Hanteringen av SD

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Cross Niklas



Att hädelse inte finns kvar i brottsbalken är väsentligt... det är något annat han döms för då ju?

Det är inte religionskritik det han håller på med. Det är de religiösa han buntar ihop på ett rasistiskt och stereotypt sätt.

Skilj på religion och religiösa utövare. Sak och person.

Kritisera islam, men påstå inte att alla muslimer är på ett visst sätt.

Fast det var väl islam han kritiserade?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
"När ska ni journalister inse att det är djupt inrotat i Islams kultur att våldta och misshandla sådana kvinnor som inte rättar sig efter Islams lära. Finns ett stort samband mellan våldtäkter i Sverige och antalet invandrare från MENA länder".

På vilket sätt är detta religionskritik?

Vilken sura refererar han till liksom?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
På vilket sätt är detta religionskritik?

Vilken sura refererar han till liksom?

Första meningen är ju kritik, sen drar han ju en slutsats som han borde kunna backa upp med statistik om han skall komma undan med den.

Vilket han antagligen inte gjorde, undrar om det är överklagat, skulle vara kul att se jurister hantera det.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Första meningen är ju kritik, sen drar han ju en slutsats som han borde kunna backa upp med statistik om han skall komma undan med den.

Vilket han antagligen inte gjorde, undrar om det är överklagat, skulle vara kul att se jurister hantera det.

Den första meningen bör han ju backa upp med tolkningar av Sharia. Jag inbillar mig att straffvåldtäkter är ovanliga utanför organisationer som Boko Haram.

Ordet "kultur" är knepigt då vi talar om en ideologi. Kultur syftar trots allt på utövandet.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den första meningen bör han ju backa upp med tolkningar av Sharia. Jag inbillar mig att straffvåldtäkter är ovanliga utanför organisationer som Boko Haram.

Ordet "kultur" är knepigt då vi talar om en ideologi. Kultur syftar trots allt på utövandet.

Ja, tankevurpa, kan han statistiskt bevisa andra meningen kan han dra slutsatsen i den första.

Fast det med våld har han ju delvis rätt i...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ja, tankevurpa, kan han statistiskt bevisa andra meningen kan han dra slutsatsen i den första.

Fast det med våld har han ju delvis rätt i...

Religion och krig / våld hör ju ihop såklart. Lite dumt att bara peka ut islam, men knappast straffbart.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Religion och krig / våld hör ju ihop såklart. Lite dumt att bara peka ut islam, men knappast straffbart.

Nej, det låter lite väl hårt med den domen, han påpekar ju att det bara är de som bryter mot islam, inte alla som är den gängse åsikten i vissa kretsar.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
SAMTIDA IDIOTI*Igår var det Pia Sundhage och Erik Hamrén som orsakade rabalder i oseriösa medier som TV4 efter att ha ställt upp på en bild tillsammans med Sverigedemokraternas ungdomsförbund.
Idag är det retorikexperten Elaine Eksvärd som orsakar kollektiv härdsmälta bland ängsliga pk-hysteriker.
Eksvärd anlitas ofta i medierna för att i efterhand bedöma politikers tal, och utbytte igår ett par tweets med SD-ledaren Jimmie Åkesson.

“Twittrade i hjärtlig ton” hette det till och med då*Göteborgs-Postenförfasa
.Efter SD-ledaren Jimmie Åkessons tal i går skickade Eksvärd en fråga på twitter: ”Varför drar du alltid över? SD-ledaren svarade:
”Jag skyller på applåderna.” Han har uppmätt applådernas längd till 32 minuter, berättar han, och skickar en smiley. Eksvärds svar blir ”Haha. Ja det är en giltig om än skrytig ursäkt.
Snyggt snackat, trots att längden drog ner betyget är du bäst hittills!”
Alldeles för gemytligt för de politiskt korrekta vars specialitet är att göra skillnad på vi och dem – de “goda” och de “onda”. GP går så långt att de ringer upp Eksvärd som för att fästa henne på skampålen.– Jag förstår att smileyn och mitt ”haha”-svar kan ha stuckit i ögonen på folk.
Men jag står för min bedömning att Jimmie Åkessons tal var bäst hittills, även om det hade en mängd brister.Vidare konstaterar hon att många förefaller ha svårt att acceptera att hon är professionell nog att hålla sig till slagkraftigheten i framförandet, och inte att det råkar vara just Åkesson som framför det.
Från Sveriges Radio kommer för ovanlighetens den mest förnuftiga rösten i just denna härva, i form av kommunikationschef Helene Hellströmmer.– Om hon har en dialog med någon av dem hon recenserar i radio så får det vara upp till henne.
Det är ingenting som jag har någon särskild uppfattning om.Eksvärd själv tar det hela med ro, och skriver bland annat på sin*blogg:Men det gäller tonen för alla partiledare för jag har samma jargong med alla. Jag fick ingen kritik för ”gullet” med Göran Hägglund eller andra partiledare och min ambition är att behandla alla lika i min yrkesroll oavsett egna åsikter. Så tack för feedback!
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Eksvärd själv tar det hela med ro, och skriver bland annat på sin*blogg:Men det gäller tonen för alla partiledare för jag har samma jargong med alla. Jag fick ingen kritik för ”gullet” med Göran Hägglund eller andra partiledare och min ambition är att behandla alla lika i min yrkesroll oavsett egna åsikter. Så tack för feedback!

All heder åt henne! :tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Frånsett ett par små svackor och med förbehållet att jag inte kan avgöra huruvida SD verkligen har en politik som kan backa upp löftena, måste ändå JÅs tal i Almedalen anses vara ett av de absolut skickligast framförda i modern svensk politisk historia.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Frånsett ett par små svackor och med förbehållet att jag inte kan avgöra huruvida SD verkligen har en politik som kan backa upp löftena, måste ändå JÅs tal i Almedalen anses vara ett av de absolut skickligast framförda i modern svensk politisk historia.

Lite tragiskt bara att det i tidningarna kallas för ett heluselt tal som bara hetsar mot invandrare, taktiken lär fungera då majoriteten av befolkningen aldrig ids traggla sig igenom ett partiledartal för att bilda sig en egen uppfattning utan baserar sina åsikter på vad "experterna" i dagspressen tycker i ämnet.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Frånsett ett par små svackor och med förbehållet att jag inte kan avgöra huruvida SD verkligen har en politik som kan backa upp löftena, måste ändå JÅs tal i Almedalen anses vara ett av de absolut skickligast framförda i modern svensk politisk historia.
Betvivlar det inte en sekund och ännu mindre då jag hörde Staffan Dopping ( musikjournalist från 80-talet) säga på p1 att alla tal förutom Gudruns var dåliga :lol, men finns det länk?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tack. Skall ta det snarast möjligt. Att en retorikexpert, vem det nu var men kändes bekant, hyllade talet tyder på att det måste varit något extra. Twittervänstern blev förstås vansinnig. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top