Kladd runt hjälmen hur tvättas det bort?

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
kära goa medmänniskor har ett bekymmer.
det är så att jag tvättade min hjälm medans tiden jag höll på att renovera hemma med liknande cilic bang för att få bort allt damm som samlat på hjälmen och ställde undan den och inte tänkte mer på det.

nu när jag är klar med renoveringen hemma och känner på hjälmen så är den bra jävla klibbig runt om, lyckas inte få bort det med vatten.

så till min fråga någon som vet något bra jävla medel för att få bort all jävla klibb som sitter kvar?

mvh en annan broder.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Har du inte testat med något annat än vatten så kan du ju testa med.vad som helst!!? Ljummet vatten å yes diskmedel löser ju det mesta, vet inte om hjälmar är känsliga moy nåt dock, men kan inte se hur det skulle vara skadligt. Tvötta rent och torka av!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
5-56 eller WD40 tar bort det mesta, klister, kedjeguck, tjära, you name it.
Givetvis skall du testa med diskmedel först. Att testa med lite avfettning kan nog lösa det också.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Vanligt diskmedel och vatten är allt man ska använda. Precis som skägget skriver så finns det risk att andra medel löser upp plasten.
Diskmedel är för övrigt ett superbilligt medel mot imma. Ta några droppar och gnid in på insidan av visiret, torka av ev överflöd. Obs, skölj inte bort, det ska vara en supertunn hinna kvar. Ni kan flåsa bäst ni vill på visiret utan att få imma. Inte ens amorösa övningar med hjälm på och visir nedfällt får visiret att imma igen. Inte för att jag provat... Men jag är rätt säker att det skulle klara testet.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Genom att använda ett felaktigt rengöringsmedel har du löst upp ytan på plasten. Det kan försämra skyddsegenskaperna vid en ev. krasch. Köp en ny hjälm och använd rätt rengöringsprodukter i fortsättningen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Som ovan sagt finns det risk att ytan/lacken på hjälmen tagit skada. Om det var Cillit Bang du använde så är det starka grejjer. Oranga modellen säger kontakt mot PVC-golv eller emaljerade ytor i max 1 minut. Den gröna modellen är mildare men fortfarande starkare än diskmedel, vilket är det kraftigaste som normalt behövs på den hjälm.
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Som ovan sagt finns det risk att ytan/lacken på hjälmen tagit skada. Om det var Cillit Bang du använde så är det starka grejjer. Oranga modellen säger kontakt mot PVC-golv eller emaljerade ytor i max 1 minut. Den gröna modellen är mildare men fortfarande starkare än diskmedel, vilket är det kraftigaste som normalt behövs på den hjälm.

Håller tyvärr med ovanstående, Cilit Bang är mycket starkt och det finns risk att du löst upp ytterskiktet på hjälmen.
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Gammal plasthjälm med matt lack ?. Min vart precis som T.S beskriver, och då har jag enbart torkat den med mirakeltrasa. Plasthjälmar skrotar man efter ca 4 år ?. Hade min ca 5 år sen börja möget bli klibbigt.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
cilic bang löser cilic bang,,,,, lika löser lika som man brukar säga.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Ta en blomspruta, fyll med vatten och vanligt YES eller liknande. Spruta, vänta en liten stund, skölj av med vatten. Klart.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
5-56 eller WD40 tar bort det mesta, klister, kedjeguck, tjära, you name it.
Givetvis skall du testa med diskmedel först. Att testa med lite avfettning kan nog lösa det också.

tack för svar, ska pröva imorgon. prövade idag diskmedel utan någon som helst hjälp.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Ta en blomspruta, fyll med vatten och vanligt YES eller liknande. Spruta, vänta en liten stund, skölj av med vatten. Klart.

ska pröva vänta en liten stund med att skölja bort då, körde på diskmedel idag gnuggade och sköljde av men efter ca 1min när hjälmen var torr så var klibbet där igen. tack för svar btw!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top