Trimma DRZ400SM Svårt?

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Tjenare! Tänkte sälja 125:an om någon månad och köpa en DRZ. Har tröttnat på både sport och 125cc och får börja övningsköra A2 ;) Jag tänker köpa en helt original och sedan preppa den lite. Jag vill slänga på ett Yoshimura RS2 och en Keihin FCR 39mm. Jag har inga erfarenheter av att pilla hoj men vill verkligen lära mig :) Kan någon förklara mer exakt vad ett helsystem och större fögge innebär för arbete?

Tack i förväg för hjälp :)
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Tjo min son:)
Byta till helsystem är inget direkt större jobb. Ända är la om det krånglar med att få loss skruvar.
Har för mig hojen ska mappas efteråt för att få bästa resultat :)
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Rent spontant och med egen erfarenhet så skulle jag inte köpt en halvtrött hoj för att trimma. Jag hade då lagt pengar på en effektstarkare hoj direkt.
Fast om det nu bara är DRZ 400 som gäller för dig så lägg trimpengarna och meckartiden på att åka dig trött på den å köp effektstarkare senare.:tummenupp
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Rent spontant och med egen erfarenhet så skulle jag inte köpt en halvtrött hoj för att trimma. Jag hade då lagt pengar på en effektstarkare hoj direkt.
Fast om det nu bara är DRZ 400 som gäller för dig så lägg trimpengarna och meckartiden på att åka dig trött på den å köp effektstarkare senare.:tummenupp

Jag söker och söker efter bättre hojar. Men DRZ:an visar sig hela tiden vara lämpligast. Och varför inte släng på lite godis då? ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har gjort ett budget trim på en DRZ 400 men jag har för mig den redan har en kehin FCR 39 eller 40mm? Den jag grejade med hade det ivf så sätt dit en sådan om det inte redan är det.

Den blev väldigt mycket piggare av
1. Öppet slion ljuddämpare. Helsystem ger inget mer på dem.
2. Kn filter och uppkapad luftburk.
3. Accpumtsmodd på Fcr gasaren och bestyckning,,ca 10% större munstycke i högfart.
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Jag har gjort ett budget trim på en DRZ 400 men jag har för mig den redan har en kehin FCR 39 eller 40mm? Den jag grejade med hade det ivf så sätt dit en sådan om det inte redan är det.

Den blev väldigt mycket piggare av
1. Öppet slion ljuddämpare. Helsystem ger inget mer på dem.
2. Kn filter och uppkapad luftburk.
3. Accpumtsmodd på Fcr gasaren och bestyckning,,ca 10% större munstycke i högfart.

Vad menar du med öppet slipon?

Har för mig att DRZ400s har 39mm. Inte 400sm :p
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Varken s eller SM har fcr, sitter vaccum förgasare på dom. Byt till en fcr39 öppna luftburken 10*10 cm. Du bör montera helsystem om du byter förgasare, sitter moppekrök orginal:-D
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
DR-Z (som jag har tagit mitt namn efter :) ) är som sagt bra om du vill ha tillförlitlighet och långa serviceintervaller men de är ju mer än lovligt trötta, typ som en mindre XR650. Vill du ha prestanda är det nog bättre att gå på en KTM EXC så stor som du får köra (kan inte nya reglerna) eller en KTM 6 40/25/60/90.

Vill du åka japanskt finns ju också WR450 men vet inte om de finns lV-reggade?
 
Last edited:

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
DR-Z (som jag har tagit mitt namn efter :) ) är som sagt bra om du vill ha tillförlitlighet och långa serviceintervaller men de är ju mer än lovligt trötta, typ som en mindre XR650. Vill du ha prestanda är det nog bättre att gå på en KTM EXC så stor som du får köra (kan inte nya reglerna) eller en KTM 6 40/25/60/90.

Vill du åka japanskt finns ju också WR450 men vet inte om de finns lV-reggade?

Jag skulle faktiskt kunna köpa en 525 exc och köra på a2-kortet (tror att de är reggade på 12kw...). Men jag tjänar inte tillräckligt med kosing för att ha råd med all service på den. I framtiden när jag är fullt utbildad så ska du se att jag kommer rulla på en 525 ;) DRZ tills dess.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
att byta fugge/helsystem är inte svårt. Det svåra är att ställa in/bestycka förgasaren sen. Svårt är det iofs inte, men det kräver tålamod och tid.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag skulle faktiskt kunna köpa en 525 exc och köra på a2-kortet (tror att de är reggade på 12kw...). Men jag tjänar inte tillräckligt med kosing för att ha råd med all service på den. I framtiden när jag är fullt utbildad så ska du se att jag kommer rulla på en 525 ;) DRZ tills dess.

Mitt tips är då; köp en DRZ, kör och njut av den original och spara pengarna så du kan köpa en annan hoj snabbare istället för att trimma den.
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Mitt tips är då; köp en DRZ, kör och njut av den original och spara pengarna så du kan köpa en annan hoj snabbare istället för att trimma den.

Vad finns det för andra hojar då? Tipsa gärna. Original är inte ett alternativ
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
jag är kanske nykär men avgudar min xr650r. Har motard/offroad-kit till den. Mer effekt än min gamla 640, jämlik med en ktm 625. Längre intervaller än en 525/450...

Väger runt 140kg enligt papper men tycker den känns galet mycket lättare/mer lätthanterlig än 640in. Gasres på 3an utan problem :)

Xrn är känd för att ha en bombsäker motor också, vilket de flesta ktm inte är...

Det enda tråkigar är omoderna fjädringen och bromsarna(speciellt fram) lämnar mer att önska, men motorn är underbar... Bäst motorn jag kört!
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
jag är kanske nykär men avgudar min xr650r. Har motard/offroad-kit till den. Mer effekt än min gamla 640, jämlik med en ktm 625. Längre intervaller än en 525/450...

Väger runt 140kg enligt papper men tycker den känns galet mycket lättare/mer lätthanterlig än 640in. Gasres på 3an utan problem :)

Xrn är känd för att ha en bombsäker motor också, vilket de flesta ktm inte är...

Det enda tråkigar är omoderna fjädringen och bromsarna(speciellt fram) lämnar mer att önska, men motorn är underbar... Bäst motorn jag kört!

Exakt det jag ville höra! Läste lite om hojen, och den verkar underbar :) Vettiga serviceintervaller dessutom med olja, filter och ventiler. Men kolv och sånt som är dyrt då? Hur ofta ska sånt bytas? :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vad finns det för andra hojar då? Tipsa gärna. Original är inte ett alternativ

Kan du tänka dig en XR650 så varför inte en KTM 660? Bra tryck från fabrik, fjädringen är gjord för motard (till skillnad från XRn) och rimliga serviceintervaller.

Finns hur mycket info som helst om på Sporthoj och om du googlar.
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Kan du tänka dig en XR650 så varför inte en KTM 660? Bra tryck från fabrik, fjädringen är gjord för motard (till skillnad från XRn) och rimliga serviceintervaller.

Finns hur mycket info som helst om på Sporthoj och om du googlar.

T.ex bensinförbrukningen och kvalitén :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
T.ex bensinförbrukningen och kvalitén :)

De flesta xr 650från 00-04 är reggade som 14kw viket är bra för a2 kort och försäkring. 00-05 spelar ingen roll det är samma kvalle på alla årg,,dvs stenbra.
Soppaförbrukningen är 0,5-0,6 lansvägsbus, det går köra den snålare med helt optimalt bestyckad förgasare.
Effekten med öppet slipon och sidokåpa samt kn filter är ca 50-52hk på hjulet.
Kolvbytesintervall mellan 5000-10000mil ber på hur mycket skog den går. Är den servad med 300mil intervall med bra olja håller de 10000mil innan något går väck. Höga varvtal typ köra på varvstopp kan däremot knäcka dem på några mil, då går vevstaken rullager sönder.
Ventilerna är lätta att ställa in och vid vanlig vägbusa kör man 500mil.
Oljebytesintervall 300mil är lämpligt och det går i 2L om man tömmer den på rätt sätt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
T.ex bensinförbrukningen och kvalitén :)

Är de problem? Jag hade en i ett par år och märkte inte av något av de men den var ny när jag köpte den. Den har å andra sidan som sagt fixad fjädring för motard och det är bra tryck i motorn, den ger nog över 60hk original? Med SMS-kammen och ett helsystem ska den ge runt 70hk.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
T.ex bensinförbrukningen och kvalitén :)

bensinförbrukningen är typ samma i min xr som i min 640. Men det är nog den mesta ointressanta delen någonsin när man kollar på hoj...

just kvalitén är varför jag köpt en XR istället för LC4a igen. Jag har själv vart med om vevlagerras på min LC4, och känner ett flertal folk som har haft olika motorras med sina lc4or... finns säkert många på forumet här som anser att motorn är säker sålänge man sköter den men det är inte min erfarenhet iaf.

När man snackar med folk som ägt xr650's så har jag aldrig hört någon som haft större problem...

Boost 3 säger 300 mil för oljebyte på en xr, han vet vad han snackar om :) Men jag kör 100mils och varannan oljefilter/ventilkoll för att vara på säkra sidan, tar ju typ 15min att byta olja på en xr, bra mycket lättare än en lc4a. Ventiler har jag inte behövt kolla än, ska göra det i veckan :)

Varför jag föreslog XRen till dig från början är mestadels för att alla jag slagit upp på transportstyrelsen är reggade på 14kw, så du kan köra på ditt mellankort. :tummenupp
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
bensinförbrukningen är typ samma i min xr som i min 640. Men det är nog den mesta ointressanta delen någonsin när man kollar på hoj...

just kvalitén är varför jag köpt en XR istället för LC4a igen. Jag har själv vart med om vevlagerras på min LC4, och känner ett flertal folk som har haft olika motorras med sina lc4or... finns säkert många på forumet här som anser att motorn är säker sålänge man sköter den men det är inte min erfarenhet iaf.

När man snackar med folk som ägt xr650's så har jag aldrig hört någon som haft större problem...

Boost 3 säger 300 mil för oljebyte på en xr, han vet vad han snackar om :) Men jag kör 100mils och varannan oljefilter/ventilkoll för att vara på säkra sidan, tar ju typ 15min att byta olja på en xr, bra mycket lättare än en lc4a. Ventiler har jag inte behövt kolla än, ska göra det i veckan :)

Varför jag föreslog XRen till dig från början är mestadels för att alla jag slagit upp på transportstyrelsen är reggade på 14kw, så du kan köra på ditt mellankort. :tummenupp

Kan förklara lite snabbt. Bensinförbrukningen är viktig för mig. Jag får in 1900kr varje månad och jag kör mellan 200 och 300 mil utan problem varje månad. Jag har inga rika föräldrar och har ingen tid för att jobba kväller (helger är upptagna). Så serviceintervaller och bränsleförbrukning är viktigt för mig :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top