Metzeler M7 RR ?? Nån som testat än?

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Bumpar den här lite då jag själv fått upp ögonen för dessa däck! :)
Har kört lite olika tidigare, men har mest blivit Pirellis Rosso(II). Även om de är grymma i det torra har jag dock saknat tryggheten i vått underlag..

Nu när folk har kört ett par säsonger på dessa!
Hur många mil har ni fått ur dem?
Är de så bra i vått underlag som man läser?

Kör mest på landsväg, men försöker klämma in någon/ra bandagar per år.
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Grymt att denna tråden väcktes till liv.

Jag har själv beställt metzeler sportec m7 som bakdäck. Dock så kommer Dunlop sportmax sitta kvar fram tills det är dags för byte där med.

Jag kör mest gata/landsväg och fick däcket rekommenderat till mig från en återförsäljare. Han tyckte jag skulle välja detta framför Michelin pilot road...
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Jag har kört ca 700 mil på väg med detta bakdäck. Har inget negativt att komma med. Supernöjd med det. Bra fäste i vått och torrt.
Nu har jag inte testat konkurrenternas motsvarigheter. Men jag rekommenderar verkligen detta däck, i alla fall för väg.
Har inte kört på bakhjulet eller på bana, men pressat det ganska bra ute på landsvägar utan problem.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Är jättenöjd med mina M7:eek:r. Har kört nått banpass i snabb grupp utan problem, och livslängden är riktigt bra. Har tidigare vant mig vid att få ut 500 mil ur ett bakdäck, men det här har gått knappt 500 nu, och har massor kvar. Och då har det ändån gått 250 mil autobahn/brittisk motorväg

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kört drygt 240 mil på mina så här långt och är nöjd. Lättsvängt men stabilt och tryggt i kurvorna. Har dock inte kört bana med dem ännu.

Frågor om däcktryck har nämts. Här är Metzelers Technical databook. Tabell med däcktrycksrekommendationer sorterade per hojmärke och modell samt dess rekommenderade däck startar på sidan 46.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag sparkar liv i den här gamla tråden igen. Jag har haft M7RR på hojen i 3 säsonger, och knappa 1400 mil, men ändå lyckats med 3 punkor, varav en träflisa skar sönder slitytan på däcket. Är M7RR rent usla när det kommer till punkteringsskydd, eller har jag bara haft otur?

På cykeldäck finns det ju ett visst samband mellan punkaskydd och vikt, och i viss mån rullmotstånd, och det känns ju som att M7RR är väldigt bantat med en väldigt lätt stomme :va
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag sparkar liv i den här gamla tråden igen. Jag har haft M7RR på hojen i 3 säsonger, och knappa 1400 mil, men ändå lyckats med 3 punkor, varav en träflisa skar sönder slitytan på däcket. Är M7RR rent usla när det kommer till punkteringsskydd, eller har jag bara haft otur?

På cykeldäck finns det ju ett visst samband mellan punkaskydd och vikt, och i viss mån rullmotstånd, och det känns ju som att M7RR är väldigt bantat med en väldigt lätt stomme :va

Vet inte om M7RR är sämre än andra sportdäck i det avseendet, men om jag räknat rätt är jag själv inne på min sjunde uppsättning av dessa däck under ca fem års tid och jag har haft två punkteringar. Har rört sig om vassa metallbitar eller spikar som gjort ett hål rakt in i slitbanan samtliga gånger. Märkligt är att i princip alla mina punkteringar med dessa och även andra däck har inträffat när däcken varit nästan nya.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har kört ca 3000mil med Metzeler M7RR inga punkteringar
Totalt kört
med SV650S ca 2000mil. Olika däck.
med Triumph Sprint RS ca 3000mil. Olika däck, sedan med ca 1500mil M7RR 1 omgång utslitet fram 2 bak utslitna.
med GSX1300R ca 2000mil. Michelin satt på nytt utslitet sedan ca 1500mil 3 omgångar M7RR bak utslitna. Så jag är på min 4e omgång M7RR bak och på 2 omgången fram.

Aldrig haft en punktering med ovan hojar sedan 2009 när jag köpte SV650S.

Jag plockar alla skruv/spik jag ser på gården när jag går till fots.
För de inte ska sitta i mina däck.
Och plockar alla avklippta najtrådar i garaget direkt till avfallspåsen.
Och garaget dammsugs regelbundet.

Föresten dom här fransarna på framkanten där bakdäcket griper tag i asfalten nån sa mig att det berodde på felinställd stötdämpare. Nån som vet ?
 

Bifogat

  • M7RR-BAK.jpg
    M7RR-BAK.jpg
    1.5 MB · Visningar: 24
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kör YZF1000R med m7rr o har laggt ca 700mil på dom och av dessa 700 är nog 200+ på grus med bra tempo , går tillomed åka bakhjul på grus.

Mycket bra fäste på alla underlag o jag kör i regn och har aldrig märkt att det skulle bli oroligt varesig vid gasen i botten eller nästintill tvärnit i regn.

Mina klarar nog 150-200 mil till.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top