Gsxr 1000 startar inte efter motorbyte???

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har precis bytt motor på min gsxr 1000-03 och monterat en från en gsxr 1000-01. Batteriet är inte helt ok så jag har testat med startkablar och startgas men den tänder inte ändå. Har gjort detta förut utan problem, tänkte bara om det skiljer något mellan elsystemet på -01 och -03? Har kollat på båda elsystemet och de ser likadana ut förutom två smala kontakter med fyra trådar i vardera. De kommer ut ut kabelstammen precis ovanför framdrevet. Har slipat rent plus- och minuskabeln vid batteriet och motorn, alla säkringar är hela men det verkar inte komma någon gnista till stiften....börjar bli panik nu!!!
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Låter det om soppa-pumpen? Inget relä som hängt sig? Sitter ingen startspärr på dom va? Inte så att någon av dom kontakterna ska sitta på någon brytare för stöd?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hur är det med startspärrar?

Vi slänger i en m3 maskin i en e30 och då var vi tvungna att montera hela startspärrpaketet med tändning, startspärren vid tändningslåset osv.. Men om du inte haft problem med de tidigare så:-/
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Sitter vipp/vält brytaren rätt?
Hur är det med pulser från givarna i nya motorn vs elsystemet? Gamla gixxern har ju 16mb ecu och den nyare har 32mb..... mvh Micke
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Soppapumpen låter, verkar som det inte blir gnista då den inte tänder på startgas ens. Ska testa att byta boxen imorrn! Sitter ingen startspärr på dessa modeller tror jag. Jorden och pluskabeln är avslipade och kontrollerade. Kollade tippsensorn också, verkade inte vara något konstigt. Återkommer med update...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
-01:an verkar ha två olika boxar och -03:ans box stämmer inte artikelnumret på så det kanske kan vara något...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
K1-K2 har inte samma box som K3, undersökt detta då jag ville veta vilka Power Commanders som passade min förra K3:a. Dessa har inte nån startspärr så nåt som inte finns kan inte spöka.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
K1-K2 har inte samma box som K3, undersökt detta då jag ville veta vilka Power Commanders som passade min förra K3:a. Dessa har inte nån startspärr så nåt som inte finns kan inte spöka.

Då borde det kunna vara så att den startar om jag byter box...
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det som kommer fram invid drevet är växellägesswitchen, men har du missat kopplingen där borde den var heldöd när du försöker starta. Tror knappast det beror på ECU'n. Har själv bytt motor på min Bandit och kan köra på både den gamla som den nya styrboxen. Att det är en kraftfullare dator i nyare styrboxen påverkar inget. Får du ingen gnista, men det övriga funkar, verkar det vara fel i kretsen mellan vevaxelsensorn och styrboxen. Har du kopplat den rätt?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det som kommer fram invid drevet är växellägesswitchen, men har du missat kopplingen där borde den var heldöd när du försöker starta. Tror knappast det beror på ECU'n. Har själv bytt motor på min Bandit och kan köra på både den gamla som den nya styrboxen. Att det är en kraftfullare dator i nyare styrboxen påverkar inget. Får du ingen gnista, men det övriga funkar, verkar det vara fel i kretsen mellan vevaxelsensorn och styrboxen. Har du kopplat den rätt?

Det är ju kontakter till allting som har en motsvarighet där det ska kopplas in och alla är ihopkopplade. Bara att jag hittade två små kontakter på detta elsystemet som inte gick till någonting. Dessa två fanns inte på -01:ans elsystem. Men jag ska testa lite imorrn... Regbesiktning på torsdag så det är bäst att skiten funkar nu!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fortsättning följer..... Bytte cdi-box idag och batteri. Motorn snurrar på som tusan men inte ett liv. Nu kommer felkoden c42 upp: ignition switch signal is not input in the ecm. Ignition switch lead wire/coupler. Fan, det lutar åt att jag får byta tillbaka till -03:ans motor igen....suck, hade andra planer för den.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Nu kommer felkoden c42 upp: ignition switch signal is not input in the ecm. Ignition switch lead wire/coupler.

Men det är ju det jag skriver i mitt inlägg ovan, du har ingen kontakt mellan pickupen och styrboxen. Kolla dina ledningar.
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Btw.... Jag ska ev sälja mitt plenum med spridare och mcx piggyback boxen.. är det något av intresse? från min gsxr 1000 -02. mvh Micke
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu kommer felkoden c42 upp: ignition switch signal is not input in the ecm. Ignition switch lead wire/coupler.

Men det är ju det jag skriver i mitt inlägg ovan, du har ingen kontakt mellan pickupen och styrboxen. Kolla dina ledningar.

Pratade med Mc-guiden i Vetlanda och de trodde att jag kanske behöver byta elsystemet också. Det blir ju inte så skoj..... Får kolla ett elschema och jämföra lite.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Btw.... Jag ska ev sälja mitt plenum med spridare och mcx piggyback boxen.. är det något av intresse? från min gsxr 1000 -02. mvh Micke

Hej. Tackar som frågar, men för stunden ska jag inte investera i turbobygge....
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Inte kamaxelsensor, utan sensorn som sitter (sannolikt på höger sida) på vevaxeln. I stället för brytarspetsar som man hade förr i tiden (på Hedehös tid) har man nu en induktiv givare mot vevaxeln. Det är denna som styr CDI'n. Det är därför du inte får gnista. CDI'n får helt enkelt inga signaler, och då blir det inga tändpulser till tändspolarna.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top