XLmotos egna märke, Course

zndr

Ny medlem
Gick med
19 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Tjena,

kikat lite på dessa för att göra min garderob lite mer allsidig, är det någon som har omdömen att ge? Främst skinnprylarna.

Väldigt sparsamt med information om dessa på interwebs men det kanske beror på att märket är nytt på marknaden..

Tack!
 

plutoorjan

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Stigtomta / Nyköping
Hoj
Honda VFR800FI 2001
Har två varianter på handskar från Course. Väldigt bra kvalitetskänsla i dom är och väldigt sköna att ha på sig.
Tror att det kan variera en del beroende på ecact "vad" du köper, men tror inte att att det är skit.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min stora fråga är varför? Det är no name made in china. Därmed inte sagt att det är dåligt men du vet inte hur kvalisorten är förrän någon oberoende har testat. Och det är ju inte så att de är så fruktansvärt billiga, det mesta kostar ju i princip lika mycket som de erkända märkena typ Alpinestar, Berik mfl....

Mitt råd blir att handla något av de erkända märkena istället. Det är några hundralappar vi snackar om....
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Vad det gäller kina så är mitt "kvalitets" alpinestars ställ gjort i vietnamn.
Ordet kvalitet är ett slitet ord idag finns väldigt lite saker som görs med kvalitet.
Jag pratade med dom på xlmoto var dom var gjorda enl honom i europa typ holland.
Hade hemma ett helställ från corse helt okej snyggt bra sömmar men för litet.
Köpte ett par handskar av samma märke har kört för lite med dom för att kunna ge något svar på kvalitet.
Tyvärr så är det så att man får betala för märket med.
Teste från 2008 så får spyke alpinestars dainese sämst i test å Lindstrands vann.

www.triumphcity.dk/jofama/skinnBIKE_2008.pdf
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
De erkända märken har iallafall någon sorts kvalitet och säkerhetskontroll av kläderna, trots att de måhända är tillverkade i asien.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Ok källa på det. Sen tror jag inte man startar en skinnställs fabrik utan man ringer till en stor tillverkare å säger att man ska köpa x antal ställ pris x. Ett exempel biltemas hjälmar är ju skit men men ett test visade att dom var bättre än nolans hjälm för 3500kr som blev underkänd.Samma sak där man ringer till en stor tillverkare å säger att man ska ha 50 000 hjälmar som exempel.

Jag provade course stället det satt bra om jag kört racing men jag kunde inte gå för då fick jag en grym manlig camel toe å mer pipig röst än vanligt.


http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab
 
Last edited:

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Jag har faktiskt köpt ett par handskar och ett skinnställ från Course. Det senare heter Alpha Pro, dvs att det handlar om racingstället som inte är delbart. De säljer ut dem för 4 papp på XLmoto, tänkte att man lika gärna kunde prova. Tycker att kvaliteten verkar vara identisk till t.ex. Alpinestar, men det är svårt att veta hur det står sig i det långa loppet. Får hålla med om att de är ganska små, jag som normalt har 54 var tvungen att ha 56. Men jag har självfallet världens kameltå ändå, så räds inte. Stort plus på XLmoto för servicen med gratis retur, återfrakt, snabb support, osv.

Såg dock så sent som i dag att en lokal MC-affär sålde ut delbara Alpinestarställ för halva priset. Så det känns ändå som att planen bet sig själv i arslet, haha.
 

tophat

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha XJ600 -87
Jag har jacka, byxor och handskar från Course.
Jacka och byxor är "Two Seasons", http://www.xlmoto.se/jacka-course-two-seasons

Igår var första gången jag körde med dem i regn. Körde kanske 5-6 mil, varav ~2 i ganska kraftigt regn. Byxorna höll tätt, men inte jackan. Blev rätt blöt på armarna. Tråkigt då jag förväntade mig bättre. Man kanske måste köra i regnställ hur som? Men jag körde ju inte speciellt långt eller länge..

Här är en bild på hur min skjorta såg ut under jackan, det är inte svett.
course gear.jpg
- Vattentät membranjacka med 600DN teknik.
Utöver dålig vattentäthet så är jag nöjd, men jag har inget att jämföra med då det är min första uppsättning MC-kläder.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Köpte en jacka av märket Course och jag hade nog nu i efterhand köpt något mer etablerat märke. Storlekarna är uppenbarligen anpassade efter asiatiska personer. Fick byta till en betydligt större storlek än vad jag brukar ha och tycker ändå den är kort i armarna. Man får nog vad man betalar för.
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Nu när jag kört med mitt Course-skinnställ i snart 5 månader kan jag säga att jag fortfarande är nöjd. Lätt värt 4 papp. Sitter bekvämt, har bra ventilation, funkar förhållandevis bra även när regnskurar dyker upp från ingenstans.
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Ni som kör med detta stället, hur är era storlekar och er vikt samt längd? Jag är 184cm men fet som en gris på 105kg.
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Fick cirka noll svar, men för den som läser tråden och skall köpa Course Alpha: Dom är väldigt korta så du får gå en eller två storlekar om du inte skall mosa lilleman om du nu har en sådan. Övrig passform är som den skall. Jag är som sagt 184cm och en 58 var för kort för mig.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Fick cirka noll svar, men för den som läser tråden och skall köpa Course Alpha: Dom är väldigt korta så du får gå en eller två storlekar om du inte skall mosa lilleman om du nu har en sådan. Övrig passform är som den skall. Jag är som sagt 184cm och en 58 var för kort för mig.

Jag provade stl60 å är 197cm EN nysning å bye bye pungen.
 

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
Har precis fått hem ett allväderställ samt stövlar till frugan, återkommer med mer info när det är provat och klart. Kändes som ett prisvärt alternativ då hon i bästa fall kommer åka med mig en dag per år.

Magnus
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Funderar på Course Two Seasons jacka och bralla till tjejen för 999kr. Borde väl funka för henne som inte åker så jättemycket.
Har även en fundering på deras jeans (Course Kevlar Oslo Black) för 800kr till mig själv. Sånna brallor är ju minst 3 gånger så dyra i annat märke.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jag har jacka, byxor och handskar från Course.
Jacka och byxor är "Two Seasons", http://www.xlmoto.se/jacka-course-two-seasons

Igår var första gången jag körde med dem i regn. Körde kanske 5-6 mil, varav ~2 i ganska kraftigt regn. Byxorna höll tätt, men inte jackan. Blev rätt blöt på armarna. Tråkigt då jag förväntade mig bättre. Man kanske måste köra i regnställ hur som? Men jag körde ju inte speciellt långt eller länge..

Här är en bild på hur min skjorta såg ut under jackan, det är inte svett.
View attachment 407426

Utöver dålig vattentäthet så är jag nöjd, men jag har inget att jämföra med då det är min första uppsättning MC-kläder.

Hur är storleken på two season stället?
Ska man gå på de övriga som skrivit att de är lite små i storlekarna?
 

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
Funderar på Course Two Seasons jacka och bralla till tjejen för 999kr. Borde väl funka för henne som inte åker så jättemycket.
Har även en fundering på deras jeans (Course Kevlar Oslo Black) för 800kr till mig själv. Sånna brallor är ju minst 3 gånger så dyra i annat märke.

Hej
Nu vet jag inte om du redan hunnit köpa något, men jag köpte detta ställ till frugan som kanske åker med på någon tur per år, tycker personligen att stället var snyggt, verkar sitta bra oxå, vi tog en tur och hon verka nöjd. Så för det priset tycker jag att det var ett bra köp. Nu vet jag inte hur det fungerar i regn o det spelar inte någon roll då frugan inte kommer att åka på touring turer med detta ställ.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag köpte ett skinställ dock inte testat att köra med det än men det sitter skönt.
 

Bifogat

  • IMAG0671.jpg
    IMAG0671.jpg
    1.7 MB · Visningar: 1,477

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Fick cirka noll svar, men för den som läser tråden och skall köpa Course Alpha: Dom är väldigt korta så du får gå en eller två storlekar om du inte skall mosa lilleman om du nu har en sådan. Övrig passform är som den skall. Jag är som sagt 184cm och en 58 var för kort för mig.

Jag är 186cm och 58 är absolut inte för kort för mig?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top