Akut hjälp motstyrning

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Hej!
Förtsa inlägget för min del. Jag är fast i hojåkandet :) .
Har dock stött på ett smärre hinder och behöver seriös hjälp. Kuggat uppkörningen två gånger pga riven kona i högfartsbanan. Alltid samma kona första högra konan i korridoren efter undanmanövern.
Nu behöver jag inte ha svar som att öva mera för det kan jag säga att av hundra gånger klarar jag undanmanövern de flesta helt galant. Min trafikskolelärare säger "inga fler lektioner du kan detta".
Det har helt enkelt låst sig vid just denna konan vid just körprovet. Tänkte ta mig an problemet från annat håll.
Har gjort undanmanöver genom att trycka ner hojen med knät. Vet hur "aktiv motstyrning" fungerar gör det i kurvor mm. Har dock inte använt mig av det i själva undanmanövern. skulle vilja veta hur jag lättast går till väga. Borde ju vara lättare att bryta ner hojjen med större marginal på detta sätt. Någon vänlig själv som kan ge mig tips? Det brinner i knutarna ny uppkörning om 10 dagar. :(
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Innan manövern så Ligg så mycket åt höger som möjligt i korridoren innan manövern åt höger( tvärt om ifall du ska göra Manövern åt vänster). Få ett Gung åt vänster innan du svänger åt höger i manövern, då har man tekniken inne när man ska gunga/svänga åt vänster för att inte slå i konan som du gör.
Då blir de 3 "gung" istället för två tvära snabba höger och vänster gung/svängar.

Alltså vänster (innan manövern) , höger i manövern, sen vänster gung efter manövern.
Du får skönt flyt och kontroll.

Ska du göra manöver åt vänster så blir de tvärt om.
Oftast är man bättre åt ena hållet, hitta ditt håll. Jag har för mig att vi själva fick välja håll att väja åt(uppkörning 2013).

Lycka till
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har nog garanterat använt motstyrning även vid undanmanöver även om du inte är medveten om att du gör det. Skit i benen, håll bara fast i tanken med knäna och tryck på den sidan av styret du vill att hojen ska svänga åt. En distinkt och kort styrimpuls. Det behövs inte mycket alls.

Jag tror snarare att det är nervositet som sabbar det för dig på uppkörningen. Hur har du blicken? Gör du styrmanövern senare vid uppkörning? Vilket spår tänker du dig igenom undanmanövern?
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Du skriver att något annat sätt än motstyrning är det bästa för att snabbt byta kurs. Det gör att det spontant känns som att du inte gör motstyrningen rätt. Egendomligt då att trafikskolan tycker att du kan det.

Det krävs ganska snabba svängar för att klara konbanan och det bästa sättet för att klara den som jag känner till är motstyrning. Om du använder ett långsammare sätt (som att styra med knäna) minskar du dina marginaler och det kan vara skillnaden mellan att klara det när du övar och missa när det är skarpt läge och du är nervös.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
min trafikskola sa till mig att det kan vara enklare att klara den om du sätter hojen i "svängning" lite innan. så när du kommer in mellan de första konorna så har du redan börjat svänga (låt oss säga vänster) sedan kommer ditt hinder på höger sida så får du en riktigt bra känsla när du snabbt lägger över till höger (istället för att köra helt rakt och sedan börja svänga höger innan hindret). hoppas du förstår vad jag menar, du måste inte köra spikrakt genom de första konerna utan håll åt motsatt håll från vad hindret är så att du kan göra en större sväng runt hindret så slipper du göra en snäv sväng/manuvrering för att undvika hindret.
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
TACK FÖR SNABBT SVAR. Har haft tankarna precis så som du beskriver. Har tidigare legat till vä i korridoren, sneddat mot hö förm att sen göra ytterligare en lite knick åt hö för att få till det där gunget. Blir lite konstigt men har lyckats ändå :tungan skall pröva det du skriver. Men nu har jag fått hjärnspöken som jag inte blir kvitt. Spänner mig, sitter som en fiolsträng på hojjen :va. Är lite liten i så det krävr en del kroppsarbete känns det som. Tänkte att aktiva snabb motstyrning skulle göra det lite lättare vad tror du?
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Har nog lite svårt att lyfta blicken, tyvärr. Det är manövern till hö som krånglar. Rädd att jag inte skall hinna räta upp efter undanmanövern. Eftersepentinen och vändningen är inga som helst problem.
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
:dödJag kan nog tycka att man kan tillfredställande i alla fall, när man sätter den alla 20 gånger halvtimman innan uppkörning. Vi har inte pratat motstyrning alls utan gungtekniken. Jag vet att man alltid motstyr omedvetet men skulle vilja göra det mera i tanken för att bryta ner hojen lite till, lite snabbare för att känna mig säkrare och få till lite mer marginal.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har nog lite svårt att lyfta blicken, tyvärr. Det är manövern till hö som krånglar. Rädd att jag inte skall hinna räta upp efter undanmanövern. Eftersepentinen och vändningen är inga som helst problem.

Upp med blicken, har du den fel hamnar du fel (för det mesta). Och är du rädd för att du inte ska hinna har du nog inte gjort undanmanövern tillräckligt. Du ska veta att du kan. Om du inte får köra för körskolan (dyrt och så med) så skulle nog det bästa vara att hitta någon du kan öva på något tomt område med. (Dvs att de sitter och fikar och tittar på medan du nöter)
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Du alldeles rätt. De gånger jag verkliget tittar bort mot horisonten har jag bara kört på och klarat banan utan problem. Jag vet ju att jag kan, har gjort det såååå många gånger. men dessa förb.....hjärnspöken :huvet
Upp med blicken, har du den fel hamnar du fel (för det mesta). Och är du rädd för att du inte ska hinna har du nog inte gjort undanmanövern tillräckligt. Du ska veta att du kan. Om du inte får köra för körskolan (dyrt och så med) så skulle nog det bästa vara att hitta någon du kan öva på något tomt område med. (Dvs att de sitter och fikar och tittar på medan du nöter)
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Fick tyvärr inte välja. Åkte på högern båda gångerna. Jag tycker att det är ett viktigt moment att klara av så jag ifrågasätter inte alls inspektörens bedömning. Men det är så surt när det halvtimman innan funkat hela tiden :död
Innan manövern så Ligg så mycket åt höger som möjligt i korridoren innan manövern åt höger( tvärt om ifall du ska göra Manövern åt vänster). Få ett Gung åt vänster innan du svänger åt höger i manövern, då har man tekniken inne när man ska gunga/svänga åt vänster för att inte slå i konan som du gör.
Då blir de 3 "gung" istället för två tvära snabba höger och vänster gung/svängar.

Alltså vänster (innan manövern) , höger i manövern, sen vänster gung efter manövern.
Du får skönt flyt och kontroll.

Ska du göra manöver åt vänster så blir de tvärt om.
Oftast är man bättre åt ena hållet, hitta ditt håll. Jag har för mig att vi själva fick välja håll att väja åt(uppkörning 2013).

Lycka till
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Allt detta surr om motstyrning hit och aktiv motstyrning dit...
Jag fattar inte hur folk överhuvudtaget hinner med att köra sin motorcylek om man jobber med att motstyra hit och dit "aktivt". Det är ju bara att köra dit man vill! Motstyrning är lika naturligt som att sätta den ena foten framför den andra när man promenerar. Om man inte rör fötterna så kommer man ingen vart, samma sak med motstyrning och styrning med motorcykel. Jag fattar bara inte varför det överhuvudtaget nämns? Det känns som att det sätter griller i huvudet på folk.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Du alldeles rätt. De gånger jag verkliget tittar bort mot horisonten har jag bara kört på och klarat banan utan problem. Jag vet ju att jag kan, har gjort det såååå många gånger. men dessa förb.....hjärnspöken :huvet

Man hamnar där man tittar, med andra ord borde det gå ännu bättre för dig om du fokuserar bredvid "hindret" så bör du få lättare att styra dit. Sen får du jobba med blicken och flytta vidare dit du ska härnäst...
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Allt detta surr om motstyrning hit och aktiv motstyrning dit...
Jag fattar inte hur folk överhuvudtaget hinner med att köra sin motorcylek om man jobber med att motstyra hit och dit "aktivt". Det är ju bara att köra dit man vill! Motstyrning är lika naturligt som att sätta den ena foten framför den andra när man promenerar. Om man inte rör fötterna så kommer man ingen vart, samma sak med motstyrning och styrning med motorcykel. Jag fattar bara inte varför det överhuvudtaget nämns? Det känns som att det sätter griller i huvudet på folk.

På så vis. Jag kan styra min motorcykel utan motstyrning. Jag, och förmodligen alla andra, fick i själva verket lära oss det redan på risktvåan. En av övningarna består i att släppa styret och testa att styra genom att belasta fotpinnar, byta position på motorcykeln och så vidare. Det går givetvis alldeles utmärkt, men någon speciellt snabb kursändring blir det naturligtvis inte.

Motorcykeln styr genom att den lutar. Lutningen kan framkallas på en massa olika sätt, men det snabbaste, säkraste och mest lättkontrollerade av dem är motstyrning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du alldeles rätt. De gånger jag verkliget tittar bort mot horisonten har jag bara kört på och klarat banan utan problem. Jag vet ju att jag kan, har gjort det såååå många gånger. men dessa förb.....hjärnspöken :huvet
Som Ulvhamne så klokt säger - Dit Du tittar, där hamnar Du. Så tittar Du på konen - hamnar Du... Du har, precis som alla andra, ett periferiseende, d v s Du kan hålla reda på saker som ligger utanför och bredvid det Du för tillfället fokuserar på. Använd det för att hålla reda på koner och kritstreck, blicken fokuserar Du där Du tänker vara om ca 3 sekunder.

Nöt konbanan en kväll med den enkla principen, upplever Du ett problem frågar Du Dig själv hur långt in i framtiden Du höll blicken. En enkel minnesregel eller att låta hjärnan följa ett medvetet, rutinmässigt mönster är det bästa botemedlet mot hjärnspöken.

Lycka till :tummenupp

Allt detta surr om motstyrning hit och aktiv motstyrning dit...
Jag fattar inte hur folk överhuvudtaget hinner med att köra sin motorcylek om man jobber med att motstyra hit och dit "aktivt". Det är ju bara att köra dit man vill! Motstyrning är lika naturligt som att sätta den ena foten framför den andra när man promenerar...
Många av oss skulle säkert hålla med Dig. Ändå finns det ett antal olyckor varje år där mc-förare oförklarligt styrt in i faran i stället för ifrån. Vissa tror att vi, i en paniksituation, tenderar att glömma eller förtränga det naturliga och att hjärnan helt enkelt beordrar ett styrutslag åt höger när vi vill smita undan åt höger. Och det blir ju inte så bra, inte i allt över styrfart...

Motstyrning är ingen big deal. Men det är viktigt att kunskapen och vanan att trycka till finns där om vi hamnar i tassemarkerna. Det räcker.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Rätt svar är att ge fan i att titta på första konan.

Förmodligen så fokuserar du extra mkt på just den första konan eftersom du kört ner den tidigare. Att du fokuserar på den leder bara till att du med ännu högre precision kommer att träffa den.

:tummenupp
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Fick åka med en kille från SMC som "bagage" runt motorbana och det gick undan kan jag säga. Litade helt och fullt på honom OCH att hojjen kan lutas rejält utan att välta. Numera tar jag kurvor mycket snabbare och snävare då jag vet att det går. Känner hur lätt det är att få snabbt lut på hojen utan kraftansträngning. Kom till och med lite snabbt in i en hö kurva häromdagen.....lite extra tryck på höger, hojjen lade sig och jag var inte det minsta orolig..bara skön känsla. :banana
Som Ulvhamne så klokt säger - Dit Du tittar, där hamnar Du. Så tittar Du på konen - hamnar Du... Du har, precis som alla andra, ett periferiseende, d v s Du kan hålla reda på saker som ligger utanför och bredvid det Du för tillfället fokuserar på. Använd det för att hålla reda på koner och kritstreck, blicken fokuserar Du där Du tänker vara om ca 3 sekunder.

Nöt konbanan en kväll med den enkla principen, upplever Du ett problem frågar Du Dig själv hur långt in i framtiden Du höll blicken. En enkel minnesregel eller att låta hjärnan följa ett medvetet, rutinmässigt mönster är det bästa botemedlet mot hjärnspöken.

Lycka till :tummenupp

Många av oss skulle säkert hålla med Dig. Ändå finns det ett antal olyckor varje år där mc-förare oförklarligt styrt in i faran i stället för ifrån. Vissa tror att vi, i en paniksituation, tenderar att glömma eller förtränga det naturliga och att hjärnan helt enkelt beordrar ett styrutslag åt höger när vi vill smita undan åt höger. Och det blir ju inte så bra, inte i allt över styrfart...

Motstyrning är ingen big deal. Men det är viktigt att kunskapen och vanan att trycka till finns där om vi hamnar i tassemarkerna. Det räcker.
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Jag håller på att hjälpa en kompis med mc just nu. här är en MYCKET bra video imo.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1tuvTTgoV4

en Trafikskola Utför alla manöver banorna, kolla vid ca 4 minuter för att komma till högfarten.

har kollat in filmen tusen gånger men skulle vilja ha mer närbild och gärna i slowmotion. Tycker annars den är riktigt bra både för högfarten och lågfarten
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top