Var är alla anti-kärnisar nu?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Vindkraft kan inte fungera som baskraft egentligen som du säger. Inte utan en satans massa gasbrännare i alla fall som kan gå in när det inte blåser.

Dessutom så ser jag det i ett globalt eller europeiskt perspektiv. Vattenkraften har en liten andel av elen internationellt och är i det stora hela utbyggd. Vattenkraften är ju dessutom problematisk miljömässigt då den dels täcker stor markyta, och dels så rötar det biologiska materialet som hamnar under vatten till metan (som ju är en kraftfull växthusgas).

En nybyggd kraftverksdamm på fel ställe gör kanske mer skada än nytta?

Min poäng var att mp ju tror att det fungerar, får vi inte ha kärnkraft så återstår ju bara vattenkraft(i Sverige för hör är vi ju lyckligt lottade angående geologin) för vi kan ju inte ha vattenkraften som baskraft och vindkraften som reglerkraft. En massa vindkraftverk är ineffektiva men också miljöförstörande.

Själv är jag inte särskilt orolig över CO2 men det är märkligt hur många miljövänner jag stött på som tror att något är helt miljövänligt så länge inte någon form av förbränning sker under drift. Det kan gälla precis vad som helst. När jag påpekar att mina utsläpp trots motorintresse förmodligen är lägre än deras eftersom jag inte köper nya telefoner och surfplattor var 6:e månad eller bygger om huset vart tredje år och inte... ja ni fattar. Ja då tror dom mig inte.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag håller med och bara förstärker vad du säger. Nej, vattenkraften är ju reglerkraft till vindkraften och inte tvärtom. När det blåser mycket så sparar vi vatten. Där finns dock problemet att när dammarna redan är fyllda finns inget utrymme att spara mer utan vattnet dumpas och leds förbi turbinerna...

Här är nästa nyhet jag gärna tar anti-kärnisarnas kommentarer på:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/tyskland-oppnar-for-gasmetoden/

Tyskland vill ju stänga ner kärnkraften vilket leder till ett ökat gasberoende. Det har jag redan berört tror jag. Tills nu har fracking, där man utvinner skiffergas, varit förbjudet i Tyskland. Det förbudet hävs nu!

Gillar ni fracking? Det är en riktigt skitig metod för att utvinna naturgas....

Bra jobbat!

http://www.dn.se/nyheter/varlden/tyskland-oppnar-for-gasmetoden/
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Ser gärna att man satsar på torium som bränsle. Att valet föll på uran har med bomb byggande att göra. Människan är bra smart, valde uran med alla dess nackdelar för att bygga atombomber. Win win! :dummer

\Masonit
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ser gärna att man satsar på torium som bränsle. Att valet föll på uran har med bomb byggande att göra. Människan är bra smart, valde uran med alla dess nackdelar för att bygga atombomber. Win win! :dummer

\Masonit

Så är det. Men även uran i en smältsaltreaktor saknar koppling till vapenindustrin. Men visst har utvecklingen av kärnkraft gått hand i hand med "behovet" av A-bomber. Desto viktigare då att idag satsa på fredliga reaktorer. T ex FLTR eller MSR. Eller varför inte den av Gates stödda TWR?
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Problemet är precis som med olje industrin att det är så otroligt mycket pengar redan investerat i befintlig industri. Så det finns väldigt starka krafter som hindrar förändring. Det som behövs är nya aktörer och de växer ju inte på träd i dessa branscher.

Viktigast är att man satsar på teknik som är "walk away safe". Där man måste jobba för att hålla kedjereaktionen vid liv istället för att hela tiden behöva lägga band på den.

\Masonit
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Problemet är precis som med olje industrin att det är så otroligt mycket pengar redan investerat i befintlig industri. Så det finns väldigt starka krafter som hindrar förändring. Det som behövs är nya aktörer och de växer ju inte på träd i dessa branscher.

Viktigast är att man satsar på teknik som är "walk away safe". Där man måste jobba för att hålla kedjereaktionen vid liv istället för att hela tiden behöva lägga band på den.

\Masonit
Som våra svenska reaktorer är i nuläget.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Mm troligt, du menar så länge de får extern ström?

\Masonit

Ja om all el slås ut alá fukushima samt alla reserv samt mobila aggregat tills instrumenteringens batteridrift tar slut, så ja, då kanske det blir för varmt.

Inte riktigt låsa dörren och gå hem stuk nej, men redan nu jobbar man för att hålla den vid liv, det är restvärmen som är problemet.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
De senaste årens tillsynsrapporter och incidentprotokoll ger bilden av ett kärnkraftverk med allvarliga problem

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.984068-arkiv-allvarliga-problem-pa-ringhals

Den där länken gav ju inte mycket information. Ett påstående av en journalist, det är inte värt ett skvatt.

När någon släpper en fis i kontrollrummet skriver man en incidentrapport. Rutinerna är väldigt strikta.

Men nu när jag har en antikärnis på tråden... vem river vindkraftverken när de tjänat ut? Är det sant att vi får tusentals betongfundament i skog och mark för evinnerlig tid? Vem tar ansvaret för uttjänta vindmöllor?
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Ja om all el slås ut alá fukushima samt alla reserv samt mobila aggregat tills instrumenteringens batteridrift tar slut, så ja, då kanske det blir för varmt.

Inte riktigt låsa dörren och gå hem stuk nej, men redan nu jobbar man för att hålla den vid liv, det är restvärmen som är problemet.

På vilket sett jobbar man för att hålla den vid liv när klyvningen startat?

\Masonit
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
...
Själv är jag inte särskilt orolig över CO2 men det är märkligt hur många miljövänner jag stött på som tror att något är helt miljövänligt så länge inte någon form av förbränning sker under drift.
...
Det är faktiskt ett problem.
Sätter man sig och faktiskt räknar på vindkraftverk så är det skrämmande dålig avkastning.
Men: Det är svårt att försöka få fram det budskapet i dagens miljöknarkande samhälle. Så man kör på som vanligt och håller sig populär istället för effektiv.

De senaste årens tillsynsrapporter och incidentprotokoll ger bilden av ett kärnkraftverk med allvarliga problem

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.984068-arkiv-allvarliga-problem-pa-ringhals

Fast det där sade inte så mycket.
Möjligtvis att det vore bättre att smälla upp ett nytt.


-----

Personligen är jag inte direkt för kärnkraft. Men ser man nyktert på det så är det ett av de minst dåliga alternativen. Jag anser att det inte finns några vettiga alternativ just nu.

Visst finns det alternativa bränslen även för reaktorer. Men uran är ett av de grundämnen vi vet absolut mest om. Så en långsam övergång är nog inte fel ur säkerhetssynpunkt.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Möjligen om man e villig att skapa stora framtida problem! Bara en sån liten "petitess" som förvaringsfrågan är ju om möjligt generationer från att vara löst.

Moderna reaktorer har ett avfall som behöver några hundra år på sig att klinga av. Så Gen IV, som man kallar de teknologier jag talar om, har ett minimalt problem förvaringsmässigt. Det krävs egentligen ingen slutförvaring.

Det går även att upparbeta existerande avfall till bränsle. Om man gillar den lösningen, det blir dyrt, och vi tvingas hantera plutonium på ett sätt som kräver hög säkerhet mot stöld och dylikt. Jag anser att vi bör gräva ner de gamla synderna... men modern kärnkraft kommer som sagt inte att bidra till problemet på ett sätt som inte är enkelt att hantera.

Sedan har ju Du ett antal petitesser att redogöra för om du är anti-kärnis... klimatfrågan är den viktigaste. Hur du tänker hantera det lilla problemet utan en massiv utbyggnad av kärnkraft globalt.

Du svarar inte på frågor alls. Du tycks inte inse att MPs energipolitik får konsekvenser. Bara det faktum att vi stängde Barsebäck har lett till Öresundsverket. Ett gaskraftverk på malliga 440 MWe.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Moderna reaktorer har ett avfall som behöver några hundra år på sig att klinga av. Så Gen IV, som man kallar de teknologier jag talar om, har ett minimalt problem förvaringsmässigt. Det krävs egentligen ingen slutförvaring.

Det går även att upparbeta existerande avfall till bränsle. Om man gillar den lösningen, det blir dyrt, och vi tvingas hantera plutonium på ett sätt som kräver hög säkerhet mot stöld och dylikt. Jag anser att vi bör gräva ner de gamla synderna... men modern kärnkraft kommer som sagt inte att bidra till problemet på ett sätt som inte är enkelt att hantera.

Sedan har ju Du ett antal petitesser att redogöra för om du är anti-kärnis... klimatfrågan är den viktigaste. Hur du tänker hantera det lilla problemet utan en massiv utbyggnad av kärnkraft globalt.

Du svarar inte på frågor alls. Du tycks inte inse att MPs energipolitik får konsekvenser. Bara det faktum att vi stängde Barsebäck har lett till Öresundsverket. Ett gaskraftverk på malliga 440 MWe.

Kärnkraften står för hur mkt av Sveriges elproduktion?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top