Överskrida service KTM Superduke

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Hej,

Kommer i denna veckan alternativt senast i början av nästa veckan lämna in för stora servicen (med ev ventiljustering), byta däck och lite grejer men inser att jag redan nu har övertrasserat milen.

Senaste service var vid 777mil (4 augusti 2013) och nu står mätaren på 1592mil. Det har runnit iväg fler mil än jag trodde helt enkelt. Med 750mil emellan servicearna har jag överstigit med 65mil redan, dessutom skulle jag vilja köra lite mer i veckan innan den åker in och kanske i helgen också om jag inte hunnit få den fixad till dess.

Så till min fråga: Är jag redan nu i farozonen och bör genast låta cykeln stå till servicedags eller kan jag trycka ut en 20-30 mil till om jag inte hinner få den fixad till helgen? Vad säger ni som kan något om motorer? Enligt manualen har jag överskridit för mycket redan.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det är inte så att motorn kommer implodera helt plötsligt för att du brummat lite över 1500 mil, och du lär inte ha någon garanti kvar på den som gör att du bör serva i tid (så KTM lär skita i vilket).

Noja mindre - kör mer.

/J

P.S. har du inte bytt olja sedan augusti 2013 är det värre skulle jag vilja påstå...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent mekaniskt skulle jag inte tro det är någon större fara, om du inte har några besvär med ventiler. Det är väl garantier och eventuella försäkringar på motor det ställer till det för mest.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
om du nu skulle ha garantier eller liknande så gäller dom inte nu eftersom du inte servat efter schemat.

Vad som kommer hända är omöjligt att gissa, men jag hade inte spela lottot på att grejerna slits. Du får väl hålla dig tills du kan få den servad och planera bättre inför nästa :)

Har frågat någon ktm-mek förut om samma sak men då handlade det om +-10mil för mycket, kändes rätt ok då. men 100 mil för mycket som du snart är uppe i hade inte jag kört iaf
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
helt taget ur luften men förlängde inte KTM serviceintervallerna från 750 mil till 1000 mil? inte bara nyare modeller men även på de lite äldre?

Nån som har hört samma?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Också helt taget ur luften men är det inte samma motor i RC8:an som i SD? (LC8:a?)

MEnar du SD1290? Isf nej, inte exakt samma, den har annan borrning och om jag inte minns fel, annan utväxling. Säkert lite andra små skillnader med, förutom elektroniken.
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Ulvhamne, jag är ganska säker att han inte menar sd1290 utan RC8. Jag har dock ingen som helst kunskap om RC8 och SD990 är likvärdiga i serviceintervall.

MEnar du SD1290? Isf nej, inte exakt samma, den har annan borrning och om jag inte minns fel, annan utväxling. Säkert lite andra små skillnader med, förutom elektroniken.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Är väl "bara" oljebyte och ventiljustering (koll) som gäller vid 1500mil? Oljebytet kan ju va bra att göra, inga probs att fixa själv. Om än lite söligt. Gjorde mitt i helgen. Tog väl 2tim (första gången jag bytte på en torrsump) varav större tiden gick åt att svära över att jag höll till ute när det började blåsa satan så jag fick lov att flytta in... Olja överallt...

Och ventiljustering är ju ingen panik så länge den går bra. Jag är ingen expert men du lär märka långt innan ventilerna blir farligt dåliga. Dålig gång och svårstartad borde vara första symptomen.
Men ventilerna kommer ju inte trilla ner i motorn för att du råkar köra 1600mil innan dom schimsas lite. Man byter ju inte fjädrar eller liknande så är ju ingen service ur hållbarhets synpunkt. Iaf som jag förstått det. =)
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Kolla så du har rätt nivå på oljan, de har en tendens att dra lite olja. Annars inga problem, ventilerna är extremt sällsynt att de behöver justeras första gången och oljan klarar nog 100 mil till utan problem. Jag byter 1-2 ggr /år men då går min nästan bara hårt på bana och oljan brukar se rätt fin ut.
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Tack monno och Buddah :tummenupp

Det är ju främst ventilerna jag är orolig för men då hojen spinner fint som bara den uppfattar jag inte att risken är oerhört stor då, även om det givetvis är en risk.

Oljan har jag lärt mig att ständigt ha koll på. Har sammantaget fyllt på en 1 liter sedan förra servicen.
 

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Ort
Älmhult
Hoj
2006 KTM Superduke
Tack monno och Buddah :tummenupp

Det är ju främst ventilerna jag är orolig för men då hojen spinner fint som bara den uppfattar jag inte att risken är oerhört stor då, även om det givetvis är en risk.

Oljan har jag lärt mig att ständigt ha koll på. Har sammantaget fyllt på en 1 liter sedan förra servicen.

så klart olika från hoj till hoj, vid min 1500 mils service så behövdes inte ventilerna shimsas. Enligt service snubbe så var det inte speciellt vanligt att det behövdes heller
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Tror du kan vara lugn hade samma dilemma förra året då jag inte hann göra min 1500mil service innan min Norge tripp. Hade dock bytt oljan. Men som andra sagt tidigare ventilerna packar ju inte bara ihop.
Jag körde iaf 70 mil för mycket och ventilerna behövdes inte justeras så de var ju lungt:yoparty
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
bortkastad & vogge tack grabbar. Än mer betryggande när jag läst era svar.

Lite offtopic men hur F-N kan stora servicen kosta 5000 papp när det troligast inte ska pillas något med ventilerna??
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
bortkastad & vogge tack grabbar. Än mer betryggande när jag läst era svar.

Lite offtopic men hur F-N kan stora servicen kosta 5000 papp när det troligast inte ska pillas något med ventilerna??

Det är samma jobb som skall utföras även om man inte behöver shimsa. Vid kontroll så måste du ändå plocka ner massa skit och mäta.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
det är väl en dags jobb att demontera,mäta och återmontera, 8*500=4000 + olja, filter och förbrukningsmaterial
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Kolla oljenivån..är den ok så är det bara att köra. Att köra över en 100 mil är nog ingen fara. Ska man hård dra det så gäller inte garantin nu iallafall eftersom du passerat med 60 mil ifall de verkligen är kinkiga. Ring o fråga isåfall.
Dock tvivlar jag inte en sekund på att dom kommer vägra o hänvisa till det faktum att du körde 60 mil över servisen om/när något dyrt skulle gå sönder.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Sen är det ju inte alla märken som har oljebyten var servis. Min förra Z1000 var det bara oljebyten varannan servis. Med andra ord 1200mil i mellan. Personligen tycker jag att det är för mycket så den fick oljebyten var servis. En bra syntetolja ska dock hålla 1500mil minst. Det som knäcker oljan i förtid är regel all sot den absorberar från förbränningen.

men som många skriver så kan det vara lite grinigt med garantin.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top