Intercom för två: Tips och råd?

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Ni som beställt Sena 20s, är det någon som har öppningsbar (dvs flipface)-hjälm?

Jag har en flipface från Bell och är mycket intresserad av någon form av stabilt intercom, men har väldigt lite utrymme framför ansiktet. Det känns som att det kan bli för trångt för bom-mikrofon, men en trådad som klibbas fast i fronten kommer inte heller funka eftersom jag då tappar öppningsbarheten.

Min fråga är om någon varit med om motsvarande och eller har några tips?

I övrigt är jag väldigt nyfiken på att höra hur Sena 20s medhörningsfunktion fungerade!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ni som beställt Sena 20s, är det någon som har öppningsbar (dvs flipface)-hjälm?

Jag har en flipface från Bell och är mycket intresserad av någon form av stabilt intercom, men har väldigt lite utrymme framför ansiktet. Det känns som att det kan bli för trångt för bom-mikrofon, men en trådad som klibbas fast i fronten kommer inte heller funka eftersom jag då tappar öppningsbarheten.

Min fråga är om någon varit med om motsvarande och eller har några tips?

Just den kombinationen kan ev. bli knepig, beroende på hur mycket utrymme du har. Har själv väldigt lite utrymme framför munnen i hjälmen och då funkar den trådade mikrofonen perfekt i och med att den bara är ett par mm tunn. Man jag kör å andra sidan inte med en öppningsbar hjälm. De två andra varianter av mikrofoner som medföljer (den med kabel + kortare bom verkar vara anpassad för öppningsbara hjälmar) är båda lika tjocka, men då snackar vi ca 2 cm inklusive det mjuka skumgummiskyddet. Ca 5 mm om man bara räknar mikrofonen i hårdplast utan puffskydd. Om du har svårt att få plats med detta skulle jag tro att du får ha mikrofonen vid sidan av munnen istället för rakt framför. Lite osäker på hur bra detta funkar - beror nog på hur mycket buller du har i hjälmen om du kan trigga röstaktiveringen även om du inte har micken precis framför munnen, men jag upplever att mikrofonen är känsligare och brusreduceringen mer "sofistikerad" jämfört med min tidigare Scala Rider, så det är nog hyfsat troligt att det funkar.

I övrigt är jag väldigt nyfiken på att höra hur Sena 20s medhörningsfunktion fungerade!

Det finns två olika typer av medhörning. Den första innebär att man kan höra sin egen röst så man lättare kan anpassa hur högt man pratar och även få bekräftelse på att man "sänder" - en funktion som funnits i det gamla klassiska analoga telefonsystemet i urminnes tider som man kanske inte tänkt på, men som är ganska praktisk och som mig veterligen hittills saknats på liknande bluetoothbaserade system. Har upplevt detta som ett problem med min tidigare Scala Rider G4, där det ofta var problem med röstaktiveringen. Man fick ofta hålla på och skrika "hallå, hallå..." utan att veta om det uteblivna svaret berodde på att förbindelsen var bruten, jag skrek för lågt så att jag inte aktiverade sändningen, batteriet var slut, mottagaren upptagen i telefon eller om headsetet hade hängt sig på något sätt. När vi sen fått kontakt fick jag ofta be kompisar dämpa sig då de vrålar så att ljudet distar under samtalets gång. Nu får man direkt en bekräftelse på att man sänder genom att man får en återkoppling av ljudet från mikrofonen i hörlurarna så att man hör sig själv. Funktionen går att slå på och av via inställningarna.

Den andra medhörningsfunktionen innebär att man kan aktivera en yttre mikrofon. Man trycker på en särskild knapp på undersidan av headsetet och då ersätts allt ljud man ev. har i öronen (intercom, musik, radio, telefonsamtal osv.) med ljudet från utsidan av hjälmen. Det gör att det går att föra en konversation med någon på "utsidan" när man stannat till. Detta har varit ett stort problem för mig tidigare då jag använder väldigt högdämpande öronproppar och alltid behövt ta av både hjälm och öronproppar för att kunna föra en konversation med någon. Nu trycker jag på knappen och kan behålla hjälmen på - det funkar som en ljudförstärkare. Möjligen hade jag önskat att det gick att skruva upp volymen ytterligare något mer med tanke på mina extremdämpande proppar, men det funkar. Ersätter jag öronpropparna med ljuddämpande in-ear-hörlurar som jag kopplar in istället för hjälmens högtalare funkar det ännu bättre.
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Ersätter jag öronpropparna med ljuddämpande in-ear-hörlurar som jag kopplar in istället för hjälmens högtalare funkar det ännu bättre.

Lite off-topic men vad kör du med för in-ear-hörlurar? Tips på några som dämpar bra, inte sticker ut/får plats i hjälmen och har bra ljud?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lite off-topic men vad kör du med för in-ear-hörlurar? Tips på några som dämpar bra, inte sticker ut/får plats i hjälmen och har bra ljud?

Jag kör med ett par Shure SE215 som egentligen är tänkta att användas av musiker på scen. De är ljudisolerande och den delen man trycker in i hörselgången har liknande konstruktion som en öronpropp.

De har riktigt bra ljud och får plats i hjälmen, även om jag upplever att de kan trycka lite på vissa punkter i örat när jag har hjälmen på mig, vilket kan bli lite obekvämt efter ett tag - skulle tro att det där är individuellt beroende på hur ens öron ser ut. De följer med flera olika typer av proppar, så jag skall prova om någon av de andra är bekvämare i längden. Kan också vara så att det är högtalarna som jag även har monterade i hjälmen som bidrar till detta.

De dämpar hyfsat bra, ungefär som ett par "mellandämpande" öronproppar från apoteket, fast inte alls lika bra som mina extremdämpande orangea öronproppar från 3M som jag brukar köra med.

Gjorde en massa nätresearch innan och har provat en del in-earvarianter och hittills har jag i alla fall inte hittat några in-ear-hörlurar som dämpar bättre än Shure SE215 - upplever dem som betydligt bättre än exempelvis Koss The Plug i det avseendet.

Samtidigt är jag inte 100% nöjd. Jag har ganska stora problem med turbulens som ger högt vindbrus på min hoj, så öronpropparna är förstahandsvalet för att få bort det lågfrekventa bullret, medan in-ear-hörlurarna är ett bra komplement när jag vill prioritera ljudet från musik och intercom lite extra. Jag har även högtalarna från Sena 20S monterade i hjälmen. Funderade på om jag bara skulle köra med in-ear, men jag tror jag låter högtalarna sitta kvar så jag enkelt kan välja.

För att summera, Shure SE215 är de bästa in-ear-hörlurarna jag hittat hittills för detta ändamålet, men det finns ändå förbättringspotential. Kanske är earfoons variant som bygger på att man gör en avgjutning av hörselgången ett ännu bättre val? De är dock svindyra, har lång leveranstid och när jag kollar specifikationen verkar de ändå inte ha lika hög dämpning som mina 3M engångsproppar, särskilt inte när det gäller lågfrekvent buller som är mitt största problem.
 
Last edited by a moderator:

CYBERMAN

Snart så...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Med min Gixxer och KTM
Hoj
Gixxer K7:a och KTM 690 SMC R
Köpte dessa för någon vecka sedan och dom funkar...
Telefon upp till 50 km/h
Musik upp till 110 km/h sen försvinner vissa frekvenser, samt att lurarna inte leverera någon bas...
Interkom upp till 70 km/h

Men för 365 kr per par så tycker jag att dom är värda varenda krona :tummenupp

Dessa beställde jag till mig och tjejen för någon vecka sedan, får se sen när de kommer hur dom funkar..

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=200910274803&alt=web
 

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Hej!
Köpte G9X Dual från USA för 3000 inkl frakt.
Tycker att ljudet är OK med ear gula proppar i, hjälm Arai RX 7 Corsair Pedrosa.
Kollade oxå på SENA 20s men såg inga för samma pris eller likvärdigt på Ebay.

En fråga ang högtaler i hjälmen med 3,5 mm plugg, är det bättre ljud med 20S eller Scala G9 lurarna?

Funkar kanon med blåtand till Tfn när man spelar upp mp3 musik.

I övrigt är mina Scala duo ej utprovade med Quinan bak än.... återstår att testa hörbarheten mm.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hej!
Köpte G9X Dual från USA för 3000 inkl frakt.
Tycker att ljudet är OK med ear gula proppar i, hjälm Arai RX 7 Corsair Pedrosa.
Kollade oxå på SENA 20s men såg inga för samma pris eller likvärdigt på Ebay.

En fråga ang högtaler i hjälmen med 3,5 mm plugg, är det bättre ljud med 20S eller Scala G9 lurarna?

Funkar kanon med blåtand till Tfn när man spelar upp mp3 musik.

I övrigt är mina Scala duo ej utprovade med Quinan bak än.... återstår att testa hörbarheten mm.

Slapp du tull/moms?
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Sena 20S verkar riktigt lovande. Sneglade på ett G9x, men 20S verkar ju slå den på allt. Inklusive pris.

Finns att köpa via en fransk säljare, billigare än Senas listpris på hemsidan:

Solo-kit:
http://www.ebay.com/itm/Intercom-Se...11?pt=LH_DefaultDomain_71&hash=item540900872b

Duo-kit:
http://www.ebay.com/itm/Intercom-Se...06?pt=LH_DefaultDomain_71&hash=item4ad4f283a2

Det enda jag kan se som en risk är att fransoserna är ena jävlar på att ha allt på franska. Blir smådrygt om rösten i lurarna pratar fel språk.

Har skickat en fråga till återförsäljaren på ebay för att se vad de kommer med för svar.

EDIT: Fått svar från ebay-försäljaren. Ljudet är på engelska.
 
Last edited:

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Hej!
Slapp tull & moms pga att det stod gåva på paketet!
Skickades snabbt från USA mindre än 10 dgr.
(Totalt 3150 sek inkl frakt)

Funkar kanon med radio/blåtand tfn både musik samt prata med den som ringer mig.
Har inte provat med tanten bak än... ej heller att koppla upp med flera.
Är nöjd så länge!
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Hej CFr

På grund av din utförliga hjälp och förklaring i denna tråd är jag nu helt omvänd från min ursprungliga plan att köpa en Scala G9x tror jag den hette, men jag har en fråga.

Jag har en Schuberth C3 hjälm med deras eget intercom system SRC och det har fungerat mediokert och är nu efter 3 år troligen helt kaputt (kan inte para med GPS eller Telefon)

Har nu beställt en Schuberth C3 Pro hjäm och tänker inte köpa det nya SRC systemet till den något annat, jag är nästan bestämd och undrar om du vet eller har en uppfattning om denna "korvätarhjälm" funkar till Sena S20? tydligen har du en mic som en Bom men också en lös med tråd?

har du nån idé eller förslag där du kan förklara hur man i så fall använder denna intercom på bästa sätt?
min filosofi är mindre lösa/utstickande delar = bättre

Jag har full förståelse för om du inte kan svara men jag försöker ändå :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vill minnas att jag läst om andra som installerat 20s på den hjälmen. Med största sannolikhet funkar det, men jag vågar inte lova det. Du kan ju alltid prova att dra iväg ett mail till Senas support eller kontakta dem via deras Facebooksida för att dubbelkolla.

Det medföljer i alla fall tre olika mikrofoner för att passa olika hjälmtyper och den som jag tror är gjord för korvätarhjälmar är den med en kort sladd och sen en kortare bom. Då tror jag man kan installera den så att den sticker ut mellan hjälmskalet och fodret, så att den funkar både med öppet och stängt bogvisir.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Har nu beställt en Schuberth C3 Pro hjäm och tänker inte köpa det nya SRC systemet till den något annat, jag är nästan bestämd och undrar om du vet eller har en uppfattning om denna "korvätarhjälm" funkar till Sena S20? tydligen har du en mic som en Bom men också en lös med tråd?

Nu har jag inte provat med Sena utan bara med Scala G9 men den fungerar på min Schuberth C3 Pro. Tyvärr blir hjälmen rätt bullrig, till viss del från turbulens runt själva G9:an (men det kanske blir mindre med en mindre Sena S20), men främst på grund av att man måste lossa fodret från hjälmkanten för att kunna leda in bommikrofonen under hjälminredningen. Där läcker det in väldigt mycket ljud. Håller man för med handen blir det mycket tystare. Jag har funderat på en lösning, man borde förmodligen försöka täppa till på något vis, men inte kommit på något.

Om någon har löst problemet är jag intresserad.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
jag fick svar från Sena idag gållande montering på min Schuberth C3 Pro:

For a modular helmet like that one, it is recommended to use the wired boom microphone so that you can have that microphone placed in between the cheek pad and the inner shell of the helmet. We don't have a picture of the 20S mounted on a Schuberth C3 Pro helmet but we have this picture which is what we're describing but using a different headset:

Bild
http://www.sena.com/wp-content/uploads/2013/04/SMH10_Schuberth%C2%AE-C3-2.jpg

Så svaret med micken verkar ju klart, men jag måste säga att själva enheten ser gigantiskt stor ut...blir tveksam hmm.
Nåja nu är det bara att fatta ett beslut.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Som Sena skriver visar ju bilden ett annat headset, dvs SMH10. 20S är betydligt tunnare.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Ok nu var Sena 20S beställd :D

@CFr
ok trodde inte skillnaden var så stor, tack för den!
Och stort tack för din hjälp och väldigt bra info i denna tråd, uppskattat!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Okej gubbar o gummor. de blev tyvärr inte beställt någon Sena 20S i år.
Kompisen var inte överens om priset, men jag vill gärna ha en 20S, speciellt nu när jag köpt en riktig hjälm (inga 500kr saker som är "säkra" men låter som andra världskriget såfort man går över 110, tänker på all jävla vind samt att kvaliten känns blä). Så nu är det Nolan N86 som gäller.

Det jag undrar är. Vilka bluetooth intercom kan min kompis köpa (som är billigare) och kompatibla med 20S? det skall även vara mer än Okej räckvidd (kanske 2-300 meter i alla fall om möjligt)

Tacksam för svar goa SHare
:shrules
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Håller på att shoppa intercom jag också. Vad jag har läst mig till är att alla Sena ska kunna prata med varandra. En lösning är ju att din polare köper budgetvarianten SMH5 som ändå har de flesta features som de dyrare varianterna har.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top