Sporthoj på stan

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Så jag har införskaffat mig min första sporthoj, en gsxr 750. Innan köpet har många timmars lättsamt studerande av sitt position och styrning för sport hoj föregått, så jag är väl införstådd i hur det skall gå till (jag är förstås långt ifrån att applicera detta, och åker inte runt å försöker hänga av eller så) MEN, vad jag inte hade väntat mig var hur sjukt obekvämt det var att köra sporthoj!

Vad kan jag göra? Jag är bekväm i race position, rumpa bak, bröstet och knän på tanken, avslappnade armar men tänker inte åka runt så i stan.. Och jag vill köra lugnt å sansat, säkert. Målet är att lära mig hojen å sedan ta det till banan, men som det är nu klarar jag inte mer än 15-20min på hojen innan jag bara vill vara någon annanstans. Vad kan jag göra för att sita upp på sporthojen utan att bryta ryggen eller modifiera motorcykeln?

Finns det några specifika ben övningar som fungerar bra? Hjälper knäböj och marklyft mycket? Finns det någon bättre övning för just insidan av låren?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Du skall träna mage och rygg.

Tanken är inte att du skall ligga på tanken, utan din bålstabilitet skall vara så bra att du håller dig uppe med den. När inte fartvinden håller dig uppe alltså...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Vad gör du i stan på sporthoj? :va skämtåsido. När jag hamnar inne i stan brukar det nästan alltid bli vänsterhanden på vänsterben och mysåka lite upprätt. Jag undviker stadskörning så gott det går.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
0be8f499888bfad67051013980533dac.jpg_thumb_800x800.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Sitt rakt med ryggen (inte vertikalt, utan rak), med knäna runt tanken och utan någon vikt att tala om på styret.

Och gilla läget :)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Marklyft och knäböj är väldigt bra övningar. Men de tränar inte upp statisk styrka, vilket är det du behöver.
Om du kollat på mästarnas mästare...och sett diverse elit-atleter vara riktigt dåliga på jägarvila, så är det just p.g.a. samma fenomen. De har inte tränat på statisk styrka. Därför skulle jag personligen föreslå att du mixar;

-Marklyft för mellan rygg
BBDeadlift.gif


- Good-mornings för nedre rygg
BBGoodMorning.gif


- Front plankan
FrontPlank.jpg


- Sido plankan
SidePlankElbow.jpg


- Hängande benlyft (mycket svåra att fuska med)
BWHangingLegRaise.gif


När du är tillräkligt bra på hängande benlyft
- L-sit med böjda ben
handsflattuck.jpg


Vill man få extremt bra statisk bålstabilitet (kräver tid) så kör man;
- Grodan med benen på armarna
frog-stand.png


Och monstret, plankan utan fötter i marken :D ;
planche1.jpg
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Du skall träna mage och rygg.

Tanken är inte att du skall ligga på tanken, utan din bålstabilitet skall vara så bra att du håller dig uppe med den. När inte fartvinden håller dig uppe alltså...

Bålen är någorlunda stark city tränad som man är hmf.. Men det kan bli bättre, är inte direkt medlem på kolozzeum.. Så det köper jag, skall träna mage mer och då. Men det är insidan av låren som känns.
Sitt rakt med ryggen (inte vertikalt, utan rak), med knäna runt tanken och utan någon vikt att tala om på styret.

Och gilla läget :)

Kan inte sita helt rakt, då når jag inte styret (176 ish, 178 på en bra dag) men det andra gör jag redan.

Du får inget citat där Orecic men bra, jag ska köra statiska övningar, tack!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...umm...Orecic. Får man cred för tips till blaskan...? :hihi

Paolo har ett grundtips som funkar bra i alla situationer - bit ihop under- och överkäke.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Bålen är någorlunda stark city tränad som man är hmf.. Men det kan bli bättre, är inte direkt medlem på kolozzeum.. Så det köper jag, skall träna mage mer och då. Men det är insidan av låren som känns.


Kan inte sita helt rakt, då når jag inte styret (176 ish, 178 på en bra dag) men det andra gör jag redan.

Du får inget citat där Orecic men bra, jag ska köra statiska övningar, tack!

Jag är 170. Det hänger inte på storleken utan på tekniken. ;)
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
tycker du det är obekvämt i alla hastigheter eller bara vid stadskörning? kan ju vara så att du sitter och spänner dig när du kör och att det är därför du tycker det är obekvämt. Själv brukar jag ha mycket av stabiliteten i höften typ, knip med knäna runt tanken så slipper du ha så mycket tyngd på armarna. Sänk och slappna avi axlarna annars kommer du bli skit trött i nacken.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det som ts beskriver samt höga försäkringskostnader har gjort att sporthojs försäljningen nästan har upphört i sverige av nya maskiner. Det finns uppsjö av street hojar och sporttuoring som är mycket bekvämare vid normal körning. Men som banhoj på snabba banor är den outstanding.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
tycker du det är obekvämt i alla hastigheter eller bara vid stadskörning? kan ju vara så att du sitter och spänner dig när du kör och att det är därför du tycker det är obekvämt. Själv brukar jag ha mycket av stabiliteten i höften typ, knip med knäna runt tanken så slipper du ha så mycket tyngd på armarna. Sänk och slappna avi axlarna annars kommer du bli skit trött i nacken.
Just det du beskriver med kroppsfixering runt tanken är a och o vid snabb bankörning och inspererad landsvägskörning. Att fixera sig i styret påverkar hojens stabilitet kraftigt vid t.ex högfartsbroms och kurvtagning (på ett negativt sätt).
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Jag skiter i sittställningen så länge brudarna gillar vad man har mellan benen, det är ju ändå därför man kör hoj.
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Nä vid 100 så där så kryper jag ihop och allt är frid å fröjd, fast jag kan definitivt slappna av lite mer. Lite spänner man sig förstås men det övas nog bort snart nog. Men mitt problem ligger i det där lägre hastigheterna där man känner sig som en riktig idiot om man kryper ihop, där får jag ont i ryggen, plus att det inte känns riktigt säkert då sikten och framförhållningen försämras i trafiken när man kryper ihop, lite ovant också kanske.

Om jag planterar skrevet precis vid tanken bör jag förmå att sitta mer upprätt? Någon som testat detta?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Men vaddå inte kunna sitta rakt? Du klarar väl av att luta dig framåt, men fortfarande vara rak i ryggen? Jag skrev ju uttryckligen att det ej handlade om att ryggen skall vara vertikal. När du ligger i sängen på rygg så håller du ju troligtvis en någorlunda rak rygg.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top