

Storleken på bilder som laddas upp på servern är i princip alltid för liten, åtminstone om man har en skärm tillverkad efter 1989.
Jag tycker oftast att det är tvärtom att bilderna som kommer ut ur kameran är för stora så att man själv får sitta o dra ner dom i storlek för att servrarna ska acceptera bilderna. Min gamla Nikon D90 ger 4288 x 2848 pixlar (vanligtvis ca 5 - 6 MB i filstorlek) o min nyare kompakt Nikon P7100 3648 x 2736 (vanligtvis 4 - 5 MB i filstorlek).

Här är ett exempel på en sida jag gjort där bilderna ligger i 2000 pixlar horisontellt.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Det är vad jag skulle tippa. Det har hänt mig många gånger att jag lagt upp större, men då har forumet automatiskt krympt det till 600.
600 pixlar horisontellt är ju väldigt lite med tanke på att de flesta kör med Full HD skärmar med upplösningen 1920 x 1080 pixlar. Dvs 1920 pixlar horisontellt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top