Nya hastighetsmätare - neutrallampa lyser konstant

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Hej,

Jag har köpt en ny hastighetsmätare och behöver seriös hjälp, det står helt still!

Denna har jag köpt: http://www.ebay.com/itm/LED-Univers...Parts_Accessories&hash=item19e9ba0e6a&vxp=mtr

Allting fungerar, hastighetsmätaren, alla lampor etc. Bortsett ifrån ett problem, att neutrallampan lyser konstant. Det märkligaste är att den fungerade när jag bytte ifrån min gamla mätare.

Jag har provat att koppla tillbaka som det var med den gamla mätaren och den glödlampan är helt stendöd, lyser inte ens med neutral växel i. Jag har två kablar att jobba med enligt kopplingschemat, 1 brun kabel som skall vara + och en grön kabel som går till neutralswitchen och därefter skall den vara jordar i ramen, alltså är denna -minus. När jag mäter med multimeter ger den gröna minuskabeln inget utslag alls, varken i neutral eller med växel i.

Vad tror ni kan vara felet? Jag och min farsa tycker vi provat allt.

Hojen det gäller är en Kawasaki kz650-D4 ifrån -81
 
Last edited:

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Efter att jag monterat den nya hastighetsmätaren så har även blinkerserna börjat blinka med mycket längre intervall, kan det ha något med felet att göra?:va
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan tillägga att jag har samma problem med min Husky. Plockade ur lampan och kör på känn... :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du har exakt samma problem som jag hade.
Har en identisk mätare som jag precis kopplat in på min XT600:an.
Neutralen på den nya mätaren ligger på en av sladdarna (kommer inte ihåg vilken just nu) och sen har den jorden via samma jord som alla andra kablarna.
Detta funkade inte på min XT då den neutralen ligger på en egen slinga. Den kan inte använda den delade jorden som mätaren har. Då lyser den konstant.
Dvs. problem....

Min lösning blev att jag plockade isär mätaren och lödde dit en egen kabel på neutrallampan och kapade neutrallampans koppling till den delade jorden i mätaren. Eller kapade och kapade. Jag rispade bort en del av metallen på kretskortet som kopplade samman neutrallampan till den delade jorden.

Nu till problemet du kommer att ha när du skall göra detta.
"Locket" till mätartavlan måste loss och den är pressad kring mätarhuset. :banana :huvet
Mitt fall så gjorde jag som så att jag tejpade silvertejp kring mätarhuset och mjukade upp kanterna på locket och sen bände jag försiktigt upp det.
När det inte gick så lackade jag ur och tog i lite med fula märken som följd. :gnissla
När du väl fått upp locket så pilla loss själva hastighetsmätarnålen och locket ovanpå detta rakt uppåt. Sen loss med mätartavlan och sen skall du pilla loss kretskortet med lamporna för att löda dit en till kabel och kapa kontakten för jorden mot resten.
Sen är det "bara" montera tillbaka allt igen.
Jag snyggade till mätaren så gott jag kunde och plastidippade den för att dölja märkena.

Går det att få loss det hela snyggt kanske du undrar?
Jo, det gör det säkert....bara man har tålamod.
I mitt fall är det ändå bara en tillfällig mätare för besiktningen då originalet gett upp.

Kan även påpeka att jag inte hunnit testa ifall den fungerar på gatan ännu, men neutralen lyser som den skall :rolleyes:
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Du har exakt samma problem som jag hade.
Har en identisk mätare som jag precis kopplat in på min XT600:an.
Neutralen på den nya mätaren ligger på en av sladdarna (kommer inte ihåg vilken just nu) och sen har den jorden via samma jord som alla andra kablarna.
Detta funkade inte på min XT då den neutralen ligger på en egen slinga. Den kan inte använda den delade jorden som mätaren har. Då lyser den konstant.
Dvs. problem....

Min lösning blev att jag plockade isär mätaren och lödde dit en egen kabel på neutrallampan och kapade neutrallampans koppling till den delade jorden i mätaren. Eller kapade och kapade. Jag rispade bort en del av metallen på kretskortet som kopplade samman neutrallampan till den delade jorden.

Nu till problemet du kommer att ha när du skall göra detta.
"Locket" till mätartavlan måste loss och den är pressad kring mätarhuset. :banana :huvet
Mitt fall så gjorde jag som så att jag tejpade silvertejp kring mätarhuset och mjukade upp kanterna på locket och sen bände jag försiktigt upp det.
När det inte gick så lackade jag ur och tog i lite med fula märken som följd. :gnissla
När du väl fått upp locket så pilla loss själva hastighetsmätarnålen och locket ovanpå detta rakt uppåt. Sen loss med mätartavlan och sen skall du pilla loss kretskortet med lamporna för att löda dit en till kabel och kapa kontakten för jorden mot resten.
Sen är det "bara" montera tillbaka allt igen.
Jag snyggade till mätaren så gott jag kunde och plastidippade den för att dölja märkena.

Går det att få loss det hela snyggt kanske du undrar?
Jo, det gör det säkert....bara man har tålamod.
I mitt fall är det ändå bara en tillfällig mätare för besiktningen då originalet gett upp.

Kan även påpeka att jag inte hunnit testa ifall den fungerar på gatan ännu, men neutralen lyser som den skall :rolleyes:

Herregud, jag blir tokig!

Frågan är om man kan öppna mätarhuset lite snyggt, om inte så funderar jag på att skita i det, alternativt nyttja en annan led-diod som jag sätter på lämpligt ställe.

Hur som haver, nu vet jag var felet ligger iallafall och det var precis som jag misstänkte. Nu återstår bara bekymret med blinkerserna! Tackar för svar!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du kan ju ganska enkelt kolla att det är samma fel som på din bara för att vara på säkra sidan.
Mät bara neutralkablarna från hojen och lägg i och ur en växel. Du borde få ström när den är i neutral. Då vet du ju att givaren fungerar.

Den går säkert att få upp snyggt med lite tålamod, 5-56/wd40 och en försiktig hand. Jag hade dock inte tålamodet :rolleyes:
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Rent teoretiskt hade ju det kunnat veta så. Men.... det fungerade ju med den gamla mätaren 10 min tidigare. Jag tror det har någonting med att blinkerserna går långsamt att göra..:va

Ok, jag läste lite för snabbt och missade att den fungerade innan du bytte mätare. Du har helt rätt.

Behövs förresten neutrallampa vid besiktningen? Min gick igenom som den är, men det var iofs i Japan.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Ok, jag läste lite för snabbt och missade att den fungerade innan du bytte mätare. Du har helt rätt.

Behövs förresten neutrallampa vid besiktningen? Min gick igenom som den är, men det var iofs i Japan.

Nepp neutrallampan måste inte lysa. Egenligen behöver enbart helljus- (från 1984 och framåt) och blinkersindikatorn (om man inte ser framblinkersen när man sitter på hojen) fungera.
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Mät bara neutralkablarna från hojen och lägg i och ur en växel. Du borde få ström när den är i neutral. Då vet du ju att givaren fungerar.

Det har jag gjort och får inget utslag alls, jättekonstigt, och frustrerande!!!? Jag gjorde även så att jag monterade en 12v led-lampa som har egen + och jord. Fungerade givetvis inte heller vilket jag nästan väntade mig eftersom neutralkabeln inte gav något utslag i multimetern.

Så nu sitter jag här med en neutralkabel som inte ger något form av utslag oavsett vilken växel som är i, det fungerade ju innan och sannolikheten att växelgivaren helt plötsligt pajjat känns ju inte rimligt. Jag har även blinker som lyser JÄTTESTARKT baktill och normalt framtill, intervallet är jättelångsamt.... What to do?

Om vi tar en sak i taget, bilnkerserna, neutrallampan kan jag klara mig utan ett tag! Är det nytt bilnkersrelä som behövs och varför uppkom detta problemet efter att jag bytt hastighetsmätare?
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det har jag gjort och får inget utslag alls, jättekonstigt, och frustrerande!!!? Jag gjorde även så att jag monterade en 12v led-lampa som har egen + och jord. Fungerade givetvis inte heller vilket jag nästan väntade mig eftersom neutralkabeln inte gav något utslag i multimetern.

Så nu sitter jag här med en neutralkabel som inte ger något form av utslag oavsett vilken växel som är i, det fungerade ju innan och sannolikheten att växelgivaren helt plötsligt pajjat känns ju inte rimligt. Jag har även blinker som lyser JÄTTESTARKT baktill och normalt framtill, intervallet är jättelångsamt.... What to do?

Om vi tar en sak i taget, bilnkerserna, neutrallampan kan jag klara mig utan ett tag! Är det nytt bilnkersrelä som behövs och varför uppkom detta problemet efter att jag bytt hastighetsmätare?

Testat att byta tillbaka till den gamla mätaren? har du bytt blinkersarna/blinkerslamporna till LED? vad har blinkersindikatorn för typ av lampa? vanliga eller LED? det låter som att du använder nya mätarens lampa som troligtvis är en LED-lampan, kan vara så att den rubbar blinkerssystemets "jämvikt". Hade den nya mätaren sitt eget kablage eller använder du hojens som du sedan sätter in direkt i den nya mätaren (det vill säga exempelvis blinkersindikatorns sladd och sockel)?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vill man inte riva isär mätaren ..

Då kan man använda ett litet mini relä för att lösa problemet
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Testat att byta tillbaka till den gamla mätaren? har du bytt blinkersarna/blinkerslamporna till LED? vad har blinkersindikatorn för typ av lampa? vanliga eller LED? det låter som att du använder nya mätarens lampa som troligtvis är en LED-lampan, kan vara så att den rubbar blinkerssystemets "jämvikt". Hade den nya mätaren sitt eget kablage eller använder du hojens som du sedan sätter in direkt i den nya mätaren (det vill säga exempelvis blinkersindikatorns sladd och sockel)?

Jag har inte provat att koppla tillbaka dem gamla mätare, främst för att jag klippt av alla socklar som höll dem tidigare glödlamporna. :smasha

Har inte bytt blinkers däremot så är den nya bilnkersindikatorn LED, den tidigare var en glödlampa. Använder det tidigare kablaget för att koppla in den nya mätaren.


Wiseguy - Kopplingschema finns här: https://www.dropbox.com/s/5txmjtehww5uq3i/Z650%20F2%2C%20D4%2C%20H1%201981%20Kawasaki%20Service%20Manual.pdf

Det har inte hjälpt mig avsevärt!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det verkar som om din nya mätare väntar sig +12V på en tråd när neutralen är i, jag misstänker att din neutralgivare fungerar så att den öppnar till jord istället. Kolla resistansen till jord på givaren när du växlar. Om det är så får du koppla ett relä för signalen.

Blinkersrelät jordar genom glödlamporna och om den resistansen ändras så ändras blinkfrekvensen. Din lysdiod har en helt annan resistans än en glödlampa. Byt till ett lastoberoende blinkrelä för LED så kommet det att funka.
 
Last edited:

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Det verkar som om din nya mätare väntar sig +12V på en tråd när neutralen är i, jag misstänker att din neutralgivare fungerar så att den öppnar till jord istället. Kolla resistansen till jord på givaren när du växlar. Om det är så får du koppla ett relä för signalen.

Blinkersrelät jordar genom glödlamporna och om den resistansen ändras så ändras blinkfrekvensen. Din lysdiod har en helt annan resistans än en glödlampa. Byt till ett lastoberoende blinkrelä för LED så kommet det att funka.

1. När jag mäter neutralgivaren+jord så får jag inget utslag överhuvud taget. Varken med växel i eller ur, det är det som är så skumt. Jag har provat att koppla som det var tidigare, dvs med en glödlampa. Neutralgivaren som jord och sedan plus mot en glödlampa och det gav noll utslag, lampan glödde inte ens.

2. Jag får prova med lastoberoende blinkrelä, återkommer med resultat. Måste bara finna ett sådant! :D
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
1.
Kopplingsschemat visar att det är kopplat så att neutralgivaren öppnar till jord så då får du koppla enligt nedanstående

Neutral-LED.jpg
2.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED-42200/


KZ650-C1.jpg
 
Last edited:

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
1.
Kopplingsschemat visar att det är kopplat så att neutralgivaren öppnar till jord så då får du koppla enligt nedanstående

View attachment 405022
2.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED-42200/


KZ650-C1.jpg

Tack för att du har tålamod med mig!:)

Vill inte verka för ifrågasättande men det där kopplingsschemat är till en annan modell av kz650.. Det kanske är mer eller mindre samma!?

Oavsett så är jag inget proffs men om jag förstår sig rätt så är det Biltemas relä (som du länkade) som jag behöver? Förtydliga gärna ditt förslag på lösning i klartext för en nybörjare som mig.

Återigen, tack!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top