Metzeler M7 RR ?? Nån som testat än?

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tjena.. Är ju lite av ett Metzeler fan efter massor med uppsättningar M5. Även Ractec K3.
Spanade in nya M7 RR.. nån som provat dessa än och har nån uppfattning?
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Nej, har jag inte provat och lär väl dröja när jag är inne på tredje uppsättningen med Metzeler Sportec M5 som har bra grepp i både torrt och vått samt en bra livslängd.

vobbwn.jpg
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Ja M5 knäcker! Meeeeen... jag fick ut 350 mil på mitt senaste bakdäck, lite mer vill man ju ha =)
Kör i och för sig en S1000RR väldigt inspirerat en en hel del på slangen :fyllisar

Inte lika snygga som M5 heller =P

Set-isometric-M7RR.jpg
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Ja M5 knäcker! Meeeeen... jag fick ut 350 mil på mitt senaste bakdäck, lite mer vill man ju ha =)
Kör i och för sig en S1000RR väldigt inspirerat en en hel del på slangen :fyllisar

Hayabusa här med en del fartglada accelerationer bara för att det är så roligt med adrenalinet där jag har lyckats köra 1100 mil innan väven tittade fram.Men som sagt, bakhjulet är jag aldrig uppe på. :crash
 

Raderad medlem 51742

Guest
Efter två uppsättningar M5 som jag varit kanonnöjd med och nu senast Bridgestone S20 blev det nu en uppsättning M7 RR. Har inte hunnit köra bana eller "provocera" däcken så mycket ännu, men så här långt är intrycket att de känns minst lika bra som såväl M5 som S20, men väldigt lika i uppträdande. Jämfört med M5 skall de dessutom ha längre livslängd och bättre våtgrepp. Får återkomma efter att ha testat däcken mer på såväl bana som i olika förhållanden på väg.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Efter två uppsättningar M5 som jag varit kanonnöjd med och nu senast Bridgestone S20 blev det nu en uppsättning M7 RR. Har inte hunnit köra bana eller "provocera" däcken så mycket ännu, men så här långt är intrycket att de känns minst lika bra som såväl M5 som S20, men väldigt lika i uppträdande. Jämfört med M5 skall de dessutom ha längre livslängd och bättre våtgrepp. Får återkomma efter att ha testat däcken mer på såväl bana som i olika förhållanden på väg.

nått nytt?
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Bästa däcken jag kört på. Inte kört slut på dom så jag är osäker på hur många mil man får men jävlar va fint grepp :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bästa däcken jag kört på. Inte kört slut på dom så jag är osäker på hur många mil man får men jävlar va fint grepp :)

kanon, funkar dom på bandag utan däckvärmare?
ca hur många mil än så länge?
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Jag har kört med dem två bandagar på rudskogen än så länge (utan värmare). Nu är detta mina första lite sportigare däck (gick från pilot road), men jag gillar dem. Svänger in väldigt lätt och fick känslan av att de blev varma fort, och greppet känns stabilt som tusan i min fart iallafall (snabb grupp steg 4 med SMC). slitaget får jag nog återkomma med tills efter nästa vecka då dom ska få svettas i fyra dagar på Gotland ring... =)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tror detta kan vara ett lite för sportigt däck för mitt behov (läs att längre livslängd är mer prio än bangrepp),
vad rekommenderas nu för tiden? helst endast Metzeler eller Pirelli
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Är riktigt sugen att testa dessa när mina rosso corsa är slut, de är förviso gryma på bana men bättre våtgrepp hade inte skadat på rc.
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Tror detta kan vara ett lite för sportigt däck för mitt behov (läs att längre livslängd är mer prio än bangrepp),
vad rekommenderas nu för tiden? helst endast Metzeler eller Pirelli

Har du provat Metzeler Z8 (M)? Väldigt fina att åka på. Ger många mil och känns väldigt bra i regn. Överlag fina att åka på. /Frasse
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har du provat Metzeler Z8 (M)? Väldigt fina att åka på. Ger många mil och känns väldigt bra i regn. Överlag fina att åka på. /Frasse

Nej jag har inte testat nått på länge, senaste åren har jag kört på det som satt på på hojen bara, och innan dess bara racedäck på vägen, nu är det betydligt lugnare tempo som gäller.
Ska läsa om Z8.

MEN, om man får 350mil ur ett M5 på s1000rr vid inspirerad körning, se inlägg ovan, och M7 har 20% längre livslängd, på min 954 men medelsporting körning,,
500mil kanske??
Det tycker jag är ok, med tanke på priset: https://reifen66.com/advanced_searc...n_description=1&keywords=m7 rr&sort=3a&page=2
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest

Inte kört bana ännu, men efter ytterligare ett antal landsvägsmil med hyfsat inspirerad körning i såväl regn som torrt underlag kan jag konstatera att jag är kanonnöjd så här långt. Bästa däcken jag haft hittills (då jämför jag med Metzeler M5 och Bridgestone S20).

Upplever att styrprecisionen är snäppet bättre och snabba riktningsbyten går lekande lätt. De är även mindre känsliga för ojämnheter i vägbanan. Våtgreppet upplever jag också som mycket bra.

Sammantaget gör detta att jag tycker körningen upplevs som ännu roligare, men samtidigt tryggare.

Givetvis finns ju risken att man blir lite subjektiv, då nya däck ALLTID upplevs som så fantastiskt mycket bättre än de slitna man hade på innan, men denna gången tror jag faktiskt att jag upplevt en högre klass på däcken än jag upplevt med mina tidigare, även när de var nya.
 
Last edited by a moderator:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Har kört den här säsongen på m7 RR och jag är jättenöjd. Det har blivit 9 bandagar och ca 100 mil på väg vilket blir knappt 400 mil. Tror att bakdäcket skall klara yttterligare 3 - 4 bandagar + 100 mil väg. På bana är det nu nedlägg till knäskrap så de har fått bekänna färg.

De blir varma snabbt så man behöver inga värmare. Jag har kört på det däcktryck som rekommenderas till min hoj vilket har funkat bra. Det har varit från 15 till nästan 30 grader varmt på bandagarna och greppet har varit super i alla lägen. Såg när jag blev filmad av instruktör att det blev lite svarta streck ut ur några böjar på Kinnekulle men det var inget jag kände av.

Konklusion - de ä bare å tjöp!
 

t_seger

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
landet
Hoj
R1-05
Någon som kört dunlop sportsmart1 och jämfört med M7rr? Går de de att sänka däck trycket som på sportsmarten? Kör både bana och inspirerande gata och har varit grymt nöjd med sportsmart 1, lr e de någon som kan bekräfta att sportsmart2 är lika bra som 1an? Kul att prova nåt nytt men vill inte byta ner mej
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Tjena,

Väcker lite liv i denna tråden. Hoppas någon kan ha lite inputs.

Jag har tidigare kört slut på 2 uppsättningar sportsmart 1, har känts kanon och inga konstigheter. Köpte på mig Sportec M7 nu för att prova lite annat. Det jag inte blir klok på är att det känns som framdäcket är otroligt känsligt för ojämnheter, det är som det motstyr lite lite lite av sig själv, speciellt i högre hastigheter. Däcken är ju galet snabbsvängda jämfört med sportsmart, inte konstigt kanske, dom är ju betydligt "toppigare". Det jag inte vet är om jag bara är ovan vid svängprofilen eller om något är fel. Allt jag kan tänka mig är dubbelkollat från korrekt inställd dämpning till lufttryck, balanserade däck, allt allt allt ska va ok :)

Någon som kan dela med sig av sin upplevelse av dessa däck? Jag älskar ju hur dom bara svänger och svänger och svänger. Har kört ca 80 mail på gata änsålänge, blir 2 dagar bana nu till helgen, då får jag väl känna ordenligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top