HONDA CBR 600 F3 x 2 .....

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
förra hojjen var för 14år sedan, en Supermotardbyggd 1997 Honda CR250.

Hojen innan denna var en 1991 Supermotardbyggd CR500

Efter en "lätt" cykelolycka den 1/9-13 som knäckte höft/bäcken på 4 ställen
så blir det inga fler bilar som man sysslat för länge med redan,

Så i Oktober, 3 veckor efter jag kom hem från sjukhuset så inhandlades en 1995 CBR600
som fanns i grannbyn.

Denna hade rullat 7700mil, men hade nytt drivpaket & däck, men då satt det 120/70-180/55 på hojen så de såldes o 120/60-160/60 införskaffades.


& jag brukar gå efter Honda´s eget ordspråk, testar man inte så vet man inte, så crossdäck införskaffades i Januari, med tanken: "kan ju vara kul med grus okså"



Isdäck har byggts framför TV´n i vinter då man inte har haft så mkt annat att göra under rehab-tiden.


Nu i Mars så inhandlades en till CBR600 fast en -96, som är avskriven, men i fullt fungerande skick, enda som fattades på hojen var fälgarna, tänd/styrlås & en sidokåpa var trasig.Nya fälgar köptes via Engelska EBAY samt Blocket.
Hojen hade legat ner på en lastpall i mellan 5-7år, jag kollade oljan, gjorde rent tanken, kopplade på ett nytt batteri, o på 2x10 sekunder så startade den o gick rätt fint direkt, dock var avgasröret sönderrostat totalt.


Den första benämnd "1: kommer byggas för att köras på gatan med, bestycknings-sats från K&N, Ducati 955 kolfiberdämpare, lite lättning O sen inget mera.


Den andra benämnd #2: visade sig vara en Californa-import tyvärr. med endast 85hk i motorn med lugnare kammar & annan databox & av gasrening orginalmonterat.
Detta stoppar inte mig så lätt, då min äldsta mc-relaterade vän Patrik har nya orginal HRC racekammar, databox m.m till just denna modellen av hoj.


Motorn skall alltså trimmas, ev: Carillo-stakar, HRC-kammar, igensvetsade avgasrenings"hål" & lämnas inom kort till MP-Racing i Billesholm då jag känt Mats i 20+ år o vet vad han kan om motorer.
#2 får även ett Vance & Hines extraktor-rör och okså denna en Ducati 955 kolfiberdämpare. här på bild blästrat & målat med 800graders färg

samt
Fast By Ferracci Advance Unit


Tanken med #2 är att slå rekord för max 600cc på flygande kilometern på is nästa vår under Speedweek´s event, samt att köra några andra liknande event.

Med tanke på att hojen kommer ha en maxeffekt på runt 120hk så har jag okså skaffat smala fälgar till höghastigshetskörningar rakt fram.
framhjul från en NSR125 med 320mm skivbroms, samt bakfälg från en CBR125. båda fälgarna är 2,15" breda o däcken kommer bli för asfalt, slicks i 110/68-17
till is blir det liknande, men ej bestämt.

CBR125-fälgen här med CBR600 bromsskiva från Kina samt med nya titanbultar, alla Hondor, (nästan har samma bakre bromsskiva)


framfälgen från NSR125:


Så här ser #2 ut just nu då jag håller på att slipa all rost på ramen för att måla om den .


sen får båda hojjarna liknande "lack", i form av Plasti-Dip

Drevningskit ligger i garaget med allt från 13-16 fam & 38-49 bak
alla i 520, istället för de "tunga" 530 orginalgrejjerna :)
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Nytt ställ har köpts då mitt gamla måttsydda Jernbergs-ställ från 1994 inte passar längre - undrar varför ...

Köpte detta på Engelska EBAY - splinkas nytt, 7 år gammalt dock o endast varit uppsatt på diverse dockor på olika utställningar, fick även med ett set med splink nya knäpuckar av samma märke:

Ny hjälm:

stövlar:


handskar m.m & ryggskydd m.m.man får inte glömma att allt det gamla var 15-20 år gammalt...
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Schysst grovmönstring på däcket :yoparty
Kul projekt, ska följas :tummenupp Kommer du ha kvar startmotorn och batteriet och sånt eller kommer du lätta hojen??
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Tack: det finns lite olika lättningsknep för denna motortypen, men jag håller på att lära mig detta nu. o väntar på h´Hondas HRC racinghandbok med alla knepen i :)

Den lättaste 1993:an jag vet var Peter Sköld´s som vägde in på precis över 165kg - då för 21 år sedan o den är ju i praktiken nästan exakt samma som en 1995.a (nästan)

startmotor, generator, batteri skall sitta kvar är tanken, på båda hojarna
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Plastidip är ett jävla mög. Tål inte nötning eller soppaspill. Dessutom väger det bly i jämförelse med lack.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Intressant läsning och väl skrivet. Tack.

Hur fungerar en Ferracci Advance Unit? Aldrig hört talas om den förut.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Intressant läsning och väl skrivet. Tack.

Hur fungerar en Ferracci Advance Unit? Aldrig hört talas om den förut.

Enkelt förklarat så ökar den tändningen 4grsder tror jag. men denna är justerbar, så kanske 2-7grader?
det fanns som orginaltillbehör på HONDA förr, vet ej om hojjarn med insprutning behöver detta alls ?

Fanns HRC, V&H Ferracci samt flera till som tillverkade dessa förr, numera är det bara Ferracci, hittade
den på EBAY för 50dollar med frakt, rätt överkomligt :tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Enkelt förklarat så ökar den tändningen 4grsder tror jag. men denna är justerbar, så kanske 2-7grader?
det fanns som orginaltillbehör på HONDA förr, vet ej om hojjarn med insprutning behöver detta alls ?

Fanns HRC, V&H Ferracci samt flera till som tillverkade dessa förr, numera är det bara Ferracci, hittade
den på EBAY för 50dollar med frakt, rätt överkomligt :tummenupp

Tack och lycka till! :)
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
En liten uppdatering:

Skall köpa Kamikaze_Kid´s kolvsats han hade liggandes, nya Wiseco högkompskolvar.

Det fick även bli ett "nytt" skinnställ en storlek större, men samma märke AKITO...

AKITO´s storlekar verkar vara anpassade för storvuxna japanska män :)
Så deras 54 är som en liten 52 EU.

Fick som tur va såld det andra splitt nya stället till en kompis, om nu ingen här vill ha det !


Fick en rolig present av kompisen: ett orginal H R C water block-off-kit för att ta bort vattendragningen som går genom förgasarna, samt en oöppnad CBR600 F3 manual !


2 set med nya kinahandtag, funkar de ej så ställer jag dem på hyllan.


Nytt bakdäck i rätt storlek:


Skaffat en bromspump från en ZXR400 som skall moddas för att bli styrmonterad tumbroms, pga min högerfot efter cykelolyckan ej fungerar som den skall.


Begagnad Öhlins styrdämpare införskaffat för en billig peng från en annan polare.


Nya blåa silikon-vattenslangar & luft-slang till motorn & insugssystemet:


Samt var förbi Honda Center i Helsingborg & köpte ett servicekit. samt beställde en del delar, bla ny toppackning & ventiltätningar.
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Kul projekt!
Kör en likadan hoj fast jag tillbringade vintern med att byta framgaffel till en nyare variant, hittade en från en -02 F4i som efter lite övertalning fick plats..

Näst på tur är att se över förgasarna, går lite snålt på höga varv efter att jag bytt ljuddämpare med..

 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kul att se någon som bygger om en gammal cbr! :)

Fastnade på idén att försöka bygga en tumbroms, varför inte bara göra som alla stuntåkare istället? Nämligen ha bromsen på samma sida som kopplingen, bara att fixa ett kortare kopplingshandtag för att köra med ett finger på kopplingen och ett på bromsen. Min spontana tanke är att de blir lättare att styra bromsen med långfingret än med tummen...

Typ så här: www.stuntride.com/vbstunt/showthread.php/18501-RSC-reviews-and-general-BS-thread!/page114
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Kul att se någon som bygger om en gammal cbr! :)

Fastnade på idén att försöka bygga en tumbroms, varför inte bara göra som alla stuntåkare istället? Nämligen ha bromsen på samma sida som kopplingen, bara att fixa ett kortare kopplingshandtag för att köra med ett finger på kopplingen och ett på bromsen. Min spontana tanke är att de blir lättare att styra bromsen med långfingret än med tummen...

Typ så här: www.stuntride.com/vbstunt/showthread.php/18501-RSC-reviews-and-general-BS-thread!/page114

Inte ens tänkt på det faktiskt.. men det e ju lite svårt att dra in kopplingen & samtidigt låsa bakhjulet :)

ne, men fastnade för tumbroms när 500GP fick in det i mitten av 90-talet.

Väldigt enkelt att bygga, exakt samma princip som en hydraulisk handbroms till bil om man bygger snikvarianten.

Svetsa igen påfyllningslocket på forbromscylindern, gänga M10x1
montera tumbroms-bromspumpen där man vill ha den & behållaren så den (såklart) går att fylla på,
(därför jag valde en bromspump med slang/separat behållare, så jag kan sätta behållaren där jag vill ha den /minst utsatt för skaderisk)
ordna en ny bromsslang som går mellan styret & fotbromsen.
Häll på vätskan där uppe & lufta med tumgreppet.. då kommer vätskan bara att "rinna" genom bakre bromscylindern.
Detta medför att man kan antingen använda fot eller tumgrepp till samma broms.
SÅ när man använder tummen så bara går trycket genom bakre cylindern
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
#2 har fått ramen tillfixad numera:

slipad & avtvättad:
20140526154046.jpg


första lagret Hagmans grundfärg:
20140526171222.jpg


Ikväll när allt torkat så lägger jag ny silvergrå färg för att efterlikna orginalfärgen
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Fick några Kina-grejjer idag, så billiga att det e klart värt att testa dem tycker jag:

voltregulator: 80kr/fri frakt
steglös höj/sänksats: 148kr/fri frakt
20140530110232.jpg
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Har testat den typen av regulator. Blev stående två gånger mitt ute i ingenstans efter två olika såna gett upp för mig. Kör nu med en Mosfet-regulator och har inte haft några problen sen jag bytte. Hoppas du har mer lycka än mig :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top