Var är alla anti-kärnisar nu?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nu är väl majoriteten av miljöaktivisterna(kärnkraftsmotståndare) mot kolgruvor oxå, eller?

Jag är emot allt som är elakt!!!

Tror du missar grovt min poäng...

Vad skall vi ha som baskraft i Europa och resten av världen?

säg nu för fan inget som bärgar med vind eller sol... :mad:
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Varför välja mellan pest och kolera :va

Om man verkligen vill ta reda på vilka energislag som svenska folket föredrar och vill ha mer av, så är det förmodligen ännu lämpligare att titta på den årligen återkommande undersökningen från SOM-institutet. De redovisade att under 2010 så ansåg endast 19 procent att vi borde ”satsa mer” på kärnkraft de närmaste 5-10 åren, vilket gör kärnkraft till det tredje mest impopulära alternativet, efter kol och olja. På topp tre hittar vi solenergi (81 procent), vindkraft (66 procent) och vågkraft (58 procent). Det är dessutom resultat från en undersökning som gjordes innan olyckan i Fukushima. Det kan tänkas att åsikterna har ändrats något sedan dess.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/stammer-inte-att-svenskarna-vill-ha-karnkraft_7065933.svd

Det handlar inte om en önskelista utan vad som är realism. Och det handlar heller inte om Sverige utan världen eller Europa.

Sätt dig lite in i frågan och återkom...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jag är emot allt som är elakt!!!

Tror du missar grovt min poäng...

Vad skall vi ha som baskraft i Europa och resten av världen?

säg nu för fan inget som bärgar med vind eller sol... :mad:
Inte det som är det viktiga, förbudet är. Kollektiva grupperingar med stearinljus o hemmaodling kanske.
Inget ont i sol o vind, haft lite planer på det i självförsörjande syfte, iaf endel. Fast det är sant, ett litet privat kärnkraftverk på tomten hade inte heller varit fel:D
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det handlar inte om en önskelista utan vad som är realism. Och det handlar heller inte om Sverige utan världen eller Europa.

Sätt dig lite in i frågan och återkom...

Såja, besserwisser gubben.

Du bör veta att alternativa och förnybara energikällor/teknik finns för att göra Sverige ännu lite mer grönare.. Svenska folket visar ju med tydlig majoritet att de valt ståndpunkt mot kärnkraften. Klart Du blir sur som ättika då det inte passar in i din privata vendetta mot allt som inte är kärnkraft. Det som saknas är politiska intresset och en rejäl energidiskussion. Troligen lägger politikerna mer tid på att argumentera tiggarnas situation än framtidens energi situation nationell som global
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Var tog forskningen om alternativa kraftkällor(som väl var ett kriterium för kärnkraftens intåg) vägen?
Ja, jag vet att forskning pågått och pågår men jag anser att det borde lagts mer krut på den. Nu är det försent att ångra det man inte gjort. Emellertid så är det inte försent att öka forskningsanslagen redan idag men det måste vara uppstyrt ordentligt, gulagstyle!:banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Såja, besserwisser gubben.

Du bör veta att alternativa och förnybara energikällor/teknik finns för att göra Sverige ännu lite mer grönare.. Svenska folket visar ju med tydlig majoritet att de valt ståndpunkt mot kärnkraften. Klart Du blir sur som ättika då det inte passar in i din privata vendetta mot allt som inte är kärnkraft. Det som saknas är politiska intresset och en rejäl energidiskussion. Troligen lägger politikerna mer tid på att argumentera tiggarnas situation än framtidens energi situation nationell som global
Du är fanimej världsmästare på att feltolka information.
 

Smagatusk

Guest
Självklart, propaganda är alltid negativt.

Det förändras inte på något sätt bara för att du håller med den.

Så propaganda är detsamma som felinformation?

Om jag sakligt lägger fram alla fördelar med kärnkraften vill jag mena att jag propagerar FÖR kärnkraften. Hur kan detta vara negativt?

Eller menar du att det är enbart motpartens agenda som kan kallas propaganda?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Så propaganda är detsamma som felinformation?

Om jag sakligt lägger fram alla fördelar med kärnkraften vill jag mena att jag propagerar FÖR kärnkraften. Hur kan detta vara negativt?

Eller menar du att det är enbart motpartens agenda som kan kallas propaganda?

Propaganda skiljer sig från information, det du beskriver är att informera.

Propaganda är information som förskanskats till att stödja en åsikt.

Typ, eller något...
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Är den där bilden från en riktig tidning eller ett photoshoppat alster från en parodi/humorsida? Är det det första vill jag snarast avskaffa demokratin.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Såja, besserwisser gubben.

Du bör veta att alternativa och förnybara energikällor/teknik finns för att göra Sverige ännu lite mer grönare.. Svenska folket visar ju med tydlig majoritet att de valt ståndpunkt mot kärnkraften. Klart Du blir sur som ättika då det inte passar in i din privata vendetta mot allt som inte är kärnkraft. Det som saknas är politiska intresset och en rejäl energidiskussion. Troligen lägger politikerna mer tid på att argumentera tiggarnas situation än framtidens energi situation nationell som global

Vad skall vi ha som baskraft?
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Vad skall vi ha som baskraft?

Intressant fråga. Vindkraften kommer inte ens i närheten till att täcka det behovet trots c:s och mp:s våta drömmar. Sedan behöver vi ju reglerkraft men med tanke på vindkraftens låga och därtill varierande kapacitet ser jag inte hur vattenkraften ensam skall klara detta om kärnkraften försvinner.

Vindkraftsivrare och miljötalibaner är ju glada i att säga att torsdagen den x:e i x:e så levererade vindkraften så och så många kW. Ja men hur länge gjorde den det, i 2 timmar?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Intressant fråga. Vindkraften kommer inte ens i närheten till att täcka det behovet trots c:s och mp:s våta drömmar. Sedan behöver vi ju reglerkraft men med tanke på vindkraftens låga och därtill varierande kapacitet ser jag inte hur vattenkraften ensam skall klara detta om kärnkraften försvinner.

Vindkraftsivrare och miljötalibaner är ju glada i att säga att torsdagen den x:e i x:e så levererade vindkraften så och så många kW. Ja men hur länge gjorde den det, i 2 timmar?

6% av vindkraften är installerad effekt.

Många snurror blir det.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Intressant fråga. Vindkraften kommer inte ens i närheten till att täcka det behovet trots c:s och mp:s våta drömmar. Sedan behöver vi ju reglerkraft men med tanke på vindkraftens låga och därtill varierande kapacitet ser jag inte hur vattenkraften ensam skall klara detta om kärnkraften försvinner.

Vindkraftsivrare och miljötalibaner är ju glada i att säga att torsdagen den x:e i x:e så levererade vindkraften så och så många kW. Ja men hur länge gjorde den det, i 2 timmar?

Vindkraft kan inte fungera som baskraft egentligen som du säger. Inte utan en satans massa gasbrännare i alla fall som kan gå in när det inte blåser.

Dessutom så ser jag det i ett globalt eller europeiskt perspektiv. Vattenkraften har en liten andel av elen internationellt och är i det stora hela utbyggd. Vattenkraften är ju dessutom problematisk miljömässigt då den dels täcker stor markyta, och dels så rötar det biologiska materialet som hamnar under vatten till metan (som ju är en kraftfull växthusgas).

En nybyggd kraftverksdamm på fel ställe gör kanske mer skada än nytta?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sol- och kärnkraft. Det räcker gott. Kryddat med geotermisk så är det inte nåt behov av vatten och vind.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top