Sidan 1 av 22 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 430
  1. #1
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355

    Triumph Daytona T595 turboprojekt

    Hallå!

    Har läst med stort intresse andras sköna turbobyggen och blivit sugen på ett eget projekt.

    Jag köpte ju visserligen hojen redan i höstas (-13) med avsikt att turbokonvertera den och har pillat, tänkt, kapat, tillverkat grejer, demonterat och funderat under vintern som varit.

    Har blivit lite såld på Triumph-hojar. Så med hänsyn till tillgångarna så hittade jag en gammal Daytona T595 -98 (955cc, trecylidrig - för det goa ljudets skull).

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0274.jpg
Visningar:	592
Storlek:	247,5 KB
Id:	405473
    På väg till nya hemmet...

    Det får bli fler uppdateringar en annan dag.

  2. #2
    Hellre två än fyra nuförtiden :) quadens avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Alunda
    Hoj
    Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
    Inlägg
    958
    Detta ser vi fram emot att följa
    Instagram http://instagram.com/bkingturbo
    Turbo Sponsor www.turbobandit.com
    Huvud sponsor www.ewemobler.se
    Dekal sponsor www.fotoa.se

  3. #3
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355
    När jag plockade av kåporna så konstaterade jag att det va ganska gott om dåligt med plats mellan framhjulet och motorn.
    Balansaxeln tar upp en del plats... avgasrör... oljekylare.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0306.jpg
Visningar:	429
Storlek:	240,2 KB
Id:	405637 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0307.jpg
Visningar:	417
Storlek:	228,5 KB
Id:	405641

    Balansaxel är ju inte så mycket att göra åt... Den liksom sitter ju där, strax framför veven.
    Avgasrören har ju en given plats - i lådan för överblivna delar...
    Oljekylaren får bo nån annan stans - det kluras ut vid ett senare tillfälle.

    Av med grejerna så får man se hur det löser sig...

  4. #4
    sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk peterpains avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    göteborg
    Hoj
    kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
    Inlägg
    2 512
    kom igen o bygg

  5. #5
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355
    Hade mina misstankar om att formen på anslutningarna för avgasrören inte va runda efter en snabb avsyning.
    Efter att jag fått av avgasrören så bekräftades min misstanke, anslutningen mot toppen va inte rund...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0313.jpg
Visningar:	453
Storlek:	241,5 KB
Id:	405682

    Mer stjärt-formad. Blev att tillverka en adapter för att kunna bygga vidare på grenröret.
    Efter lite mätning, CAD-jobb och några timmar i fräsen så blev adaptrarna som nedan..

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0322.jpg
Visningar:	457
Storlek:	243,1 KB
Id:	405683

    Monterat i toppen och klart för grenrörsbygge i denna änden iaf.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0323.jpg
Visningar:	404
Storlek:	239,0 KB
Id:	405684 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0326.jpg
Visningar:	391
Storlek:	240,3 KB
Id:	405685

  6. #6
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0324.jpg
Visningar:	358
Storlek:	241,9 KB
Id:	405743 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0325.jpg
Visningar:	347
Storlek:	243,0 KB
Id:	405744
    Turbon isärtagen för att kunna rotera kompressorhuset och avgasturbinhuset.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0332.jpg
Visningar:	430
Storlek:	239,1 KB
Id:	405745 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0340.jpg
Visningar:	437
Storlek:	240,0 KB
Id:	405747
    Kollektor uppskissad och delarna tillverkade. Sammansvetsat och "portmatchat".

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0335.jpg
Visningar:	501
Storlek:	250,5 KB
Id:	405746
    Turbon placerad. Det gick faktiskt att få till placeringen så att den hamnade ovanför oljenivån i tråget!
    Ska "bara" sy ihop adaptrarna i toppen till kollektorn på turbon.

  7. #7
    Köttätare Nemals avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Diö
    Hoj
    R1 2001 Turbo
    Inlägg
    413
    Gött med fler projekt!
    Ska bli intressant med 3 cyl tööbo
    Har du läst om det finns fler liknande byggen? Tänkte på hur stryktålig motorn är!
    Lycka till
    Följ mitt projekt! ---> R1 turbo Projekt-tråd

    Sökes: Sporthoj med insprut för turbobygge (r1, gsxr m.m) PM:a om du har något ståendes!
    Hel eller i delar?, spelar ingen roll!!!

  8. #8
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 826
    Fan så trevligt med trippelturbo! Och duktig är karln också! Kör hårt, det här ska följas!

  9. #9
    Köttätare Nemals avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Diö
    Hoj
    R1 2001 Turbo
    Inlägg
    413
    Ja. Arbetet ser riktigt najs ut!
    Följ mitt projekt! ---> R1 turbo Projekt-tråd

    Sökes: Sporthoj med insprut för turbobygge (r1, gsxr m.m) PM:a om du har något ståendes!
    Hel eller i delar?, spelar ingen roll!!!

  10. #10
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355

    Grenröret

    Har inte läst om nåt liknande bygge.
    Så jag vet egentligen inte hur stryktålig motorn är.
    Men det lär väl visa sig...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0336.jpg
Visningar:	490
Storlek:	236,7 KB
Id:	405836

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0337.jpg
Visningar:	467
Storlek:	233,8 KB
Id:	405837

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0338.jpg
Visningar:	541
Storlek:	235,9 KB
Id:	405838

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0342.jpg
Visningar:	480
Storlek:	233,3 KB
Id:	405839

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0346.jpg
Visningar:	539
Storlek:	238,5 KB
Id:	405840

  11. #11
    sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk peterpains avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    göteborg
    Hoj
    kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
    Inlägg
    2 512
    satan va fint jobb

  12. #12
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355

    Mera grenrör...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0347.jpg
Visningar:	395
Storlek:	242,0 KB
Id:	405913 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0348.jpg
Visningar:	378
Storlek:	240,0 KB
Id:	405914
    Grenröret färdigsvetsat. Blev över förväntan bra. Känns iaf som att flödet kan bli bra...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0349.jpg
Visningar:	450
Storlek:	238,9 KB
Id:	405915 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0353.jpg
Visningar:	394
Storlek:	238,8 KB
Id:	405916
    Turbon monterad på grenröret. Kan konstatera att kompressorhuset ev. kan behöva roteras till en annan position.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0357.jpg
Visningar:	393
Storlek:	245,6 KB
Id:	405917 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0358.jpg
Visningar:	360
Storlek:	245,0 KB
Id:	405918
    Avgasbandage pålindat. Så kanske kåpor och annat låter bli att smälta bort.

  13. #13
    Köttätare Nemals avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Diö
    Hoj
    R1 2001 Turbo
    Inlägg
    413
    Dedär blir ju skitbra
    Man blir sugen på å bygga nytt grenrör.
    Hur tänker du göra med kompen? Lågkomp kolvar eller tjockare packning?
    Följ mitt projekt! ---> R1 turbo Projekt-tråd

    Sökes: Sporthoj med insprut för turbobygge (r1, gsxr m.m) PM:a om du har något ståendes!
    Hel eller i delar?, spelar ingen roll!!!

  14. #14
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355

    Ljuddämpare eller inte...

    Låg komp.-kolvar vore väl det bästa men det får bli tjockare packning, det mer ekonomiska alternativet...
    Originalkolvarna är smidda, så dom borde vara hållbara.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0362.jpg
Visningar:	502
Storlek:	235,8 KB
Id:	406005 Det fräna alternativet....

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0364.jpg
Visningar:	445
Storlek:	234,5 KB
Id:	406006 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0366.jpg
Visningar:	466
Storlek:	233,5 KB
Id:	406007
    Men det får bli med ljuddämpare iaf. Känns som ett mer, i längden, vettigare alternativ....

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0372.jpg
Visningar:	472
Storlek:	236,6 KB
Id:	406008
    Mer anti-smält-bort-bandage!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0373.jpg
Visningar:	420
Storlek:	232,2 KB
Id:	406009

  15. #15
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355

    Intercooler-funderingar...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0375.jpg
Visningar:	389
Storlek:	239,4 KB
Id:	406123
    Luftburken demonterad. Hur lösa detta

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0376.jpg
Visningar:	386
Storlek:	236,5 KB
Id:	406124
    Det är så satans trångt mellan framhjulet och kylaren
    så det är inte möjligt att få dit en intercooler där.
    Det får bli en lösning där intercoolern ligger ovanför toppen...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0384.jpg
Visningar:	371
Storlek:	231,5 KB
Id:	406125
    Lite alu-rör, silikonslangar och andra tillbehör inhandlade.

    Om det är nån som funderar, så är det så att jag håller på och skriver ikapp till den aktuella byggstatusen.
    Så snabbt som mina uppdateringar sker, så snabbt har inte byggandet gått i verkligheten.

    Ha det allihop!

  16. #16
    sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk peterpains avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    göteborg
    Hoj
    kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
    Inlägg
    2 512
    mycket bra med en vattekyld ic istället så kan kylen där fram fungera som den ska

    med dom verktygen du har så kommer det att bli skitsnyggt

  17. #17
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0397.jpg
Visningar:	506
Storlek:	240,2 KB
Id:	406168
    IC:n blir placerad under tanken, där original luftburk befinner sig.
    Kylluft kommer jag att leda in via "luffarturbo" intagen i kåpan.
    Dom kommer ju inte att ha nån annan funktion nu ändå när luftburken är bortrationaliserad.

    90 graders 2" silikonslangar får inleda konstruktionen.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0412.jpg
Visningar:	469
Storlek:	241,1 KB
Id:	406169 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0413.jpg
Visningar:	452
Storlek:	243,2 KB
Id:	406170
    Bockat till en gavel i 3 mm alu. Samt svarvat "inloppsringar", att kalla dom trattar är nog att dra det lite långt...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0410.jpg
Visningar:	460
Storlek:	250,1 KB
Id:	406176 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0414.jpg
Visningar:	501
Storlek:	247,4 KB
Id:	406171
    Köpte den billigaste IC:n jag hittade för att modifiera den. Hade ingen lust att köpa en dyr och sen kapa isär den för sen konstatera att "detta gick ju käpp rätt åt h..vete.
    Ovan till vänster: cellpaketet på värmning för svetsning.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0415.jpg
Visningar:	518
Storlek:	245,2 KB
Id:	406173
    Det verkade gå bra att svetsa i grejerna iaf. Inte lätt, men det går....

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Leksand
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 2001 (turbo)
    Inlägg
    393
    Får du in tillräckligt med kalluft ovanför motorn? Har du funderat på att sätta ett svep runt ICn med tillopp och retur för att vattenkyla? Kan ju bli lite hett ovanför motorn. Min hoj går inget vidare (+spikningsrisk..) när icn har värmts upp bakifrån av motorkylaren. Har därför monterat en omkopplare för kylfläktarna så jag kan tvångsköra dem för att kyla ICn. Min IC sitter alltså framför motorkylet, som du inte fick plats med.. Bara lite tankar, du har säkert tänkt på det redan

  19. #19
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355
    Får du in tillräckligt med kalluft ovanför motorn? Har du funderat på att sätta ett svep runt ICn med tillopp och retur för att vattenkyla? Kan ju bli lite hett ovanför motorn. Min hoj går inget vidare (+spikningsrisk..) när icn har värmts upp bakifrån av motorkylaren. Har därför monterat en omkopplare för kylfläktarna så jag kan tvångsköra dem för att kyla ICn. Min IC sitter alltså framför motorkylet, som du inte fick plats med.. Bara lite tankar, du har säkert tänkt på det redan
    Tänkte montera en hel del värmeavskärmande plåtar ovanför toppen.
    Det kommer bli som en luftburk med tvångsstyrt luftflöde genom IC:n, ev med en fläkt också.
    Har kommit så pass långt med IC-bygget nu så jag kör vidare med min plan.
    Men ett vattenkylt plenum vore kanske inte så tokigt...

    Det får filosoferas om det i en ev. uppgradering...
    I så fall så skulle jag nog kunna modifiera min nuvarande IC. Svetsa på väggar och på så sätt få en vattenmantel runt IC:n, (som ZX9xpress beskriver) som cirkulerar genom en kylare placerad på lämpligt ställe.

  20. #20
    Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Hagfors
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Inlägg
    355
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0452.jpg
Visningar:	425
Storlek:	243,3 KB
Id:	406250 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0479.jpg
Visningar:	430
Storlek:	239,5 KB
Id:	406253
    Inte bästa kvalitén på bilderna från min mob.kamera.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0480.jpg
Visningar:	423
Storlek:	245,3 KB
Id:	406254 Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMAG0471.jpg
Visningar:	435
Storlek:	243,0 KB
Id:	406251

    IC:n är iaf svetsad och klar för trycktest...

Sidan 1 av 22 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag blir lite irriterad över ordvalet i Sydsvenskan så jag mailade notismakaren

L. Mäkinen
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här