Triumph Daytona T595 turboprojekt

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Ja det är riktigt gott att se verktygsmakare snöa in på porriga detaljer!
Edit - du råkar inte veta nån som har en förgasarbrygga till en sån här maskin? Ska tydligen passa på min xs750..

Hmm... Den äldre modellen av Daytona'n (900) hade förgasare. Den här ("min") generation hade insprutning från första året (-97), om jag inte är helt ute å cyklar...

...och jag vet tyvärr inte om några förgasare.

Googlade (bild sök) din modell, xs750, och det fanns en del sköna byggnationer på den modellen.... en del läckra caféracer-byggen!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Gött missat detta helt inte hängt här så mycket på sistånde. Älskar ju dessa Trajjor kommer bli kanoners :) Å om nån är sugen på ett motorpaket komplett med all el från en sp -04a så har jag ett för sex papp även i rullande chassie fast utan papper som jag hade tänkt sätta i min gamla Trajja men lite mycket annat nu...
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Gött missat detta helt inte hängt här så mycket på sistånde. Älskar ju dessa Trajjor kommer bli kanoners :) Å om nån är sugen på ett motorpaket komplett med all el från en sp -04a så har jag ett för sex papp även i rullande chassie fast utan papper som jag hade tänkt sätta i min gamla Trajja men lite mycket annat nu...

...den motorn är väl på 149 hk, skulle kunna vara intressant... framförallt om denna jag har rasar...
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Nä 130 det är Daytonan som har 150 satte i en sån i min -98. Men det är en mycket bättre motor & så går inte lilländarna på stakarna sönder som på de gamla :) Allt passar rättav förutom luftburken den får man modda lite med varmluftspistol. Å så får man se till att få med kabelpska grenrör kylare osv. Ecu mm för det skilljer sig & blir svindyrt att köpa löst men denna är komplett står på hjul - tank plast & fotpinnar Ser fin ut inga repor eller så var bara plasten som rök...
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Nä 130 det är Daytonan som har 150 satte i en sån i min -98. Men det är en mycket bättre motor & så går inte lilländarna på stakarna sönder som på de gamla :) Allt passar rättav förutom luftburken den får man modda lite med varmluftspistol. Å så får man se till att få med kabelpska grenrör kylare osv. Ecu mm för det skilljer sig & blir svindyrt att köpa löst men denna är komplett står på hjul - tank plast & fotpinnar Ser fin ut inga repor eller så var bara plasten som rök...

Jaha... Det är en motor och elsystem från en Sprint du har...?
Va lite snabb med läsandet...
Det är nog säkert inte så mycket annat än kammarna som skiljer mellan Sprint(130hk) och Daytona'n(150hk)...:rock
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Nä det är en speed triple. Sen vad det är för skillnad mitt sprinten vet jag inte mot Daytonan så tror jag att det bara är kamnarna men är osäker. Joppe på automästarna vet gamla moderbolaget i Linköping.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Nä det är en speed triple. Sen vad det är för skillnad mitt sprinten vet jag inte mot Daytonan så tror jag att det bara är kamnarna men är osäker. Joppe på automästarna vet gamla moderbolaget i Linköping.

Aahh... Nu är jag med på banan...
Speed triple motor kan ju vara perfekt till att ersätta den nuvarande om/när den rasar...
Komplett med elsystem och styrbox låter ju bra, är det med tillhörande (-04:ans) instrument oxå?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Drog iväg ett pm till dig.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Häcken börjar bli klar...

IMG_20141123_192603.jpg IMG_20141123_192623.jpg
Väldigt kassa bilder! Luftutblåset är nu fastlimmat.

IMG_20141123_201017.jpg IMG_20141123_201025.jpg
Ljuddämparna tillbaka på plats, med insatserna i. Va jäkligt sugen på att få se bakdelen med all plast på, men reflexen va lite rymningsbenägen efter limningen.
Får vänta tills i morrn med det...
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Nu så då... Plasten på.

image(1).jpg image(2).jpg
Strippade bort passagerarfotpinnarna och satte på singelkutsen, snyggare...
Får återmontera dom när man finner nån donna att skjutsa :hihi

image(3).jpg image(4).jpg image.jpg

image(5).jpg

Blev jäkligt bra tycker jag :tummenupp
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Modifiering av tryckplattan

IMG_20141129_202950.jpg
Skaffat kopplingsfjädrar från en Rocket 3:a.
Lite matigare dimensioner på dessa än originalen.

Mätte upp fjäderkonstanten till 23 N/mm på dom.

IMG_20141129_203321.jpg
Behövde inte fräsa upp fjäderbrunnarna så mycket, till dia. 21,3 mm.
Va ca. 20,5 mm från början...
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Med alla fem fjädrar på plats och förspända med 13 mm så blir det ett tryck på ca 150 kg på lamellpaketet.
13x23=299 N
299x5=1495 N
1495/9,82=152,2 kg

Ska kolla upp originalfjädrarna i morrn så jag får nåt att jämföra med.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Originalfjädrarna har jag räknat fram har ca 12,7 N/mm i styrka. Förspänningsmått är 18 mm.
Detta ger:
18x12,7=228,6 N
228,6x5=1143 N
1143/9,82=116,4 kg

Alltså en skillnad på 35,8 kg.... eller ca 31% högre tryck, om jag inte är ute och cyklar med matten...:va
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så om du dubblerar vridmomentet ur motorn du har så ehh, kanske det räcker. :) Men om det räcker till en Rocket 3 borde det ju verkligen räcka till den, den har väl över 220Nm tror jag?
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Så om du dubblerar vridmomentet ur motorn du har så ehh, kanske det räcker. :) Men om det räcker till en Rocket 3 borde det ju verkligen räcka till den, den har väl över 220Nm tror jag?

Jo, Rocket 3:an lämnar ca 220 Nm original...
Kopplingen på den har även större diameter än Daytonan's...

Så... vi får se hur det går. Det känns som att det kan bli lite jobbigt åt kopplingen :D

Hur mycket hårdare fjädrar har ni andra turbofreaks i era kopplingar?
Eller har ni löst det på nåt annat sätt?
 

tjs

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Sundvall
Hoj
900cc
du har inte klurat på att montera en airtech bellypan, 595orna blir förbaskat grann i dessa(förutsatt att den får plats med turbo)
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
du har inte klurat på att montera en airtech bellypan, 595orna blir förbaskat grann i dessa(förutsatt att den får plats med turbo)

Har tänkt få på alla kåpor igen, mest för att dölja hela installationen.
Eller åtminstone så mycket det går.

Hur ser en sån bellypan ut?
Gjorde en snabb googling på mobilen förut men hittade lite klent med bilder....
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top