KTM 990 smt Turbo

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här kommer lite tankar om hur jag har tänkt, det kanske inte gör dig klokare..:)

Stora spridare kräver lägre bränsletryck för de har kapacitet att flöda mer. Små spridare kräver högre bränsletryck för att kunna leverera samma mängd. 875 cc spridare kräver högre tryck för att leverera samma mängd som 1000 cc gör vid 3 bars bränsletryck.
Ett högre bränsletryck kräver en pump som klarar att jobba mot ett högre tryck och fortfarande flöda på tillräckligt, pumpens kapacitet beror på vilket tryck den jobbar mot.

Om du siktar på 250hk och 2 bars laddtryck på E85 och arbetsbelastning på högst 90% på spridarna så krävs det 948 cc, med ett bränsletryck på 3 bar. Pumpen måste då högst jobba mot 5 bars tryck, vid 2 bars laddtryck.

Om du skulle köra 875 cc spridare och en bränsletrycksregulator som har 1:3 i förhållande, med ett grundtryck på 3 bar och ett laddtryck på 2 bar skulle spridarna flöda 1516 cc och pumpen skulle behöva jobba mot 9 bar mottryck.

Här kan du räkna lite, hoppas fick svar på vad du klura på.
http://www.deatschwerks.com/resources/fuel-calculators/

Det där var väldigt lärorikt svar !! Låter som 1000cc spridare är ett bättre val för då duger en vanlig volvo 940 pump. Finns ju numera stooora spridare som funkar ända ner till väldigt låg effekt. Vilket märke och modell på spridare runt 1000cc är bäst i dag.

Jag är tvekande inför e85 vs 95-98okt? Det är 19l tank och det räcker för säkert 20mil även på e85 så soppaförbrukningen är inte avgörande och inte heller kortare oljebytesintervaller.

Är det mycket svårare lira in insprutet med e85? Jag kan tänka mig att e85-justera in motorn utan turbo är en hel del bök,,det bli ju en helt ny mapp bara det!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag inhandlat en KTM sm 990 "08 med endast 1200 mil på mätaren. Första intrycket är att den går fruktat bra trots bara 115-120whp denna bör ha med öppet slipon.

Nu till första frågan ang Powercomander. Fattar jag rätt att man på Pc5/pcv har uttag/kontakt för lambdasond och att man då kan logga arf på dataskärmen kontra varvtal och trottel position? Det är ju ett måste om man ska kunna mappa in den på väg.
Jag antar att PC III inte klarar logga lambda värde?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu har jag inhandlat en KTM sm 990 "08 med endast 1200 mil på mätaren. Första intrycket är att den går fruktat bra trots bara 115-120whp denna bör ha med öppet slipon.

Nu till första frågan ang Powercomander. Fattar jag rätt att man på Pc5/pcv har uttag/kontakt för lambdasond och att man då kan logga arf på dataskärmen kontra varvtal och trottel position? Det är ju ett måste om man ska kunna mappa in den på väg.
Jag antar att PC III inte klarar logga lambda värde?

PCIII klarar allt en PC5 klarar men du måste ha en multiconnectionhub för att kunna lägga till alla saker. PC5 har fler saker inbygga än PCIII Står rätt bra beskrivet på powercommanders hemsida!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
PCIII klarar allt en PC5 klarar men du måste ha en multiconnectionhub för att kunna lägga till alla saker. PC5 har fler saker inbygga än PCIII Står rätt bra beskrivet på powercommanders hemsida!

Ok tackar då ska jag kolla upp multiconnection hub. Kan man då koppla in en valfri bosch lambdasond och logga afr vs varvtal och gaspådrag?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top