KTM 990 smt Turbo

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag håller på spåna i kostnader för turbomatning av en v-twin KTM 990 insprutare. Motorn är i grunden väldigt hållbar med rötter från Rotax som de samarbetade med när de tog fram motorn. Glidlagrade vevtappar modell lastbil så dubbla effekten ska inte vara några problem.
Själva rörmockeriet och turbostorlek/kompförhållande samt plenum har jag koll på men vad som krävs för att få insprutet att funka har jag ingen bra koll på.
Effekten på 990 är ca 113hk på bakhjulet med öppena dämpare och filter och jag siktar på minst 200 men gärna 220hk+.

Om det är någon fördel åka e85 gör jag gärna det. Jag vill veta vilken bränslepump som krävs och hur man styr bränsletryck samt om de krävs extra spridare och vart de ska placeras mm.

Jag kan välja KTM 950 med fuggar men det känns oldtime.
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Självklart, dock har jag inte sett någon våldföra sig på en KTM.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Kan du inte smätta på fuggar på en 990 SMT? Om det är TS som överladdat XR650R så är du ju på hemmaplan då. Sedan köra med ngn lämplig add-on box för tändning som du kan mappa själv?
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jätteenkelt att köra PC5 och turbo, dessutom är det enkelt att komma in i KTMs styrsystem via OBD och en 100kr Kina-kabel.

Kul projekt, verkligen. Byt ut spridarna och köra med större, e85 är en jättefördel med så stora kolvar där risken för detonation annars är överhängande.

Simens Deka 875cc har väldigt bra deadtime och skulle nog passa din maskin bra. Då räcker såsen gott och väl. Vad gäller soppapump så får du riva loss originalet i tanken och titta vad som sitter där. Får man plats med en vanlig AEM 320lph eller Aeromotive Stealth så är det bara att köra på det. Soppatryck kan du köra original.

Jag hade nog mappat originalsprutet så att maskinen går bra på e85 med de nya spridarna, sen monterat PC5 och styrt överladdet med den. Då kommer det funka bra för dig.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jätteenkelt att köra PC5 och turbo, dessutom är det enkelt att komma in i KTMs styrsystem via OBD och en 100kr Kina-kabel.

Kul projekt, verkligen. Byt ut spridarna och köra med större, e85 är en jättefördel med så stora kolvar där risken för detonation annars är överhängande.

Simens Deka 875cc har väldigt bra deadtime och skulle nog passa din maskin bra. Då räcker såsen gott och väl. Vad gäller soppapump så får du riva loss originalet i tanken och titta vad som sitter där. Får man plats med en vanlig AEM 320lph eller Aeromotive Stealth så är det bara att köra på det. Soppatryck kan du köra original.

Jag hade nog mappat originalsprutet så att maskinen går bra på e85 med de nya spridarna, sen monterat PC5 och styrt överladdet med den. Då kommer det funka bra för dig.

OK här kom svaret jag väntade mig , man byter helt enkelt ut org spridare mot typ deca 875 och kan ev mappa org sprutet samt mont en pc 5a. Jag såg just denna tråd med enkel beskrivning med bild hur de ska kopplas o styras http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251916-Br%E4nslestyrning-Turbo

Det ser inte ut att bli så farligt dyrt ändå :tummenupp Kan org soppapumpar duga till ladd på ca 1,3 bar? Jag antar det sitter liknade pump som alla andra insp hojar har?

Jag sålde min xr 650 turbo anläggning till en norrman som nu kört över 500 mil med det och minst 100 hjul hk så han är överlycklig det håller bra för han kör bara 0,8 bar.

Avgasmottrycket måste man ha stenkoll på när det är få cylindrar och stora kolvar så det blir en stor snurra i förhållande till rel få hk. Turbon bör klara ca 300-350hk för att den inte ska bygga plötsliga pullsövertryck i avgaset innan turbo. Xr 650 enstånkan krävde 200hk mih 12t för att klara 125 hjul hk och inte bygga mottryck och spika.

Jag har inte ens köpt en KTM 990 än då jag fortfarande åker Buell m2 1200, men den ska ut på försäljning nu när jag bestämt mig för KTM 990. KTM 950 som har förgasare hade varit enklare för mig men det är ett jäkla skruvande i munstycken innan man blir nöjd,,,bet enklare att ha en dator att klicka på och lit kul att prova någ nytt.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Exakt, du tänker helt rätt och just KTM är jätteenkla att komma åt originalstyrningen på så det kommer bli en walk in the park för dig. Jag hade inte kört pulssplit dock utan dragit ihop rören till en kollektor för att jämna ut pulserna. Kanske även byggt något kul 2-1-2-1 system eller så, eller kanske pulssplit med 2-1-2 bara för att försöka få flödet ner i turbinen så jämt som möjligt.

Just do it :tummenupp
 

wince90

Ny medlem
Gick med
30 May 2014
Ort
horndal
Hoj
Ktm
Team Peterson kör hillclimb på nitro i usa med lc8 motorer. Enligt dom så funkar det bara till 200hk sen rasar växellådorna. Bara en liten tanke så du slipper dyra ras. MVH:yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Den där ktm 990ien förstår jag mig inte på varför han turbomatade då den bara ger 126hjul hk?? Så seriöst byggt men tar bara ut 0,4 bar och bara ca 13hk mer än en org 990 med öppet system o filterbox? De lämnar inga detaljer för ägaren fattar nog nada och firman som byggt den vill inte lämna data. Men jag tror de kör oöppnad motor med högt kompförhållande som 990 har.
Finns en ktm 950 fugge modell också på ADV forumet men den ger bedrövligt dålig effekt trots han laddar runt 0,7 bar. Den däremot ser man hela bygget och då ser jag direkt han kör för liten turbo = för högt mottryck = inga hk alls att tala om. Jag gjorde samma miss på xr650 med liten turbo ,,den gav typ 5 hk extra på 0,7bar.

När det gäller turbostorlek ska jag ta mig en titt på kompisarens Arcticat f1100 skoter som har v-twin motor och fabriksmonterad turbo. Jag har kört den rätt mycket med Speedwerks boxtrim . Den ger 177hk org på 8000v men med trimbox och öppet avgas ger den 240hk på ca 8200v. Det är 4 läges omkopplare med 170/177/210/240hk lägen som funkar kallasbra. Den motorn har ett väldigt jämnt o fint register för det är ett måste på skoter för at man ska kunna bestycka in variatorer bra. Jag har inte hittat datan på den turbon än men det lär nog hittas, jag gissar att den ligger nära en td0416t.

Faster.
Jag visste inte KTM var enkla att ta sig in i org mappen:) Du eller någon får gärna rek vilken/mappsensor jag behöver och BTR som är prisvärd och vilka spridare som passar för e85 och upp till 2 bar. Bör man mappa om org sprutet för e85 och med större spridare innan man mont turbo? Går det rentav köra org sprut eller bör man köpa en pc4a eller pc5?

Jo jag har läst om hillclimb ktm och deras problem,,både vevstakar och låda tycks hålla till 200hk. Men då vet jag inte vilken årg av motor de utgått från då de uppdat rätt ofta upp till 08. Jag tror den håller bra till 250hk med turbo och vanlig hulliganåkning,,hillklättrarna går ju stenhårt åt motor o låda.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Mapsensor kör du en vanlig 3bar med fördel finns ju lite överallt att hitta med vettig kvalitet osv. Du hittade väl tråden hur man överladdar med PC5? Lite backventiler osv...

Mitt råd är att byta spridare och mappa cykeln så den går precis som den skall i det utförande du sedan skall börja överladda. Sen styr du överladdningen med PC5an. Då kommer det gå hyggligt snabbt att få till det och det kommer bli betydligt bättre än om du skall trixa med PC5an hela vägen.

Kolla soppapumpen. Räcker den så låt den vara. Jag hade personligen kör Siemens Deka 875cc, men om du tror att de blir på gränsen så kör Injector Dynamics 1000cc (vilka kanske är världens bästa spridare). Inga problem med låglast osv trots sin storlek.

Jag har bara pillat lite originalstyrning på KTM så har dålig koll just nu på kallstart och annat bra att ha, men jag skulle nog säga att man i en bänk gör hojen klar på ett par timmar rent mappmässigt (utan turbo).

Fördelen med PC5 är ju att du kan mappa överladdet i den eftersom den har 0-5v ingång (ingången för din 3bar mapsensor). Har inte tittat på det, men tror att det blir jobbigare att skala om orignalmapparna än att bara montera PC5an och köra.

Faster.
Jag visste inte KTM var enkla att ta sig in i org mappen:) Du eller någon får gärna rek vilken/mappsensor jag behöver och BTR som är prisvärd och vilka spridare som passar för e85 och upp till 2 bar. Bör man mappa om org sprutet för e85 och med större spridare innan man mont turbo? Går det rentav köra org sprut eller bör man köpa en pc4a eller pc5?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Faster-
Jag har inte kollat tråden med Pc5 turbo mappning (ska leta). Ok 3 bar mappsensor duger från typ en Saab eller liknade.

När det gäller trycksättning av mappsensor/BTR/ och trottelboddy mm ,,,, är det något speciellt ställe på plenum man ska ta ut vissa tryck. Jag är skrämd från förgasartrycksättning av flotörhus från pitotrör hur viktigt det var. Det behövs väl inget Pitotrör vid insprutsturbo?

Hur /vart på trottelboddyn trycksätter man och varifrån ska trycket komma samt lämplig slang dim. Slang dim till alla andra trycksättningar vore bra att veta också och allt om backventiler.

Vi får döpa om tråden till nybörjarkunskap insprut med turbo för dummis:D
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Original map-sensor skall bara känna suget (som original), så där sätter du backventiler som hindrar ladd från att nå map-sensorn. Den nya map-sensorn sätter du innan spjäll så att den bara känner tryck och inget sug.

Map-sensor på saab är 2.5bar, men en eftermarknad till ex saab funkar ju jättebra. Du har ett spjäll på varje cylinder, där skall laddet in ;) Du behöver inte göra något annat än att bygga ett plenum (aluminumbox där laddtrycket kommer in och går vidare till spjällen) och montera en intercooler som laddluften kan kylas i på sin väg till plenumet.

Typ ;)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det låter oförskämt enkelt men det kommer såklart minor förstår jag.

Jag läste igenom Honda sp1 turbotråden och där förespråkar Andersson att det är viktigt med btr som ger 1 till 3 när man kör Pc 3 åtminstonde och den ska vara tryckstyrd antar jag? Om Andersson säger att det är viktigt så lär det vara det antar jag?

En annan fråga ang e85 om jag nu skulle fega ur och turbomata en KTM 950 förgasarmodell. Det sitter vacumförgasare på dem, hur tål vacumtrottelns tunna gummibälg e85? Man är ju orolig den ska blattna upp:rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kan inte ett skit om förgasare ;)

Och jag inget om insprut :3freak

Nya frågor Ang bränsletrycksregulator för insprut turbo så ska man ha en som ger 1 till 3 enligt Andersson men vart får man tag i en sådan? De flesta typ alla ger ju betydligt mindre ?? Andersson kunde bygga om dessa som ger lägre till 1-3 och beskrev även det i sp1 tråden men jag hajjar inte riktigt hur han gjorde.

Är det tryckstyrd som gäller så bränsletrycket hela tiden ligger 3 bar över laddtrycket? Måste btr dessutom vara ställbar?
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Och jag inget om insprut :3freak

Nya frågor Ang bränsletrycksregulator för insprut turbo så ska man ha en som ger 1 till 3 enligt Andersson men vart får man tag i en sådan? De flesta typ alla ger ju betydligt mindre ?? Andersson kunde bygga om dessa som ger lägre till 1-3 och beskrev även det i sp1 tråden men jag hajjar inte riktigt hur han gjorde.

Är det tryckstyrd som gäller så bränsletrycket hela tiden ligger 3 bar över laddtrycket? Måste btr dessutom vara ställbar?

Här kommer lite tankar om hur jag har tänkt, det kanske inte gör dig klokare..:)

Stora spridare kräver lägre bränsletryck för de har kapacitet att flöda mer. Små spridare kräver högre bränsletryck för att kunna leverera samma mängd. 875 cc spridare kräver högre tryck för att leverera samma mängd som 1000 cc gör vid 3 bars bränsletryck.
Ett högre bränsletryck kräver en pump som klarar att jobba mot ett högre tryck och fortfarande flöda på tillräckligt, pumpens kapacitet beror på vilket tryck den jobbar mot.

Om du siktar på 250hk och 2 bars laddtryck på E85 och arbetsbelastning på högst 90% på spridarna så krävs det 948 cc, med ett bränsletryck på 3 bar. Pumpen måste då högst jobba mot 5 bars tryck, vid 2 bars laddtryck.

Om du skulle köra 875 cc spridare och en bränsletrycksregulator som har 1:3 i förhållande, med ett grundtryck på 3 bar och ett laddtryck på 2 bar skulle spridarna flöda 1516 cc och pumpen skulle behöva jobba mot 9 bar mottryck.

Här kan du räkna lite, hoppas fick svar på vad du klura på.
http://www.deatschwerks.com/resources/fuel-calculators/
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top